Alle snyder: Bilproducenterne slukker for rensning af NOx, når det er koldt

Hvis du hver dag glæder dig over at sætte dig ind i din nye Opel eller Nissan dieselbil - forvisset om, at moderne teknologi nok skal sikre, at skadelige NOx-gasser ikke er til gene for dine medborgere - så kan du godt tro om igen.

For hvis temperaturen er under 17 grader celsius, slår NOx-rensningen automatisk fra. Hvis din bil er en Mercedes, er grænsen 10 grader, og i en Peugeot skal man 'helt ned' på 5 grader, før NOx-reduktionen ikke længere virker. Til sammenligning er gennemsnitstemperaturen i EU 9 grader celsius.

Rapporter fra Tyskland, Frankrig og Storbritannien viser, at de store europæiske bilproducenter lukker ned for NOx-rensning for at beskytte motoren. Noget tyder på, at myndighederne indtil nu har valgt at vende det blinde øje til. Illustration: T&E

Læs også: Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

Det viser en sammenstilling af nationale undersøgelser fra Tyskland, Frankrig og Storbritannien, som den europæiske transport- og miljøorganisation, T&E, har gennemført.

Resultaterne viser, at bilproducenterne benytter et særlig argument for at slå NOx-udstyret fra: Det har de lov til, hvis der er risiko for at skade motoren. Men reglerne siger også, at de ikke behøver at dokumentere denne påstand.

Det får for eksempel Ford og Fiat til at slå udstyret fra, hvis der er mange passagerer, og hastigheden er høj. Tidligere har det været fremme, at Fiat helt automatisk slog NOx-rensningen fra efter 22 minutters kørsel.

Læs også: Biodiesel er næsten dobbelt så sort for klimaet som fossil diesel

Det er dog op til de enkelte landes myndigheder at tjekke, at bilproducenterne lever op til kravet om reduktion af NOx. Men ifølge T&E er flere af landenes myndigheder blevet noget overrasket over, at bilproducenterne faktisk forsøger at udnytte reglerne til det yderste.

USA har meget strammere regler

I rapporten sammenligner T&E også de europæiske regler med de amerikanske. i USA er det bilproducenten, som er ansvarlig for at dokumentere, at det er nødvendigt at slå reduktionsudstyret fra. Hvis producenten ikke lever op til myndighedernes krav, vanker der bøder.

T&E konkluderer, at de europæiske bilproducenterne snyder inden for de gældende regler, og at de nationale myndigheder - måske ligefrem i et aftalt spil med bilindustrien - ikke kan eller vil afsløre det.

Læs også: Tyskland advarer om mere bil-fusk: Der er også snydt med CO2-udslippet

For nylig kom det frem, at italienske Fiat ikke ville mødes med den tyske transportminister. De tyske myndigheder havde ellers registreret unøjagtigheder i målingen af CO2-emissionen i forbindelse med målinger af NOx.

Men den italienske bilproducent ville ikke stå skoleret over for den tyske transportminister ud fra det argument, at kun de italienske myndigheder er ansvarlige for at kontrollere, om bilerne lever op til de europæiske emissionsstandarder.

Ifølge T&E dør over 70.000 mennesker I EU hvert år for tidligt på grund af luftforurening.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er desværre den eneste vej frem. Vi kan se hvad frivillighed giver os.

Enten det eller begræns salget af dieselkøretøjer, så det reelt kun bliver tunge køretøjer der er på diesel.

  • 15
  • 5

7 millioner mennesker dør hvert år for tidligt som følge af luftforurening på globalt plan. Når virksomheder snyder og forurener mere end de må som VW der udleder 40 gange så meget som de tilladte grænseværdier så vil utallige mennesker dø førtidigt som en følge deraf. Den slags kriminalitet bør efterforskes og retsforfølges som var det massemord fordi det i realiteten er massemord i slowmotion. De ansvarlige personer bør komme i fængsel på livstid og de ansvarlige selskaber skal have milliard store EURO bøder. Det er det eneste der sikre retssikkerheden for de millioner af ofre som deres handlinger resulterer i og som kan forhindre den fortsatte massive svindel med miljøreglerne.

WHO on 7 million premature air pollution deaths. http://www.greencarcongress.com/2014/03/20...

  • 15
  • 4

Endnu engang tænker jeg på de lette penge den danske regering ville kunne få i statskassen ved at opkræve retmæssig udbetalinger på baggrund af snyd via grøn- og registreringsafgiften.

Det er efterhånden ved at være kendt at stort set alle biler der køre rundt på de danske veje er dybt ulovlige. Hvis nu de blev testet og fik korrekte CO2, NOX og km/l værdier så ville afgiften stige markant på disse biler. Regningen skal selvfølgelig sendes til bilproducenterne og bilejeren skal have en godtgørelse for den massive snyd han/hun er blevet udsat for.

Regeringens indtægt ved sådan en operation ligger nok et sted omkring 5 milliarder nu det viser sig problemet ikke kun er gældende for de 90.000 VW modeller, men også store dele af den resterende 2 millioner store bilpark.

  • 11
  • 3

Det er nemt at drukne i sensations overskrifter, så et par betraktninger: - 7 million premature deaths - der er sikkert en definition, og med risiko for at blive stemplet som en kynisk idiot, kunne jeg got tænke mig at forstå definitionen på "premature death" - inkludere det en 96 årig som får en luftvejsinfektion i dag, som han/hun ellers ville have fået i morgen for eksempel? - At stemple folk som har benyttet reglerne til det yderste som kriminelle, er vel teknisk set forkert - man kan tale om moralsk forfald etc, men så vidt jeg læser artiklen har bilfabrikanterne handlet inden for reglerne - så det moralske forfald er måske snarer hos regelsætterne. - Alternativerne - alt er skadeligt i for store mængder - vi kan ikke engang ønske os tilbage til jordhulerne mere eftersom almindeligt brænde også udleder skadelige partikler. Hvis vi hver især rider vores kæpheste bliver det umuligt at leve.

  • 11
  • 15

Henrik Mathiesen

7 mio. for tidlige dødsfald svarer til ca. 1 ud af 1000 personer. Men inden man foranledes til at tro at det også gælder 1 ud af 1000 i EU, så vil en gennemlæsning af artiklen pege på, at problemet er klart størst i sydøst Asien og vestlige Stillehav. Endvidere er det tilsyneladende ikke luftforurening fra dieselmotorer i biler, der er den store synder. Så din henvisning er knap nok relevant i denne sammenhæng.

  • 14
  • 1

Men ifølge T&E er flere af landenes myndigheder blevet noget overrasket over, at bilproducenterne faktisk forsøger at udnytte reglerne til det yderste.

Det er ikke at snyde, at bruge reglerne til grænsen. Reglerne er uspecifikke - sikkert med overlæg. At myndighederne på baghjul trækker uvidenhedskortet er hykleri. Det er mig bekendt stadig kun VW der er taget i egentlig snyd med NOx udledning. At andre producenters udnyttelse af reglerne giver samme slutresultat er pudsighed.

Alle snyder de forbrugerer der tror de køber en miljøvenlig bil. men det er en anden sag - og myndighedernes ansvar.

  • 11
  • 0

Der ramte du lige nøjagtig sømmet midt på hovedet, Kjeld. Af alle muligt gummibegreber, er 'for tidligt døde' dog det mest gummiagtige, men ikke desto mindre enormt populært disse år (eller måske netop derfor). Når man taler med de pårørende til afdøde, skinner det tydeligt igennem at ikke ret mange døde for sent, eller bare til tiden, så pr definition så er det jo sådan at folk dør for tidligt. Og værre endnu bliver det, når man begynder at sætte pris på de for tidligt døde. Om det er 3, 5 eller 7 millioner pr hoved er sådan set lige meget, for den beregning kan ikke tåle at få fremlagt sit usikkerhedsbudget. Det bliver nemt lidt kynisk, men nuvel, når nu andre har kridtet banen op; Det er let at forstå at en terminal KOL patient kan afgå ved døden 14 dage eller en måned for tidlig, hvis det sætter i med en periode med inversion og stillestående luft om vinteren, og han kommer til at indånde en ordentlig hivert luftforurening. Men hvordan det skal kunne omregnes til en udgift som samfundet er mig en evig gåde. Det omvendte synes snarere at være tilfældet. Heldigvis synes befolkningen som helhed at have et noget mere afklaret forhold til risikoen ved at stuve sig sammen i storbyerne. Intet tyder på at urbaniseringen stopper, til trods for at der er billige huse til salg, men adgang til masser af frisk luft og flot natur, i Bøvlingbjerg, Nørre Snede og hvor har vi ellers.

  • 8
  • 7

Her ligger en udemærket indikator på om politikerne mener lokalforurening seriøst. Så længe man må køre i byerne med alle de biler (inkl busser og lastbiler selvfølgelig) der reelt ikke overholder reglerne, snakker de bare for at holde fluerne fra munden... og de uvidende journalister ved tasterne.

  • 5
  • 2

EU politikerne er klart blevet "smurt" af Bil-lobby'erne.

Problemet med at lytte til lobbyister fra industrien er, at det kun er dagens store industrier der har lobbyister. Morgendagens industrier, som vi skal leve af fremover, har af naturlige årsager ikke lobbyister, da disse industrier slet ikke er udbyggede endnu.

Tænk hvis EU istedet for havde støttet op om elbilsudvikling: Så var det måske ikke Tesla som lagde an til at tage fremtidens marked men de europæiske bilproducenter.

  • 12
  • 0

Jeg er som sådan ikke uenig i at de her problemer burde have nogle alvorlige konsekvenser. Spørgsmålet/Problemet er blot hvem det skal gå ud over:

Bilproducenterne der der gør ALT for at få det mest konkurrencedygtige produkt inden for nogle meget elastiske/elendige regler (og sommetider udenfor). Embedsmændene der har lavet de elendige regler. Politikerne der ikke sørger for at regler og love bliver lavet ordenligt, og efterlevet. Vælgerne der igen, igen, igen, igen og igen stemmer på de samme elendige politikere.

  • 10
  • 1

Jes Stig Andersen

Du våser altså.

Mortalitet ved smogangreb blev oprindeligt opfattet som at de svageste døde, men det blev afgørende ændret, da en læge i London analyserede fatalitetsstatistikkerne og gjorde den forfærdelige opdagelse at smogdødsfald tages med grønthøster metoden. Altså at enhver uanset alder og sundhedstilstand fik samme forøgede mortalitet.

Ca. 7% af EU's sundhedsudgifter er relateret til den internationale skibstrafiks forurening og det er for længst bevist at sundhedsudgifter i forbindelse med fossile brændstoffer er langt den største udgift forbundet med brugen af fossile brændstoffer.

  • 11
  • 0

...der har et bud på hvorfor olieprisen er stabil nu og har været det.... hmmm.. et stykke tid ? Ok, den er stigende men ikke i nærheden af prisen for nogle år siden.

Er det fordi "man" har set at at det måske ikke er så smart at hæve olieprisen med den omstilling der er på vej ?

Er der lande i f.eks. MellemØsten der lige nu sidder og tænker over hvad f. de skal leve af om x år ! :-)

I perioden med lave oliepriser bliver der stadig udviklet og produceret f.eks. elbiler. Og det bliver der ikke mindre af :-) heldigvis..

Mvh Aksel

  • 3
  • 0

Nu giver flere af Jer lobbyister med grovhøvlen, og de har helt sikkert en finger med i spillet.

Men for nogle lande, fx Tyskland og Frankrig, har de jo modstridende interesser idet at begge lande beskæftiger afsindigt mange mennesker i deres bilindustri og desuden skaffer dem en solid export. Så argumentet er nok heller ikke voldsomt svært at sælge - hvis miljøkravene bliver for stramme risikerer vi at skulle fyre medarbejdere og bliver mindre konkurrencedygtige.

  • 0
  • 0

Hej.

Der er selvfølgelig meget lort at sige om dieselbiler.

M.h.t. NOx kan en del af problemerne måske fjernes eller formindskes v.h.a. SCR- rensning m.m.

Nu kan jeg ikke finde linket. Men Mercedes vil vist investere utrolig mange milliarder i ny teknologi. En del af disse penge går måske til bedre benzin- og diesel-motorer samt til bedre rensning af diesel.

Men ellers bør der komme endnu flere elbiler ud på vejene.

Jeg har været meget spændt på den fremtidige version af Nissan Leaf, der MÅSKE kommer til at køre 300 km pr opladning teoretisk set.

Men lige før læste jeg det enormt glædelige, at de to elbiler BMW i3 og VW e Golf måske kommer Nissan i forkøbet. I følge en artikel fra FDM kommer de to tyske elbiler nemlig ud på en rækkevidde på 300 km teoretisk set, som måske kan omsættes til 200 km ved realistisk kørsel i virkelighedens verden. Det er jo afsindigt spændende.

VW eGolf er - så vidt jeg husker - betydelig større end BMW i3 elbilen. Hvis dette stadig gælder, bliver den nye VW e Golf - efter min mening - til den mest spændende af de elbiler, som jeg kender. Og Nissan Leaf er betydelig større end den oprindelige BMW elbil. Når eller hvis Nissan Leaf kommer ud på en teoretisk rækkevidde på 300 km, bliver Nissan akkurat lige så spændende som den kommende VW eGolf.

http://www.fdm.dk/nyheder/tyske-elbiler-ko...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten