Amerikansk deadline for dieselgate-løsning rammer nu VW

De amerikanske myndigheder har givet Volkswagen-koncernen indtil torsdag til at finde en teknisk løsning på selskabets snydesoftware. Men meget tyder på, at selskabet ikke bliver klar.

Volkswagen skal torsdag præsentere en løsning for, hvordan de fusk-ramte 2,0-liters dieselmotorer igen skal komme til at overholde de strenge amerikanske krav til NOx-udslip.

Det sker, efter at myndighederne i Californien i januar afviste den plan, selskabet dengang fremlagde. En dommer har derefter givet Volkswagen indtil den 24. marts til at forbedre deres løsning.

Som Ingeniøren skrev i januar, var der tre grunde til, at den oprindelige plan blev afvist:

Læs også: VW's dieselfix afvist i USA

  • Planen var ikke detaljeret nok.
  • Der manglede vurderinger af, hvor realistiske de tekniske løsninger var, og hvor god chancen var for, at de ville fungere.
  • VW's forslag tog ikke tilstrækkelig højde for, hvordan løsningerne ville påvirke bilernes præstationer, holdbarhed, forurening og sikkerhed.

Ifølge Wall Street Journal er det dog langtfra sikkert, at folkevognskoncernen kan have en løsning klar til torsdag. Avisen kan nemlig fortælle, at flere repræsentanter for koncernen tvivler på, at målet nås.

Blandt andet har VW-chef Herbert Diess angiveligt udtalt, at det sandsynligvis ville tage måneder at nå til en aftale med de amerikanske myndigheder, skriver avisen.

Læs også: VW-topchef i USA trækker sig

Teknisk løsning kan være umulig

Hertil kommer, at en teknisk løsning på problemet ikke nødvendigvis er mulig. De 600.000 berørte amerikanske biler med 2,0-liters motorer kan muligvis ikke komme til at leve op til statens emissions-standarder.

Det fortæller medlemmer af California Air Resources Board (CARB) til den californiske avis Sacramento Bee. Ifølge avisens oplysninger er systemerne i bilerne for komplekse til, at det er muligt umiddelbart at rette op på problemet.

Derfor overvejer CARB nu løsninger, hvor VW skal tilbagekøbe biler, eller hvor myndighederne skal godkende, at bilerne kan køre videre på statens veje uden at leve helt op til kravene. Det vil dog skabe en uheldig præcedens, understreger et CARB-medlem over for avisen.

Kommentarer (4)