For første gang i landets historie opretter amerikanerne et statsstøttet forskningsprojekt, der skal trække jet-brændstof ud af kul og biomasse.
I starten af 2010 skal et anlæg til forgasning af kul og biomasse stå klar og være tilgængelig for forskere over hele landet. Når forgasningen er oppe og køre, vil anlægget producere 57 liter brændstof om dagen.
»Den mængde eksperimentelt brændstof vil være tilstrækkeligt til at studere egenskaberne ved brændstoffet og brændstofsystemernes evner på både testfaciliteter hos flyproducenterne og på vores egen base,« siger Dilip Ballad, formand for University of Dayton Research Instituttets (UDRI) afdeling for energi og miljø.
Projektet er et samarbejde mellem UDRI og Air Force Research Laboratory, der smider 48 millioner kroner i projektet. Pengene er en del af en samlet bevilling på 160 millioner kroner til forbedring af brændstoffer og forbrændingsteknikker, den største bevilling i instituttets 51-årige historie.
Ny metode skal minimere brugen af additiver
Ifølge forskerne har forsøg tydelig vist, at selv små mængder biomasse i processen sænker miljøeffekterne væsentligt.
»Vi har allerede demonstreret, at syntetisk jet-brændstof produceret ved hjælp af forgasning har reduceret emissionerne af sod betydeligt sammenlignet med jetbrændstof produceret af olie,« siger Dilip Ballad i en pressemeddelelse fra UDRI.
Projektet stræber også efter at bruge så få additiver som overhovedet muligt. I dag tilsættes der omkring seks forskellige additiver til flybrændstof, men det tal vil forskerne minimere og stadig holde ydelsen i top både i ekstremet koldt og ekstremt varmt vejr.
I øjeblikket arbejder forskerne på at få etableret et samarbejde med kulproducenter i Ohio. UDRI går nemlig efter at indrette deres anlæg til at fungere optimalt med kul fra Ohio, der har høje koncentrationer af svovl. Anlægget skal dog bygges til at kunne køre på flere forskellige typer kul.
