Amerikanere tester benzinmotor uden tændrør

Ved at kombinere benzinmotorens mest avancerede teknikker har det amerikanske firma Delphi udviklet en éncylindret testmotor, der kan køre helt uden brug af tændrør.

Målet er at udvikle en flere-cylindret motor, der efterligner dieselmotorens egenskaber, så antændingen af benzinen ikke sker ved en gnist, men alene ved kompression. Ifølge Delphi er potentialet i teknikken nemlig, at virkningsgraden for benzinmotoren kan øges med 50 procent, og samtidig opnår man et meget lavt partikeludslip. Dermed vil en benzinmotor kunne konkurrere med hybridbiler uden at skulle have ekstra batterier og elmotorer med om bord.

At antænde benzinen alene ved kompression er normalt ikke svært, inden for et relativt begrænset omdrejningsområde. Langt mere kompliceret bliver det, hvis motoren skal køre, som en motor normalt kører; altså op og ned i omdrejninger og belastning. Men ifølge Delphi har de løst problemet ved at kombinere kendte teknologier til at styre luftindtag, brændstofindsprøjtning og udstødningskontrol.

Læs Delphis forsøgsrapport ## her.

Inden for det seneste årti har næsten alle de store bilproducenter forsøgt sig med princippet, men ingen har endnu lanceret modeller, hvor den type motorer er installeret.

Tidligere forsøg med teknikker førte ofte til meget larmende motorer. I 2007 viste VW blandt andet en Passat med teknikken for en gruppe af journalister i Valencia. Her var oplevelsen, at motoren markant ændrede lyd, når den gik fra normal benzin-mode til 'diesel'-mode. Den blev meget mere støjende.

Delphi har forsøgt at løse det problem ved at lade indsprøjtningen ske i tre nøje afstemte 'skud'. Det skulle afværge en for hurtig forbrænding, som gav de tidligere motorer en væsentlig højere motorlyd.

Høj forbrændingstemperatur er ligeledes nødvendig for at optimere motorens ydeevne, og derfor bliver der ført udstødningsgas direkte ind i forbrændingskammeret for at opnå høje temperaturer hurtigst muligt. Ved start af testmotoren brugte ingeniørerne dog en elektrisk varmluftblæser.

Dokumentation

Technology Review

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

at Benzin skulle have højere virkningsgrad end Diesel, når Diesel normalt antages at have 15% højere kalorieindhold.

Men nu kiggede jeg lige i rapporten, og det ser bestemt spændende ud, selvom Benzin ikke er bedre på alle parametre. Hvis der er problemer ang. støjniveau ved varierende omdrejninger, så burde de være ideelle til benzin generatorer der kører i konstante omdrejninger.

  • 0
  • 0

Ja, men så er det, at du igen har et hybrid system... og du kan downsize den lidt og bruge 2G bio - ethanol, methanol eller butanol i stedet og få samme ydelse. Så bliver den samlede CO2 belastning væsentlig mindre.

Selv om den er 50% mere effektiv, så vil den som hybrid, der opsamler bremseenergi til brug ved acceleration, bare blive endnu mere effektiv. Så jeg kan ikke se, hvorfor den skulle være en konkurrent til en hybrid - den er nærmere en forbedring til en hybrid.

  • 0
  • 0

De skriver at de skal bruge en varmeblæser, for at få den høje temperatur til at selvandtene benzinen. Hvis bilen skal have diesel gløderør, der skal køre 5-10 sekunder inden motoren kan starte, så bliver motoren måske for ueffektiv til at ligge i en hybrid. Der findes ikke nær så mange diesel hybrider, som der findes benzin hybrid og jeg tror det er på grund af, de mange start stop.

Jeg mener at Mercedes, har været ude med et princip, hvor motoren selv kunne skifte mellem tændrør eller ej, på en benzin bil.

Saab har udviklet en prototypemotor med variabel kompression, det princip kunne muligvis hjælpe, med at holde styr på forbrændingen, i såden en motor.

