Amerikansk kvanteforsker på KU modtager H.C. Ørsted Guldmedalje

Charles Marcus i laboratoriet på Københavns Universitet. Illustration: Niels Bohr Institutet

Charles Marcus, professor ved Niels Bohr Institutet og leder af Microsoft Quantum Lab - Copenhagen, modtager H.C. Ørsted guldmedaljen for sin forskning inden for anvendt kvanteteknologi af Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU).

Medaljen er tildelt på baggrund af indstillinger fra danske universiteter og forskningsinstitutioner, og den faglige bedømmelse er foretaget af et udvalg bestående af 5 medlemmer af Videnskabernes Selskab.

Læs også: Podcast special: H.C. Ørsted – opfinderen, digteren, geniet

Han bliver den 19. modtager af H.C. Ørsted guldmedaljen, der har været uddelt uregelmæssigt siden 1909 til en række fremtrædende danske fysikere og kemikere - heriblandt nobelprismodtagerne Niels Bohr og Aage Bohr.

Professor Dorte Olesen, der er præsident for SNU, udtaler:

»Ligesom H.C. Ørsted selv er Charles Marcus både forsker og formidler i verdensklasse, og så har han et særligt øje for, hvordan hans forskning kan komme samfundet til gavn.«

Selv siger Charles Marcus: »Jeg ynder at se mit arbejde inden for kvanteelektronikken som en naturlig forlængelse af H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen for 200 år siden, så denne anerkendelse fra den danske videnskabsmand eget selskab (HCØ stiftede SNU i 1824, red.) er en meget stor ære.«

Medaljen har ikke været uddelt siden 1989, før det med økonomisk støtte fra energiselskabet Ørsted blev besluttet at uddele to guldmedaljer til henholdsvis en kemiker og fysiker i forbindelse med 200 års jubilæet for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.

Sidste år blev medaljen tildelt kemikeren Karl Anker Jørgensen fra Aarhus Universitet, der er verdenskendt forsker inden for asymmetrisk katalyse, hvor man kun ønsker at producere en form af et bestemt molekyle og undgå dets spejlbilledform.