Ambitiøs kinesisk elbil dumper til amerikansk crashtest

Det går mildest talt skidt for den kinesiske elbilsproducent BYD. Dårlige anmeldelser, et langsomt produktionsapparat og dårlige crashtest bremser lanceringen på det vigtige amerikanske marked.

Da en af verdens rigeste mænd, Waren Buffett, i 2008 købte 10 procent af den kinesiske bilproducent BYD, lå der ellers store planer om, at deres nyudviklede elbiler skulle eksporteres til USA i 2010.

Det var især modellen e6, som BYD havde store forventninger til. Modellen blev vist på det store bilshow i Detroit i 2010, men indtil videre er der solgt under 500 styk og kun i Kina.

I USA var det planen, at e6 skulle være til salg i 2010, men indtil videre er de planer blevet udskudt til et godt stykke ind i 2013. E6 har haft svært ved at leve op til de amerikanske krav til sikkerhed, blandt andet ved crashtest, og amerikanske motorjournalister, som har prøvekørt e6, taler ligeledes om dårlig kvalitet og køreegenskaber.

BYD har annonceret, at bilen først og fremmest vil blive tilbudt flådeejere. Det kan måske skyldes, at prisen ligger i den høje ende, cirka 35.000 dollar, hvilket skulle være cirka 1.700 dollar mere, end man skal betale for en Chevrolet Volt plug-in-hybrid.

Brand i taxa

Det har heller ikke forbedret BYD's image, at en e6 kort før sommerferien brød i brand på grund af et uheld i byen Shenzhen i det sydlige Kina. Tre personer omkom, da en Nissan GT-R med høj fart ramte bilen, der kører som taxa. BYD var hurtigt ude med en pressemeddelse, hvor firmaet slog fast, at årsagen til ulykken intet havde med elbilen at gøre.

BYD har indgået flere aftaler om levering af elbiler, blandt andet med den hollandske by Rotterdam, som har bestilt 75 styk til byens taxa-flåde, men endnu har ingen kunne sætte en dato på, hvornår bilerne bliver leveret.

Der findes ingen officielle planer om at importere elbiler fra BYD til Danmark. Men trafikselskabet Movia har indgået en aftale om levering af to elbusser fra BYD. Hvis det går, som Movia forventer, vil de være klar til de københavnske veje i starten af 2013.

Dokumentation

Nye York Times

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Normalt når bilfabrikkerne introducerer nye modeller er det altid meget hys hys. De bliver skjult i anden indpakning og bliver testet meget fjerne steder. Med elbiler er det helt anderledes. Dem hører vi om flere år før der overhovedet er noget som kører, og sommetider sker der ikke mere. Man kan jo forstå, at fabrikkerne ikke vil ødelægge salget af deres nuværende modeller, men det betragter de altså ikke som et problem ved elbiler. Det kan man jo så tænke lidt over.

  • 0
  • 0

Amerikanske (!!) motorjournalister taler om dårlige køreegenskaber og samlekvalitet. DET gør indtryk

  • 0
  • 0

koster 40k$ i USA men 35k$ for Byd er også helt hen i vejret

LGchem batterier koster omkring de 200$/kWh nu så 24kWh er små 5k$. Så det er lidt svært at rationelt retfærdiggøre at en bil uden forbrændingsmotor og alt det junk sådan en har brug for til støtte såsom katalysator at en bil skal koster 35k$ eller mere som Leaf gør. En Chevy Cruze som er Volt'ens svinske broder koster omkring 17k$ og der er ikke sparet på noget i den. Elektrisk Chevy Cruze kunne være profitabel for omkring 21-22k$, måske endda mindre. og var bilen lettere og mere aerodynamisk kunne batteriprisen halvveres

  • 0
  • 0

Vi kommer til at grine os til døde

Kunde nemt være lavet i Danmark af standard hylde componenter

og resultate ville så være langt bedre

Men så får movia's top,, jo ingen rejser , til det fjerne , og føler sig vigtige

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten