Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version

Sådan forventes den første elbil under Mercedes-brandt EQ, at komme til at se ud. Den forventes at kunne køre 500 km på en opladning. Illustration: Mercedes

I 2022 skal det være muligt at finde et elektrisk alternativ inden for alle de kategorier, hvor Mercedes bygger biler. Det vil i praksis sige, at hvis du vil købe en sportsvogn, en SUV, en mikrobil, en limousine eller en hvilken som helst anden modeltype, som Mercedes i dag har i kataloget, så skal det være muligt at vælge dem i en elektrisk version.

For at kunne levet op til det løfte, skal der investeres i nye fabrikker - og der skal investeres rigtig meget. I alt regner Mercedes, at skulle investere 82 mia. kroner i løbet af de kommende år. De 75 mia. kroner skal gå til etablering af seks nye produktionsfaciliteter på tre forskellige kontinenter (Nordamerika, Europa og Asien), mens 7,5 mia. kroner bruges til at opbygge et globalt produktions- og forsyningsnetværk for batterier. Dette indbefatter fem batterifabrikker.

Sådan forventes det, at Mercedes globale produktionsnetværk kommer til at se ud. Illustration: Mercedes

Læs også: VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler

I en pressemeddelelse siger bestyrelsesformand for Mercedes-Benz-biler, Markus Schäfer, at:

»Da batterier er kernen i vores elbiler, lægger vi stor vægt på at bygge dem på vores egne fabrikker. Med vores globale batterinetværk har vi en fremragende position: Da vi er tæt på vore bilfabrikker, kan vi sikre den optimale udbud af produktion. I tilfælde af en kortsigtet stor efterspørgsel i en anden del af verden er vores batterifabrikker også velforberedte til eksport,«

Først i Tyskland og derefter i Kina

Første fuldt elektriske bil under det nye brand, kaldet EQ, bliver EQC. Den vil blive bygget på fabrikken i Bremen og få batterier fra en ny fabrik i Kamenz, nordøst for Dresden. Parallelt med produktionen af EQC i Bremen, vil en produktionslinje bliver bygget i Mercedes fabrik i Beijing, Kina.

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Mercedes er ikke ene om at ville etablere sig i den elektriske verden. Også VW vil have elbiler i kataloget i 2022. Her skal der ligeledes være elektriske versioner af alle modelrækker, og i 2030 skal der være mindst 80 helt elektriske modeller fordelt over alle VW’s brands. For at nå det mål vil VW-koncernen samlet investere cirka 150 mia. kroner i forskning, udvikling og nye fabrikker.

Det lyder godt, men jeg har svært ved at tro på at De tyske bilproducenter kan skaffe battericeller nok.
Der står at de selv vil fremstille batterierne, menes der her at de selv vil samle de enkelte battericeller til et bilbatteri, eller menes der at de også vil stå for fremstillingen af de enkelte battericeller i batterierne?

  • 1
  • 3

Selvfølgelig kan de, men det jeg mener er at det tager lang tid at få en produktion i gang.
Teslas Gigafabrik i Nevada blev startet i 2014 og er først helt afsluttet i 2020.

  • 3
  • 1

Håber, der er tænkt på cirkulær økonomi med alle disse batterier I fremtiden. Ellers får vi et gevaldigt affaldsproblem

  • 5
  • 6

Problemet er dog at en el-version af en benzinbil, ikke tager fordel i de ting, som rigtige elbiler gør, f.eks. , dual-, tri- eller quad-motor skateboard design.

Vi kan nok ikke forvente nogen fabrikant tager elbiler seriøst før om 10-15 år, mht. at designe bilerne rigtigt.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor du skriver det. Alle de store bilproducenter er jo ved at udvikle dedikerede elbils platforme og kommer med biler, der er udviklet på disse platforme som udelukkende elbiler lige fra starten, omkring 2020.

  • 15
  • 0

Håber, der er tænkt på cirkulær økonomi med alle disse batterier I fremtiden. Ellers får vi et gevaldigt affaldsproblem

Ja, mon ikke netop størrelsen og prisen på elbilbatterier vil åbne dørene for genanvendelse - både som "second life" batterier og senere som råstoffer? I dag bliver vores telefon-, tablet- og laptop-batterier ikke genbrugt, primært fordi det ikke kan betale sig. I Danmark forbrændes de, og i udlandet, for eksempel USA, er de oftest godkendt til "landfill", altså lossepladsen, fordi der ikke er giftige tungmetaller i, som for eksempel i mere gammeldags bly- og NiCd batterier.

  • 6
  • 0

Problemet er dog at en el-version af en benzinbil, ikke tager fordel i de ting, som rigtige elbiler gør, f.eks. , dual-, tri- eller quad-motor skateboard design.

Jeg tænkte præcis det samme og forstår ikke alle de negative tomler.

Alle de store bilproducenter er jo ved at udvikle dedikerede elbils platforme

Hvis Mercedes skal have en elbil i alle model segmenter og samtidig udnytte de fede ting ved en elbil (Skateboard config: flad bund med batterier for lavt tyngdepunkt, ingen gennemgående drivlinje så helt flat gulv, for og baghjulstræk etc.), så bliver de jo nødt til at have to forskellige chassi'er til alle deres modeller. Det lyder enormt dyrt. Derfor tænker jeg (og ret mig gerne her) at de gør ligesom de fleste andre producenter af elbiler og det er at de retrofitter et ICE-chassis, hvilket betyder batterier der hvor tanken sad, i bunden af bagagerummet (med mindre plads tilfølge) etc.

Men nogen kan måske kaste lys over hvad de reelt har tænkt sig?

  • 5
  • 0

Ifølge denne artikel,
Mercedes EQ presenteres

Så er der tale om batterier i bunden af bilen, EQ er en dedikeret elbilsplatform, som nu også er blevet udvidet til Mercedes' kommende plug-in modeller.
"The really important stuff is underneath, where a dedicated, modular electric-vehicle platform will be able to accommodate this wide variety of vehicle shapes, sizes, and battery capacities."

BMW har helt de samme tanker:
BMWs fremtid

  • 3
  • 0

så bliver de jo nødt til at have to forskellige chassi'er til alle deres modeller. Det lyder enormt dyrt.


Nu er jeg ikke særligt meget bilnørd. Derfor blev jeg lidt overrasket da bilsynsmanden fortalte mig at undervognen til min Volvo i virkeligheden var en Ford.

Derfor tror jeg heller ikke at Mercedes har et chassis til hver af deres modeller. De genbruger med garanti, og derfor vil prisen ved skifte til el næppe være så stor.

  • 4
  • 0

så bliver de jo nødt til at have to forskellige chassi'er til alle deres modeller. Det lyder enormt dyrt.

Nu er jeg ikke særligt meget bilnørd. Derfor blev jeg lidt overrasket da bilsynsmanden fortalte mig at undervognen til min Volvo i virkeligheden var en Ford.

Derfor tror jeg heller ikke at Mercedes har et chassis til hver af deres modeller. De genbruger med garanti, og derfor vil prisen ved skifte til el næppe være så stor.

Lige præcis. Idag baserer bilproducenterne rigtigt mange modeller på den samme platform, og det samme er naturligevis planen med deres dedikerede elbilsplatforme. En Tesla-S og en Tesla-X er da vist iøvrigt også ens, hvis man fjerner karossen.

Men man kan overraskende nok faktisk få en helt hæderlig elbil ud af en platform der er begregnet til alle typer drivliner, som Hyundai viser med deres Ioniq. Men det er nok den fælles platform på tværs af drivliner der er skyld i, at batteriet kun er på 28 kWh (hvilket så reddes af den helt rekordsættende høje effektivitet).

  • 6
  • 0

Mercedes, Nissan, BMW, og BYD er alle på banen med stationære energilagrings enheder og køre piloter med brugte EV batterier. Der er også et firma her i USA der viser at det er økonomisk at genbruge materialerne fra de brugte lithium ion batterier, Så vi skal nok finde ud af at få så meget værdi ud af disse batterier som vi nu kan.

  • 1
  • 0

Jeg mener at have læst (omkring nytår) at der var lavet kinesiske aftaler med de 11 største litium miner i Australien og Sydamerika.

De aftaler var underskrevet i stilhed.

Igen et bevis på at europæerne og amerikanerne er mega gode til at sidde på deres hænder og regner med at mine ejerne automatisk kommer til dem. Det tid er forbi.

  • 1
  • 0

Jeg mener at have læst (omkring nytår) at der var lavet kinesiske aftaler med de 11 største litium miner i Australien og Sydamerika.

De aftaler var underskrevet i stilhed.

Igen et bevis på at europæerne og amerikanerne er mega gode til at sidde på deres hænder og regner med at mine ejerne automatisk kommer til dem. Det tid er forbi.

Det skal nok passe. Nu er lithium ikke specielt sjældent, så indtil nogen finder en bedre elektrolyt, så er kobalt det metal, der er mest problematisk at anskaffe til batteriproduktion.

Så vidt jeg ved har Kina simpelthen forbudt eksport af deres egen udvinding af dette efterhånden strategiske metal, og har også (i 2009) sikret sig eneretten til al udvinding fra een betydelig kobalt-producent i den Demokratiske Republik Congo, hvor størstedelens af verdens reserver findes.

Så ja, i Kina er man meget bevidste om at sikre sig adgangen til vigtige råstoffer.

  • 2
  • 0