Alle advarselslamper blinker for nye signaler til danske fjerntog
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Alle advarselslamper blinker for nye signaler til danske fjerntog

Foto: Christoffer Regild

Det lyser udelukkende gult og rødt ud for de milepæle, som Banedanmark selv har oplistet for at indføre det nye og avancerede ERTMS-signalsystem på den danske fjernbane.

Det viser den overordnede status, som Banedanmark på et møde torsdag viste for transportordførerne bag den brede politiske aftale om at bruge 20 milliarder kroner på de nye signaler.

Læs også: Signalsystemet udskydes og fordyres igen

Kun signalprojektet på den københavnske S-bane vurderer Banedanmark tilstrækkeligt sikkert til at give det en grøn farvekode. På samtlige seks parametre er der derimod store usikkerheder om signaler til resten af den danske jernbane.

Foto: Banedanmark

Kun en enkelt af milepælene blinker rødt. Det handler om signal-computerne, som har vist sig langt mere komplicerede at bygge ind i DSB's gamle tog end forudset. Revisionsfirmaet Deloitte kulegraver nu konsekvenserne af de forsinkede computere.

Læs også: Rød advarselslampe: Tog-computere forsinker nye signaler til jernbanen

De fem milepæle, som Banedanmark hejser gule advarselsflag for, omfatter tests (både hvad angår tid og økonomi), træning, færdiggørelse af de første tog og udrulningen på den nye jernbane fra København til Ringsted.

Problemet med den strækning er, at den skal åbne om godt et år, og det virker stadigt mere usandsynligt, at både tog og lokoførere kan være klar til de nye signaler til den tid. Så risikerer Banedanmark at skulle smække gamle signaler op langs skinnerne.

Præsentationen til transportordførerne indeholder ingen detaljerede beskrivelser af problemer, men oplister en række risici. Blandt dem er, at der under de hidtidige tests er fundet uforudsete softwarefejl. De betyder, der skal udvikles ekstra versioner af softwaren bag de nye signaler. I Østdanmark skal rettelserne endda leveres i tre pakker.

'Mindreforbrug' i år dækker i virkeligheden over forsinkelse

Samtidig forsinker fejlene yderligere tests, og derfor risikerer forsinkelserne at sprede sig som ringe i vandet, står der i præsentationen, som Ingeniøren er i besiddelse af, selv om Transportministeriet ikke vil udlevere den.

Den viser, at Banedanmark fortsat bruger økonomien som supplement til tekniske parametre, når styrelsen skal vurdere, hvor meget fremdrift der er i signalprojektet.

Læs også: Bombe fra Banedanmark: Forsinkelser og ekstra milliardregning for nye signaler

Således taler et slide i præsentationen om et »mindreforbrug« på 700 millioner kroner i første halvdel af 2017. Så skulle man måske tro, at det betyder, at det bliver billigere at indføre nye signaler, men det er desværre ikke pointen.

Derimod opremser Banedanmark de delprojekter, som burde have været sat i gang eller afsluttet, og hvor pengene derfor endnu ikke er brugt. Det »er udtryk for, at fremdriften hos leverandørerne desværre ikke er så god som forudsat ved fastlæggelse af budgettet«, hedder det.

Der mangler overblik over konsekvenserne

Deloittes revisorer er også forsinket, for deres rapport om de nye signaler skulle have været færdig efter sommerferien. Nu hedder det i stedet, at »Deloitte er i fuld gang med at kvalificere de opstillede hypoteser, herunder vurdere effekten af disse på henholdsvis robusthed for tidsplanen, optimering af økonomien eller at øge programmets styrbarhed«.

Samtidig fastslår Banedanmark, at Deloitte har »konstateret udfordringer med den nuværende udrulningsplan,« som giver »behov for en uddybende analyse«. Den er endnu ikke færdig.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) afviser fortsat at stille op til interview med Ingeniøren om signalprogrammet. For tre måneder siden kritiserede ministeren Ingeniørens dækning af signalprogrammet og udtrykte »moderat optimisme« i forhold til både tidsplan og budget.

Læs også: Transportminister lover at beholde gamle togsignaler, hvis de nye fejler

Ingeniøren ville gerne have spurgt ministeren, hvad han byggede den optimisme på, når der nu kun er grønt lys ved én ud af syv milepæle.

"Kun signalprojektet på den københavnske S-bane vurderer Banedanmark tilstrækkeligt sikkert til at give det en grøn farvekode."

Den eneste S-togsstrækning som har fået nyt system er Nordbanen. Her er det ikke engang en uge síden man måtte aflyse alle afgange i sidste minut og sende alle morgenpendlere med busser.

Hvis den strækning er creme-de-la-creme for signalprogrammet, ser det skidt ud.

  • 4
  • 2

Måske er det på tide med en udflytning af Banedanmark, hvis man absolut ønsker at bevare det på statens hænder.
Så kan man håbe, at de fleste 'kompetancer' ikke flytter med.

  • 5
  • 3

Den eneste S-togsstrækning som har fået nyt system er Nordbanen. Her er det ikke engang en uge síden man måtte aflyse alle afgange i sidste minut og sende alle morgenpendlere med busser.


Den var også gal i forrige uge.. Det er ikke tekniske, men det er menneskelige fejl, hvor småopgraderinger og tilbagerulling fra test til drift fejler. Det er ikke godt. Men når de ikke piller ved systemet, er det efterhånden blevet meget stabil. Selvom de stadig mangler at få gjort noget ved bremseproblemet.

  • 5
  • 0