Man kan så frygte at motoren, bliver for dyr, til at kunne spare sig ind. Motoren skal være mere robust, for at kunne holde til det, som kan dræbe normale benzin motorer.

  • 0
  • 0

Ja, specielt starter i koldt vejr kan være et problem - men, her har hybriden energi lagret i batteriet til at klare en opvarmning i starten.

Vedr. Saab, så blev den motor "glemt" da GM kom til - den var yderst interessant - Men, rygterne svire i disse dage om en snarlig genopstart af Saab, hvor de vil lave bio-hybrider.

Når man regner lidt på det, så kan en motor være en del dyre i produktion, når den spare 50% brændstof. Det tjener sig hurtigt ind.

  • 0
  • 0

at Benzin skulle have højere virkningsgrad end Diesel, når Diesel normalt antages at have 15% højere kalorieindhold.

Disel og benzin har ca det samme energiindhold pr vægt, men 1l benzin er ca 15% lettere end 1l diesel.

Så kan filosofere over afgifter osv. Men kg prisen er meget ens for diesel og benzin før afgifter

  • 0
  • 0

Benzinmotorenns termiske virkningsgrad er for samme kompressionsforhold som dieselmotore en hel del højere end for denne. Dette gælder primært hvis brændstoffet er indsprøjtet så tidligt i kompressionsslaget (evt i indsugningen) at det kan nå at fordampe og brænde som gas med væsentligt lavere luftoverskud end for dieselmotoren. Styringen af kompressionstændingen for at undgå tændingsbankning er vanskelig ved varierende last og omdrejningstal. Dette har man så her gjort ved flertrins direkte indsprøjtning senere i kompressionslaget, så brændstoffet kan næppe nå at fordampe inden forbrændingen. Indsprøjtningen kan vel laves med højt tryk ligesom på common rail dieselmotorer hvor man er tæt på overlydsindsprøjtning. Men det må gå ud over luftoverskudet! Kompressionstændingsmotoren burde være en oplagt kandidat for generatordrift med konstant last og omdrejningstal for hybrid biler. Man kan købe ombygningssæt til modelgløderørsmotorer, hvor et gløderør har erstattet tændrøret. Det giver en næsten halvering af brændstofforbruget, der dog lige skal korrigeres det noget højere energiindehold i kompressions tændingsmotorens brændstof.

  • 0
  • 0

at Benzin skulle have højere virkningsgrad end Diesel, når Diesel normalt antages at have 15% højere kalorieindhold.

Der skrives: "virkningsgraden for benzinmotoren kan øges med 50 procent", dvs. ingen sammenligning med Diesel

mvh.

  • 0
  • 0

[quote]at Benzin skulle have højere virkningsgrad end Diesel, når Diesel normalt antages at have 15% højere kalorieindhold.

Der skrives: "virkningsgraden for benzinmotoren kan øges med 50 procent", dvs. ingen sammenligning med Diesel

mvh.[/quote]

Læs hele tråden... Den blev lidt afsporet mht det absolutte energiindhold i hhv benzin og diesel.

Mvh Morten

  • 0
  • 0

... og virkningsgraden vil ved sammenligning også tage højde for energiindholdet i hhv. benzin og diesel. Det handler om hvor meget energi man putter ind og hvor meget man får ud, meget enkelt egentlig :-)

  • 0
  • 0

Hvorfor tager man ikke skridtet fuldt ud og blot indsprøjter kontinuert i den ønskede forbrændingscyklus? Dyser og pumper må være på et stade så det kan laves. I øvrigt må det på samme måde være muligt at optimere en dieselmotor. Ligger problemet i at få blandet brændstof og luft?

  • 0
  • 0

Metoden kaldes HCCI og betyder populært sagt at al den kemiske energi skal frigives på engang nøjagtig i toppunktet.Det er derfor virkningsgraden bliver så god.De gamle encylindrede fiskermotorer kørte lidt i den retning og var ikke ret meget ringere end dieselmotorer som netop forhaler forbrændingen for ikke at gå i udu.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten