Amager Bakke-ejer søger milliard-støtte til fuldskala CO2-fangst: Vi »har fat i den lange ende«

Illustration: Christoffer Regild

Amager Ressourcecenter (ARC) kaster sig nu ind i kampen om at få tilskud fra EU's Innovationsfond, der netop i år har taget teknologier til CO2 fangst og lagring på programmet.

Derfor ansøger ARC nu om mellem 0,5 og 1 mia. kroner til at bygge et fuldskala anlæg til CO2 fangst på forbrændingsanlægget Amager Bakke i København. Det sker til trods for, at man først lige er gået i gang med at etablere et pilotanlæg, der forventes at være færdigt ved udgangen af 2022.

Læs også: Første CCS-pilotanlæg på skinner: Næste forår starter byggeriet

Pilotanlægget skal kunne rense 12 ton CO2 ud i døgnet, mens fuldskalaanlægget skal kunne indfange 500.000 ton CO2 årligt fra Amager Bakkes udledning i 2025.

Dækker 60 pct. af investeringen

Et ja fra EUs Innovationsfond vil betyde, at man får dækket 60 procent af udgifterne til etablering af anlægget, og at driften de første ti år vil være finansieret.

Den store elastik i det ansøgte beløb skyldes, at man først indleverer en såkaldt »Concept note«, som senere følges op af en mere præcis og detaljeret ansøgning.

Læs også: Pilotanlæg på Amager Bakke skal rense røgen for CO2

Den endelig ansøgning indleveres i foråret 2021 og EUs Innovationsfond træffer afgørelse og uddeling af midlerne i slutningen af 2021.

Vigtig for København

For Københavns Kommune vil ARC’s reduktion på 500.000 ton CO2 betyde, at kommunen stort set kommer i mål med sin plan om at blive CO2-neutral i 2025.

En CO2-reduktion på 500.000 tons svarer desuden til mere end to procent af Danmarks ambitiøse klimamålsætning frem mod 2030.

Læs også: Affaldsforbrændinger vil være CO2-neutrale i 2030

»Et projekt, som det vi søger om, ligger fuldstændig i tråd med Københavns og resten af landets klima-ambitioner. Samtidig flugter CO2-fangst med anbefalingerne fra både Paris-aftalen og FN’s klimapanel. Derfor føler jeg mig sikker på, at vi med dette projekt har fat i den lange ende i forhold til den grønne omstilling regionalt, nationalt og internationalt,« siger ARCs direktør Jacob H. Simonsen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at projektet forventes at kunne stå klar i 2025, hvis regeringen baner vejen med de fornødne rammevilkår.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu er det ikke verdens største udfording, at skrive 12*365 ind i min lommeregner, så de enheder der opgives bliver sammenlignelige, og jeg kan finde ud af at fuldskala-anlægget skal opfange ca. 110x mere CO2 end testanlægget.

Men det ville altså være lidt nemmere, hvis det arbejde var gjort i artiklen...

  • 5
  • 0

Tjaa man opsamler x antal ton co2 og hvor bliver det så udlet ?

Fortrænger det reelt noget co2 ?

Hvis sund fornuft er gældende så kan P2X jo slet ikke konkurenere med elbatteri biler ( heller ikke lastbiler ! )

Tesla har haft Battery Day og har i den anleding vist hvordan de vil opskalere batteriproduktioen fra ca 100 Mwh om ca 18 mdr og i 2030 vil producere 3 twh ( 2 twh er nok batterier til 20 mill biler ) . Batterierne bliver billigere , bedre , mere miljøvenlige og der er en plan for catel to cratel når den tid kommer om + 10 år . Teslas Simi Truck ( 18 hjuls lastbil ) vil de begynde at producere i 2021

Batteri udviklingen er inde i en rivende udvikling ikke bare hos Tesla men også andre batteriproducenter .

Måske skulle vi bare sørge for at de ofentlige midler bliver brugt til at skabe en co2 reduktion NU = meget mere VE el og passende incitamenter til at reducere ICE kørsel !

JA TAK til en co2 afgift på ALT , så skal markedet nok skabe en hensigtsmæssig adfærd ! CO2 afgift på brændsler kunne passende være så en litter brændstof koster 14 kr i år og stigende med 25 øre / år fremadrettet .

Provenuet kunne så passende bruges til at eks at boste elbilsalget og nedbrine co2 udledingen i fjernvarmesektoren , virksomheder og hos private ! Kodeordet er varmepumper !! ;o)

Her en kort opsamling på Teslas Batter Day https://www.youtube.com/watch?v=4q3mF9ZLGNM

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten