Alle danske flyselskaber vil altid have to personer i cockpittet fremover

Alle danske flyselskaber vil følge anbefalingen fra de europæiske luftfartsmyndigheder EASA og Transportministeriet om altid at have mindst to personer i cockpittet. Det fortæller Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Efter at den franske anklagemyndighed havde konkluderet, at årsagen til at et fly fra Germanwings styrtede ned i de franske alper var, at andenpiloten havde låst sin kollega ude og med vilje fået flyet til at styrte, udsendte EASA en anbefaling om, at flyselskaber, der har fly, hvor der skal være en sikkerhedsdør mellem cockpittet og kabinen, skal sørge for, at der altid er mindst to personer i cockpittet. Alternativt skal de sørge for, at man på andre måder kan undgå en lignende ulykke. Transportministeriet udsendte kort derefter en lignende anbefaling og bad Trafikstyrelsen følge op på, om flyselskaberne ville følge anbefalingen. Nu viser svarene fra flyselskaberne, at de alle vil følge anbefalingen om, at sørge for, at der altid er to personer i cockpittet.

Læs også: De sidste vragrester fra Germanvings-styrtet er indsamlet

Samtidig oplyser flere af selskaberne, at de deltager i forskellige brancheinitiativer, der undersøger, om man kan opholde det samme sikkerhedsniveau på anden vis.

Læs også: Tre teknologier, der måske kunne have forhindret Germanwings-styrtet

Efter Germanwings-ulykken er det kommet frem, at andenpiloten skjulte forskellige sygdomme for sin arbejdsgiver. Derfor har Trafikstyrelsen også spurgt selskaberne, om ‘de nuværende psykologiske tests af piloter er tilstrækkelige til at afdække eventuel sygdom.’

Hertil svarer enkelte af selskaberne, at de ikke føler sig kompetente til at vurdere, om de lægelige og pyskologiske undersøgelser, som piloterne gennemgår, er gode nok til at afsløre, om piloterne er selvmordstruede. Selvom undersøgelseskravene bygger på EU-forordninger, kan de forskellige nationale luftfartsmyndigheder ifølge Trafikstyrelsen håndterer reglerne forskelligt. Derfor anbefaler de, at EASA undersøger rapporteringsprocedurerne i de forskellige medlemsstater.

Læs også: Er tiden inde til at tage styrepinden fra piloterne?

Transportminister Magnus Heunicke (S) anbefaler EASA at undersøge brugen af psykologiske tests og rapporteringsprocedurerne i de forskellige medlemslande, når undersøgelsen af Germanwings-styrtet er færdig.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er ikke pilot, men jeg kan se, at begrebet aktionisme lever i bedste velgående. Bare fordi en enkelt mentalt uligevægtig person foretager sig noget, som egentlig er utænkeligt, så skal alle andre ændre deres adfærd herefter.

  • 10
  • 1

Jeg er ikke pilot, men jeg kan se, at begrebet aktionisme lever i bedste velgående. Bare fordi en enkelt mentalt uligevægtig person foretager sig noget, som egentlig er utænkeligt, så skal alle andre ændre deres adfærd herefter.

Præcis det samme ses når man bare bruger ordet terror - en enkelt afsporet salafist skyder to personer, og straks gribes landet af en massepsykose, politiet råber terror, og politikerne farer rundt som hovedløse høns og går i gang med bizar overbudspolitik.

Så kommer der godt nok lidt spredte ord omkring selve sagens kerne, nemlig at der nogle der er utilpassede og disse skal der gribes fat om (ligesom der skal gribes fat i en psykisk syg pilot), men ret meget mere handling kommer der ikke på den front - MEN på masseovervågningssiden og våbenkapløbet, der bliver der tilført trecifrede millionbeløb.

Alt imens der er sorte pletter på vejkortet, hvor der år ud og år ind, på samme sted, sker trafikulykker med døde og kvæstede til følge - men bruges der så meget som en krone på det?

  • 10
  • 0

Det er tankevækkende at både drabsmanden fra Krudttønden/Synagogen og selvmordspiloten fra GermanWings begge allerede var spottet af 'systemet' som potentielt farlige.

Men alligevel fik de henholdsvis prøveløsladelse og tilladelse til at flyve.

Men OK. At der skal en stewardesse ind i cockpittet, når en af piloterne skal på toilettet eller strække benene, er vel til at overse.

Hvis man tænker på alle de 'sikkerhedsforanstaltninger' der er indført efter 9/11, så er dette da temmelig uskyldigt.

  • 4
  • 0

@Rolf: Pointen er, at det er mentalt forstyrrede personer, som bestemmer, hvad der skal være tilladt, og hvad der skal forbydes. Og det er ikke til at overse.

Næste gang en skizofren mand tager en 13 mm fastnøgle og begår hustrumord med den, skal salget af 13 mm fastnøgler så forbydes ?

  • 3
  • 0

@Carsten.

Jeg tror, jeg har forstået din pointe. Jeg interesserer mig også for filosofi.

Men hvis en 'her og nu' pragmatisk løsning, der ikke koster alverden og ikke generer mange, gør folk trygge, er det vel i orden?

Som jeg skrev, håber jeg, at man tager fat ved roden af problemet. Når 'systemet' erkender, at en mand er radikaliseret, og alligevel giver ham prøveløsladelse, og når 'systemet' erkender at en pilot er selvmordstruet, og alligevel ikke indrager hans flyvetilladelse, er det altså 'systemet', der er noget galt med.

Indrømmet: Dem, der bestemmer, hvad der skal være tilladt eller ikke, er de 179 folkevalgte, der sidder på Christiansborg. Og hvis de bestemmer, at 13 mm fastnøgler eller 7 cm knive skal være forbudt, så er det sådan. Folket har bestemt! ;-)

  • 3
  • 0

Fra tidligere artikel Er tiden inde til at tage styrepinden fra piloterne?

To-personers reglen ville f.eks ikke have forhindret styrtet med Egypt Air i 1999, hvor 217 mennesker mistede livet. Her fløj andenpiloten bevidst flyet i Atlanterhavet, selvom kaptajnen var til stede i cockpittet. Kaptajnen forsøgte at overmande andenpiloten, men forgæves.

Så reglen gør det væsentligt mere besværligt at flyve flyet, og det er en ringe forbedring af sikkerheden.

  • 3
  • 0

Så sandt som det er sagt. Får en af de to piloters flyet til at foretage en manøvre som der enten ikke er tid eller mulighed for at redde flyet ud af (f.eks. under start eller landing) hjælper det intet med to piloter i cockpittet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten