Skisportssites sælger allerede billetter, løjpen er testkørt af eksperter og pressefolk – herunder fra Ingeniøren. Men den over 90 millioner dyre skibakke, som ligger på den nye Amagerforbrænding, ARC, har endnu ikke tilladelse til, at folk færdes på den.
Det fremgår af en aktindsigt, som Ingeniøren har begæret. Ifølge Arbejdstilsynets vejledninger fremgår det nemlig, at: »Kedelrummet må ikke være placeret over eller under rum, hvor personer hyppigt opholder sig.«
Det skyldes den - meget lille - teoretiske risiko for, at skiløbere bliver kogt ihjel i tilfælde af en ulykke.
Første spadestik til Amager Bakke blev taget i marts 2013. Inden da havde skibakken været en af de centrale dele af arkitektkonkurrencen. Finansiering af skibakken kom i stand i september 2015. Men først i slutningen af juli 2018 sendte ARC en dispensationsansøgning til Arbejdstilsynet.
Den dispensation er nødvendig for al færdsel på bakken, herunder de mange skiløbere, besøgende og medarbejdere på bakken. Altså: Uden dispensation fra Arbejdstilsynet, intet skiløb – medmindre værket da oplever problemer.
Det fremgår nemlig også af aktindsigten, at de gange, bakken er prøvekørt, har det kun været muligt, fordi forbrændingsanlægget i forvejen var lukket ned grundet tekniske problemer.
Læs også: Skibakken på Københavns nye affaldsforbrændring rykker et stort skridt nærmere
Kogning eller kollaps
I ARC’s risikovurdering, udarbejdet af Rambøll og indleveret til Arbejdstilsynet, er der forskellige scenarier for, hvordan en kritisk fejl på kedlen vil påvirke skiløberne på bakken. Risikozonen omfatter omtrent halvdelen af løjpen: den svære del i toppen og børnebakken i bunden.
Kedeleksplosioner og ukontrollerede dampudslip er selvsagt ekstremt farlige – de er dog også ekstremt usandsynlige. Når risikovurderingen er så striks, som den er, skyldes det, at der i tilfælde af et alvorligt uheld med kedlen vil være »et antal samtidige akutte dødsfald«, som der står i vurderingen.
Af aktindsigten fremgår det, at der er forskellige katastrofe-scenarier. Heraf formodes en fejl i overtanken at være mest sandsynlig. Fælles for de fleste scenarier er, at alle i risikozonen omgående dør. Der varieres mellem, om de koges af damp, eller om de dør, som anlægget kollapser – samtidig med at de koges af damp.
»Det er antaget, at alle med ophold i de pågældende områder ikke overlever et sådant uheld,« som der står i vurderingen.
Andre scenarier omfatter kritiske fejl på en sugetrækblæser – hvorved kun folk i en nærvedliggende elevator risikerer at dø – eller kritisk fejl på turbiner og generator. Det vil formodentlig kun forårsage udslyngning af »emner med så betydelig kraft og masse«, at de smadres igennem konstruktion – da vil de sandsynligvis kun være farlige i et lille område af risikozonen ved børnebakken.
Sandsynligheden for et dødsfald anslår Rambøll i deres vurdering som værende et dødsfald hvert 1.000.000 år for besøgende og dødsfald hvert 100.000 »for personer med erhvervsmæssig tilknytning til tagarealet«.
Altså mere sandsynligt end risikoen for at dø af et direkte lynnedslag, men langt under muligheden for at dø i trafikken, i flystyrt, normale arbejdsulykker eller for de andre risici, der er behæftet med skiløb.
Læs også: Medie: Tocifret milliontab venter Amager Bakke efter driftsstop
Kræver uvildig risikovurdering
Ingeniøren har kontaktet Arbejdstilsynet, men det oplyses herfra, at »Arbejdstilsynet ikke vil udtale sig om en igangværende dispensationssag« – dette omfatter også overordnede spørgsmål.
Således ønskede Arbejdstilsynet heller ikke at svare på, om det ville blive vægtet i en dispensationsansøgning, at størstedelen af bakken allerede er anlagt.
Ifølge de dokumenter, Ingeniøren har fået aktindsigt i, har Arbejdstilsynet dog stillet krav om at få gennemført en uvildig vurdering af risikoen »grundet kompleksiteten af anlægget og Rambølls risikorapport samt den alvorlige potentielle fare, der er forbundet med anlæg af en skibakke på taget af kedelbygningen,« som der står i et svar fra Arbejdstilsynet til ARC.
Cowi står for at udarbejde den uafhængige vurdering. Ingeniøren har søgt aktindsigt i denne, men har endnu ikke fået den udleveret.
Ifølge Jacob Simonsen, direktør for ARC, var man flere år tidligere, senest i 2015, i dialog med Arbejdstilsynet og andre myndigheder for at fastslå, hvem der havde myndighedsansvar for bakken.
»Det er ikke hver dag, at man åbner en skibakke i Danmark, og kombinationen af skibakke og forbrændingsanlæg var uset, så det er ikke noget, der var en fast standardprocedure for,« siger han.
En anden årsag er ifølge Jacob Simonsen, at man først kan søge dispensation, når man kan regne på det faktiske fysiske anlæg. Han understreger, at Cowis risikovurdering har fundets Rambølls vurdering plausibel.
»Rambøll har vurderet risikoen og sendt en dispensationsansøgning til Arbejdstilsynet. Derefter har Cowi vurderet Rambølls vurdering af risikoen og konkluderet, at den er retvisende,« siger han.
Han ønsker ikke at give noget bud på, hvornår man kan forvente, at man får en dispensation fra Arbejdstilsynet.
Skal stadig åbne i år
Ifølge Patrik Gustavsson, direktør for fonden Amager Bakke, der står for at lave skibakken, forventes det bygget færdigt i løbet af juni.
»Det, vi har tilbage i fonden, er skiliften, som skal godkendes. Der er kommet et nyt EU direktiv, tovbane-direktivet, som den skal leve op til – og skilifte er ikke noget, man godkender så ofte i Danmark,« siger Patrik Gustavsson.
Dermed er den manglende tilladelse fra Arbejdstilsynet ikke den eneste årsag til, at bakken endnu ikke kan tages i brug, selvom den nederste del af løjpen sådan set er klar til brug.
»Skibakken skal også have en ibrugtagelses-tilladelse. Desuden skal bakken godkendes efter forlystelsesdirektivet, så politiet skal også først godkende det hele – faktisk samme procedure som Tivoli og andre forlystelsesparker skal igennem,« siger han.
Han oplyser desuden, at både han og CopenHill, som skal drive skibakken, er blevet holdt informeret af ARC igennem forløbet. Åbningen af bakken er at flere omgange forsinket, men den nye åbningsdato formodes at være i løbet af sommeren.
»Jeg har fuld tillid til, at ARC har styr på de ting, som ARC skal have godkendt – så jeg regner da med, at vi er klar til at åbne omkring august-september,« siger han.
Læs også: Skibakke på toppen af Amager Bakke bliver nu en realitet
