Alstom har musklerne til at skabe dansk jernbanesikkerhed

Banedanmark satser på erfaring og muskler i valget af leverandør til togenes fremtidige signalsystem og går nu i slutforhandlinger om en milliardkontrakt på sikkerhedsudstyr til fjerntogene med den franske jernbanekæmpe Alstom.

Systemet er en del af de digitale anlæg, der er omdrejningspunkt for sikkerhed og styring af fremtidens jernbane. Inklusive S-banen er det en opgave til i alt 18 milliarder kroner.

Den beslutning er endnu en pind i Bombardiers ligkiste. Bombardier har tidligere sagt, at de vil lukke i Danmark, hvis de ikke vinder kontrakter i signalprogrammet.

Infografik: Sådan virker signalsystemet ERTMS

I december gik kontrakten på at udskifte samtlige signaler på fjernbanen til det nye signalsystem ERTMS 2 til Alstom, der skal levere til skinnerne øst for Lillebælt, og til Thales, der leverer i Vestdanmark.

ERTMS er en fælleseuropæisk signalstandard (European Rail Traffic Management System) for togkontrol, der kan fungere over grænserne.

Det betyder, at lokomotivet eller togsættet i fremtiden vil kunne køre i andre EU lande med det samme sæt udstyr.

Banedanmarks direktør for signalprogrammet, Morten Søndergaard, karakteriserer slutfeltet af leverandørbud som 'skarpe og kompetente', men ud over vurderingen af selve produktet har Banedanmark set på 'muskler':

»Vi har lagt vægt på evnen til at gennemføre projekter i denne størrelsesorden. Alstom er førende inden for 'om bord-udrustning' på det europæiske marked, hvor ca. 1.600 tog i dag har eller er ved at få installeret den type udstyr, som skal installeres i alle tog, der kører i Danmark frem til 2021, hvor ERMTS-systemet vil styre hele det danske fjernbanenet,« siger Morten Søndergaard.

Systemerne viser signaler på en skærm i førerrummet for lokomotivføreren - samtidig med, at systemet fortsat vil stoppe toget ved signalforbikørsler.

I alt bliver der over de kommende år installeret nye systemer i omkring 800 tog.

De første tog med den nye installation skal være klar til testkørsel på strækningerne Frederikshavn-Langå og Roskilde-Køge-Næstved i 2017, og så alle strækninger er færdigtudrustede i 2021.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er som i bustrafkken, også her er det eftehånden kun ganske få store operatører tilbage, næsten alle de mindre har forlængst opgivet. De store producenter af togmateriel er rigtig glade for EU's udbudsregler: de fremmer nemlig monopolkapitalismen. Til sidste sidder siemens, Alstom alene på markedet og så er det dem, der bestemmer prisen.

Var det det, liberalisterne ville?

  • 0
  • 0

Hvor er det godt at alle disse statsmilliarder bruges til udenlandske virksomheder med samtidig nedlæggelse af danske arbejdspladser. Så jeg er enig i at de store leverandører er glade for udbudsreglerne

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten