Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Alle modeller fra Mercedes kommer i el-version

Sådan forventes den første elbil under Mercedes-brandt EQ, at komme til at se ud. Den forventes at kunne køre 500 km på en opladning. Illustration: Mercedes

I 2022 skal det være muligt at finde et elektrisk alternativ inden for alle de kategorier, hvor Mercedes bygger biler. Det vil i praksis sige, at hvis du vil købe en sportsvogn, en SUV, en mikrobil, en limousine eller en hvilken som helst anden modeltype, som Mercedes i dag har i kataloget, så skal det være muligt at vælge dem i en elektrisk version.

For at kunne levet op til det løfte, skal der investeres i nye fabrikker - og der skal investeres rigtig meget. I alt regner Mercedes, at skulle investere 82 mia. kroner i løbet af de kommende år. De 75 mia. kroner skal gå til etablering af seks nye produktionsfaciliteter på tre forskellige kontinenter (Nordamerika, Europa og Asien), mens 7,5 mia. kroner bruges til at opbygge et globalt produktions- og forsyningsnetværk for batterier. Dette indbefatter fem batterifabrikker.

Sådan forventes det, at Mercedes globale produktionsnetværk kommer til at se ud. Illustration: Mercedes

Læs også: VW investerer 150 mia. kroner i elektriske biler

I en pressemeddelelse siger bestyrelsesformand for Mercedes-Benz-biler, Markus Schäfer, at:

»Da batterier er kernen i vores elbiler, lægger vi stor vægt på at bygge dem på vores egne fabrikker. Med vores globale batterinetværk har vi en fremragende position: Da vi er tæt på vore bilfabrikker, kan vi sikre den optimale udbud af produktion. I tilfælde af en kortsigtet stor efterspørgsel i en anden del af verden er vores batterifabrikker også velforberedte til eksport,«

Først i Tyskland og derefter i Kina

Første fuldt elektriske bil under det nye brand, kaldet EQ, bliver EQC. Den vil blive bygget på fabrikken i Bremen og få batterier fra en ny fabrik i Kamenz, nordøst for Dresden. Parallelt med produktionen af EQC i Bremen, vil en produktionslinje bliver bygget i Mercedes fabrik i Beijing, Kina.

Læs også: Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Mercedes er ikke ene om at ville etablere sig i den elektriske verden. Også VW vil have elbiler i kataloget i 2022. Her skal der ligeledes være elektriske versioner af alle modelrækker, og i 2030 skal der være mindst 80 helt elektriske modeller fordelt over alle VW’s brands. For at nå det mål vil VW-koncernen samlet investere cirka 150 mia. kroner i forskning, udvikling og nye fabrikker.

Det lyder godt, men jeg har svært ved at tro på at De tyske bilproducenter kan skaffe battericeller nok.
Der står at de selv vil fremstille batterierne, menes der her at de selv vil samle de enkelte battericeller til et bilbatteri, eller menes der at de også vil stå for fremstillingen af de enkelte battericeller i batterierne?

  • 1
  • 3