Amerikansk luftkæmpe fylder 50
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Amerikansk luftkæmpe fylder 50

Et C-5A, som til daglig er udstationeret på Stewart Air National Guard Base, er landet på Lockheed Martin-fabrikken for at gennemgå en række svære vedligeholdelsesopgaver. Illustration: Lockheed Martin Photography by K

Det sidste eksemplar af den opgraderede version, C-5M, blev leveret tidligere i år, og nu skulle det kæmpestore jetfly være i stand til at betjene det amerikanske flyvevåben helt frem til 2040.

Parkeringsproblemer

Transportfly besøgte Norge første gang allerede året efter at det blev operativt. I september 1971 kom det flyvende fra Texas og landede på Bardufoss i forbindelse med ‘Øvelse Barfrost’.

C-5 Galaxy har et vingespænd på 68 meter og en T-hale. Illustration: Lockheed Martin Photography by D

Men det var først efter, at flyet første gang besøgte Sola Lufthavn 15 år senere, den 16. september 1986, at Galaxy for alvor blev berømt i Norge – også uden for de militære kredse.

Flyet kom fra San Diego med en redningsubåd, som skulle deltage i en øvelse. Senere fortalte lufthavnschefen ifølge NTB, at opstillingspladsen ikke havde kunnet tåle belastningen fra det store fly, hvilket havde resulteret i revner flere steder på pladsen.

»Det er ikke første gang, Galaxy skaber problemer i norske lufthavne. Da flyet for nogle år siden besøgte både Lista og Bardufoss flyvestationer, måtte det flyttes en gang i timen for ikke at synke gennem betonunderlaget,« skrev NTB.

Selv om Galaxy er et enormt og tungt fly, som kræver specielle ‘hardstands’, når det skal parkeres, er det langtfra i særklasse. Det har en maksimal startvægt (MTOW) på 381 ton og kan fragte 129 ton nyttelast.

Til sammenligning har transportflyet med størst kapacitet, Antonov An-225 Mrija, en MTOW på 640 ton og kan have 250 ton last med sig. Lillesøsteren An-124 er relativt jævnligt på besøg i Norge på forskellige fragtopgaver og kan fragte op mod 150 ton ad gangen.

Når det gælder passagerfly kan Airbus 380-800 tage en vægt på hele 575 ton, mens Boeing 747-8 kan veje 448 ton ved afgang og i fragtversionen bære 138 ton nyttelast.

Boeing vs. Lockheed

Det var i 1963, at det amerikanske luftvåben satte industrien i sving med at fremstille et nyt transportfly. Et par år og et par udbud senere vandt Lockheed med sit forslag.

Et C-5 Galaxy på Værnes i forbindelse med Cold Response i 2016. Illustration: Rune Haarstad / Det norske forsvar

Konstruktionen af det første C-5A startede i august 1966, og flyet rullede ud af fabrikken i Marietta, lige uden for Atlanta i Georgia, USA, i marts 1968. Jomfrurejsen foregik fra flybasen Dobbins 30. juni samme år, og flytypen blev operativ i US Air Force to år senere.

Konkurrenterne i transportflykonkurrencen CX-HLS var Boeing, Douglas, General Dynamics og Martin Marietta. I dag er alt dette Boeing og Lockheed Martin.

Boeings arbejde var imidlertid ikke forgæves. En stor del af de koncepter, som blev udviklet, endte med at komme med i det, der senere blev et af luftfartshistoriens mest ikoniske passagerfly, Boeing 747 Jumbojet.

Lockheed derimod arbejdede en tid på at producere en civil version af C-5, som skulle have navnet L-500. Men det projekt blev aldrig til noget. Udviklingen og produktionen af C-5 og passagerflyet L-1011 Tristar var med en række forsinkelser og overskridelser allerede ved at knække halsen på hele virksomheden.

I 1970’erne var de samme transportfly fra Lockheed og Boeing konkurrenter, da Nasa var på jagt efter en måde at fragte deres kommende rumfærger på. En tvillingeversion af C-5 blev vraget, mens det altså endte med at være B747, der blev valgt som ‘Shuttle Carrier Aircraft’.

Video: 50 år med C-5 Galaxy:

I videoen her, hvor Lockheed Martin fejrer 50-års jubilæet for den første flyvning med C-5 Galaxy, fremhæver virksomheden de første højtprofilerede opgaver for flyet. Den første var Operation Nickel Grass, hvor flyet fragtede forsyninger til Israel under Yom Kippur-krigen i oktober 1973. Ti år senere blev flyet brugt til at fragte UH-60 Black Hawk-helikoptere til Barbados før invasionen af Grenada. I 1989 fragtede transportflyet AH-64 Apache-angrebshelikoptere, der skulle invadere Panama. Flyet var også meget brugt under Golfkrigen i 1990-1991, og der findes stadig eksemplarer af flyet i Irak og i Afghanistan.

Dette billede er taget 16. januar 1981 i forbindelse med, at Lockheed brugte et C-5A til at fragte det dengang tophemmelige F-117-fly. Illustration: Lockheed Martin Photography

I flere år mens F-117 Nighthawk var nyt og fortsat tophemmeligt, brugte Lockheed Martins Skunk Works C-5 Galaxy til at fragte stealthflyet fra fabrikken i Burbank til det sted, hvor det skulle testes.

Videoen undlader at nævne, at Lockheed-ingeniørerne allerede i 1975 måtte tilbage til tegnebrættet for at redesigne dele af flyet, efter at der blev fundet revnedannelser på vingerne. Frem til at C-5A fik nye og forstærkede vinger i 1980 havde flyet en begrænset nyttelastkapacitet.

Udviklingen af C-5M – det, der nu hedder Super Galaxy – begyndte i 1999. Det såkaldte RERP-program (Reliability Enhancement and Re-engining Program) tog sin begyndelse i 2001. Den første flyvning fandt sted 19. juni 2006, og den første leverance kom tre år senere.

Den femte C-5M Super Galaxy leveres fra fabrikken i juni 2012. Illustration: Lockheed Martin Photography by D

Ud af omkring 70 nyudviklede produkter til flyet er de nye motorer det vigtigste: GE CF6-80C2-motorerne med 22 procent mere kraft end forgængerne bidrager til, at flyet har forbedret opstigningshastigheden med 58 procent og reduceret startbanelængden med 20 procent. Forbedret effektivitet har øget rækkevidden med 27 procent til 5.250 nautiske mil med 54 ton last om bord.

Der er til sammen bygget 131 Galaxy’er. Den seneste opgraderede C-5M-maskine rullede ud fra L-10-bygningen i Marietta tidligere i 2018.

Artiklen er fra tu.no