Flere amerikanske stater tager et nyt værktøj i brug for at spare penge på reparationer af deres veje.
Mens Danmark opgav betonveje i 60’erne, er der stadig tradition for at konstruere veje i USA med beton i stedet for asfalt i det øverste bærelag.
Betonveje går for at være mere holdbare over for især tung trafik, men flere stater oplever, at der er uforholdsmæssig store udgifter forbundet med vedligehold af vejtypen.
Ifølge lederen af bygge- og anlægssektionen på Purdue University skyldes det blandt andet, at vejene tages i brug, inden betonen er hærdet.
»Trafikpropper forårsaget af reparationer af infrastrukturen har spildt fire milliarder timer og tre milliarder liter benzin på årsbasis. Det skyldes primært utilstrækkelig viden om og forståelse af betonens styrkeniveauer,« er professor og sektionsleder Luna Lu citeret for i en nyhed på universitetets hjemmeside.
»Vi ved f.eks. ikke, hvornår beton vil nå den rette styrke, der er nødvendig for at kunne klare trafikbelastninger lige efter opførelsen. Betonen kan gennemgå for tidligt svigt, hvilket fører til hyppig reparation.«
På Purdue University har de udviklet en sensor, der skal løse problemet.
En sensor, der blandt andet kan måle styrkeniveauet i realtid, installeres på armering eller på forskalling, inden betonmikset hældes i. Sensoren er via en ledning koblet til en enhed over jorden, der logger dataene, som uploades til en app, som de amerikanske vejingeniører kan tilgå fra telefonen.
Beton i bærelaget anvendes på cirka 20 procent af de mellemstatslige motorveje i USA. Indtil videre har ni stater valgt at afprøve sensorerne som supplement til den gængse testmetode, hvor hærdningstiden for et givent betonmiks estimeres på baggrund af laboratorieforsøg.
