Amerikansk krav: VW skal bygge elbiler i USA som straf for dieselsagen

Amerikanske myndigheder forhandler med VW om straffen for at snyde med software i dieselbiler. Ifølge en tysk avis kan en del af straffen blive, at VW skal producere elbiler i USA.

I disse dage forhandler de amerikanske miljømyndigheder (EPA) med repræsentanter for den tyske VW-koncern om straffen for den sag, der i dag kendes som dieselgate.

I alt drejer det sig om næsten 600.000 biler, der enten skal have ny software, nye komponenter eller i yderste konsekvens tilbagekøbes af VW.

Måske vil de amerikanske myndigheder tvinge VW til at producere elbiler i USA. Det kunne f.eks. være denne e-Golf.

Læs også: Overblik i VW-sagen: Toyota overhaler og flere ingeniører suspenderet

Den tyske avis Welt am Sonntag skriver, at der som en del af forhandlingerne er blevet lanceret et krav om, at VW skal bygge elbiler i USA. EPA vil også bede VW om at igangsætte etableringen af et netværk af ladestandere i USA.

Læs også: VW-biler i karantæne, mens myndighederne undersøger dem for nye teknik-tricks

Årsagen til, at EPA kører hårdt på VW, kan være, at præsident Obama i starten af sin valgperiode erklærede, at der med udgangen af 2015 skulle køre mindst én million elbiler rundt på de amerikanske veje. Sidste år kunne USA kun mønstre 280.000 elbiler. En af årsagerne til den manglende interesse hos de amerikanske kunder skulle ifølge undersøgelser netop være adgangen til ladestandere.

Der er dog også bred enighed om, at faldende benzinpriser næppe har fået andre end de meget miljøvenlige amerikanske bilkøbere til at rette blikket mod elbiler.

Læs også: Amerikansk VW-chef indrømmer: Kendte til snyd i halvandet år

Endnu er det ikke afgjort, om EPA vil have VW til at udvikle nye elbiler til det amerikanske marked, eller om det i stedet vil dreje sig om eksisterende modeller som e-Up! og e-Golf. Hvis det sidste er tilfældet, vil de kunne produceres på VW’s eksisterende samlefabrik i Chattanooga i staten Tennessee.

Samtidig med at VW forhandler med EPA, kan Wall Street Journal fortælle, at salget af dieselbiler er faldet fra 4.448 styk i januar 2015 til bare 225 styk i januar 2016. Salget af dieselbiler til private har primært været drevet af pickups, og det toppede i maj 2015 med 9.300 styk.

Kommentarer (19)

Hvis tegningerne til Ellerten stadig findes, så kan retten til at bruge dem nok erhverves for en rimelig pris.

Spøg til side: Hvis VW har gjort noget forkert med dieselbiler, så kan de dømmes til noget med dieselbiler, ikke andet. Det er for fjollet.

  • 8
  • 6

OK men, så kun hvis alle de amerikanske firmaer, som ulovligt (iflg. EU-lovgivning) har overgivet personoplysninger om europæiske statsborgere og -ledere til NSA, flytter deres forretning til et europæisk land. Valgt af EU.
- Suk!

  • 12
  • 3

Det er da en mærkelig afgørelse. Hvis jeg var Tesla ville jeg blive meget ophidset, hvis USA bestemte at andre skulle konkurrere ved lov, og måske underbyde forretningen.
Hvordan kan de sikre at VW vil sælge dem til de reelle produktionsomkostninger.
Tilsyneladende kan alt lade sig gøre, når blot det har med CO2 og forurening at gøre. Det trumfer alle almindelige forretningsprincipper.

  • 6
  • 11

Hvis 600.000 biler skal have nyt software, og der er solgt knap 5000 om måneden, hvor gammel er den ældste så?

  • 6
  • 0

Elon Musk appellerede sidste år til den tyske vicekansler og økonominister Sigmar Gabriel, og bad om at Tyskland satte sine betydelige resourcer ind på at lave el-biler.

Om det lige skulle være med pisk eller gulerod kom han ikke ind på.

Men han nævnte da ulovlighederne med diesel-bilerne som en yderligere grund til at fokusere på elbiler.

  • 11
  • 0

Jeg mener endda Elon Musk var i det offentlige rum (hvilket plejer at være Twitter) for en måneds tid siden, med den specifikke opfordring at de amerikanske myndigheder pådømte VW en elbilsudbygning i stedet for en milliardbøde.
Man kunne gætte på, at Tesla ønsker sig konkurrence, fordi elbiler så vil blive opfattet som mere "virkelige" (og tilsyneladende ikke er bange for VW på kvalitet/pris)...

  • 15
  • 0

Den batterifabrik kommer kun knapt til at kunne forsyne deres egne produkter med en produktion på omkring 50 GWh om året. De er nødt til at bygge mange flere fabrikker.

Men det er nærliggende, at Tesla kunne sælge transmissioner og batterisystemer til andre bilfabrikanter, som de gjorde det med Toyota RAV4.

Hvis VW iøvrigt vil spare penge og tid, kunne de gøre brug af Tesla's superladernetværk.

Iøvrigt har Tesla utallige gange opfordret konkurrerende bilfabrikanter til at komme i sving med elbiler.

Tesla's "mission statement" kan ikke være tydeligere:

"to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible"

Hvad der er værd at bemærke, er at Toyota's brintindsats ikke har gjort noget indtryk på den amerikanske regering, og det vil nok betyde, at man på statsniveau i USA generelt foretrækker elbiler.

  • 10
  • 0

HEJ.

Jeg synes, at det umiddelbart lyder som en fin ide at tvinge VW til at bygge / sælge elbiler i USA. Men man kan sige, at det er en mild straf. Dog vil VW vel blive straffet økonomisk på anden vis .

VW e Golf er en utrolig spændende elbil i en rimelig størrelse. Men i mindst en test havde den en kritisabel kost rækkevidde.

Vernlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 2

35-50 GWh dækker ca 4-500.000 biler om året, hvilket er en del mere en de 30-50 tusinde Tesla producerer nu.Så den vil lune men en ordre fra VW og andre.

Nej, Tesla vil producere 80-90.000 biler i år med startende produktion fra Gigafactory. Når Model 3 kommer i 2017-2018 er produktionsmålet 500.000 biler pr. år.

Gigafactory producerer også Powerwall batterier, og fordelingen er indtil videre beregnet til at være 35 GWh til biler og 15 GWh til Powerwalls, når produktionen kører på fuld skrue.

Fabrikken er alt for lille til at levere til andre fabrikanter. Derfor er flere fabrikker planlagt.

  • 5
  • 0

I artiklen: "EPA vil også bede VW om at igangsætte etableringen af et netværk af ladestandere i USA."

Det er de sammen med BMW og et firma ChargePoint allerede i gang med at installere CCS til DC hurtigladning.

Det mere overraskende er at Chrysler / General Motors ikke vil deltage, det på trods af at de lige har præsenteret Bolt modellen.

  • 1
  • 0

Hvis VW skal tvinges til at bygge elbiler i USA - hvem skal så tvinges til at købe dem ?

Der er allerede solgt 280.000, og 2-3 gange så mange købere er klar til at købe, de fleste med forbehold for betydelig lettere adgang til ladestandere, det er ikke en umoden teknologi eller prisen på el-bilen der er problemet.

Hvis VW vælger at samle e-golf og e-up!, så er det ikke tesla og bolt købere de går efter, men segmentet for lidt mere handy modeller.

Om de op imod 100 nye ekspres ladere som VW sammen med BMW vil opsætte er nok til at fjerne kundernes forbehold må tiden vise.

  • 0
  • 0

Hvert nye EV bilproducent får et skattenedslag på 7.500 bundet i halen på hver bil de sælger (de første 200.000 styk) oven i kommer lokale tilskud fra den stat man er bosat, dvs typisk skattenedslag på 10.000$.

Kommer prisen under 35.000$, så stiger salget 50%, under 25.000$ stiger efterspørgslen så kraftigt at det er produktions kapacitet der sætter grænsen.

  • 1
  • 0