Amazon ind på det kinesiske marked

Amazon.com har købt Kinas største e-handelskæde Joyo.com.
Netbutikken sælger bøger, musik, videoer, legetøj og gaveartikler over nettet, og bøger er det største produktområde, skriver Ny Teknik.

Med købte følger Amazon.com i fodsporene på konkurrenterne Yahoo og E-Bay, der allerede er i Kina.

I Kina kan 86 procent af befolkningen læse, men der findes kun 77.000 bogbutikker.

Amazon bød tidliger 150 millioner dollar på en af Joyo's konkurrenter, Dangdang.com, men Dangdang endte med at sige nej, selvom sluttilbuddet endte på 1 milliard dollar.

Dangdang kopierede i stedet for Amazons egen forretningsmodel og håber nu på at blive børsnoteret på Nasdaq i løbet af år 2005. Dangdang oplyser, at de i dag har 800.000 unikke brugere om dagen

Der blev omsat for 8,6 millioner dollar i e-handel i Kina i år, og ifølge it-analytikerfirmaet IDC, vil dette tal stige til 14,6 millioner dollar i år 2005. I Kina handler omkring 80 millioner mennesker på nettet.