Amerikansk krav: VW skal bygge elbiler i USA som straf for dieselsagen

Amerikansk krav: VW skal bygge elbiler i USA som straf for dieselsagen

Amerikanske myndigheder forhandler med VW om straffen for at snyde med software i dieselbiler. Ifølge en tysk avis kan en del af straffen blive, at VW skal producere elbiler i USA.

I disse dage forhandler de amerikanske miljømyndigheder (EPA) med repræsentanter for den tyske VW-koncern om straffen for den sag, der i dag kendes som dieselgate.

I alt drejer det sig om næsten 600.000 biler, der enten skal have ny software, nye komponenter eller i yderste konsekvens tilbagekøbes af VW.

Måske vil de amerikanske myndigheder tvinge VW til at producere elbiler i USA. Det kunne f.eks. være denne e-Golf.

Læs også: Overblik i VW-sagen: Toyota overhaler og flere ingeniører suspenderet

Den tyske avis Welt am Sonntag skriver, at der som en del af forhandlingerne er blevet lanceret et krav om, at VW skal bygge elbiler i USA. EPA vil også bede VW om at igangsætte etableringen af et netværk af ladestandere i USA.

Læs også: VW-biler i karantæne, mens myndighederne undersøger dem for nye teknik-tricks

Årsagen til, at EPA kører hårdt på VW, kan være, at præsident Obama i starten af sin valgperiode erklærede, at der med udgangen af 2015 skulle køre mindst én million elbiler rundt på de amerikanske veje. Sidste år kunne USA kun mønstre 280.000 elbiler. En af årsagerne til den manglende interesse hos de amerikanske kunder skulle ifølge undersøgelser netop være adgangen til ladestandere.

Der er dog også bred enighed om, at faldende benzinpriser næppe har fået andre end de meget miljøvenlige amerikanske bilkøbere til at rette blikket mod elbiler.

Læs også: Amerikansk VW-chef indrømmer: Kendte til snyd i halvandet år

Endnu er det ikke afgjort, om EPA vil have VW til at udvikle nye elbiler til det amerikanske marked, eller om det i stedet vil dreje sig om eksisterende modeller som e-Up! og e-Golf. Hvis det sidste er tilfældet, vil de kunne produceres på VW’s eksisterende samlefabrik i Chattanooga i staten Tennessee.

Samtidig med at VW forhandler med EPA, kan Wall Street Journal fortælle, at salget af dieselbiler er faldet fra 4.448 styk i januar 2015 til bare 225 styk i januar 2016. Salget af dieselbiler til private har primært været drevet af pickups, og det toppede i maj 2015 med 9.300 styk.

Kommentarer (19)

Hvis tegningerne til Ellerten stadig findes, så kan retten til at bruge dem nok erhverves for en rimelig pris.

Spøg til side: Hvis VW har gjort noget forkert med dieselbiler, så kan de dømmes til noget med dieselbiler, ikke andet. Det er for fjollet.

  • 8
  • 6

OK men, så kun hvis alle de amerikanske firmaer, som ulovligt (iflg. EU-lovgivning) har overgivet personoplysninger om europæiske statsborgere og -ledere til NSA, flytter deres forretning til et europæisk land. Valgt af EU.
- Suk!

  • 12
  • 3

Det er da en mærkelig afgørelse. Hvis jeg var Tesla ville jeg blive meget ophidset, hvis USA bestemte at andre skulle konkurrere ved lov, og måske underbyde forretningen.
Hvordan kan de sikre at VW vil sælge dem til de reelle produktionsomkostninger.
Tilsyneladende kan alt lade sig gøre, når blot det har med CO2 og forurening at gøre. Det trumfer alle almindelige forretningsprincipper.

  • 6
  • 11