Alle 11 revner på Storstrømsbroen bliver sikret med åg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Alle 11 revner på Storstrømsbroen bliver sikret med åg

Der skal åg om samtlige 11 revner i Storstrømsbroen - ikke kun de 4 længste, som Banedanmark ellers vurderede i sidste uge. Det fortæller områdechef for teknisk drift i Banedanmark Søren Boysen.

»Vi skal have åg om alle revner. Men vi kan godt begynde at køre med let materiel, når de store revner har fået åg på. Så vi regner stadig med at kunne køre med let materiel i slutningen af næste uge.«

Fredag sendte Banedanmark en pressemeddelelse ud, hvor der stod, at teknikerne havde fundet 4 lange revner på over 30 cm og 7 mindre på ca. 17 cm. I løbet af fredagen skulle Banedanmark blive færdige med ågene omkring de 4 lange revner, og så var planen at køre de dobbeltdækkervogne, som broens lukning havde isoleret på Lolland, tilbage til Sjælland.

Men kort før overkørslen skulle gå i gang fredag aften, viste yderligere analyser, at en af de revner, som Banedanmark troede var 17 cm lang, i virkeligheden var 45 cm. Derfor blev overkørslen aflyst. Endnu en granskning afslørede, at der faktisk kun var 3 revner på 17 cm - resten var længere.

Forstærker de store revner

Banedanmarks nye plan er i første omgang at forstærke de 5 steder, hvor der er revner, der er længere end 30 cm. Når de forstærkninger er på plads, kan DSB nemlig liste sine dobbeltdækkervogne over.

»Vores vigtigste fokus er at få åbnet broen for togtrafik igen. Bagefter må vi finde ud af, hvad der skal ske med revnerne, og hvor mange steder vi skal scanne for revneindikationer,« siger Søren Boysen.

I alt er der 8 revner på 30 cm og derover. De bliver forstærket med 2 åg, mens de 3 mindre revner på ca. 17 cm bliver forstærket med et enkelt. Ved samtlige revner forstærker man desuden nittekonstruktionen ved at skrue ekstra bolte i. De revner, der ikke behøver at få åg på, før broen genåbnes for togtrafik, vil blive ordnet, når togene er i gang igen.

Ågene består af to bredflangede H-profiljern placeret henholdsvis på toppen af og direkte under de revneramte hovedragere. H-profiljernene bliver spændt sammen med trækstænger for at forhindre yderligere revneudvikling i hoveddragernes kropplader.

Langt til permanent løsning

Revnerne skyldes , at Storstrømsbroen har et svagt punkt i samlingen mellem broens ankerfag, der ligger på bropillerne, og svævefagene, der - som navnet antyder - kun er forbundet til ankerfagene.

Da broen blev bygget i 1930'erne, var svejseteknologien ikke så udviklet, at man kunne svejse de pånittede jern sammen. Derfor er der et vinkeljern nær svævefagens samling, som kan bevæge sig mere end godt er, når broen belastes af tunge tog og lastbiler. Og derfor opstår revnerne i de samme punkter på flere af svævefagene.

En permanent løsning på broens problemer er dog stadig langt væk. De midlertidige løsninger med åg kan kun genskabe omkring halvdelen af broens bæreevne. Det er nok for nu, hvor der kun kører lette passagertog over broen, men når Femernforbindelsen åbner, skal den oprindelige bæreevne være genskabt.

Derfor skal transportminister Henrik Dam Kristensen og trafikudvalget allerede torsdag diskutere Storstrømsbroens fremtid i et samråd.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mest interessant er i virkeligheden hvor gamle disse revner er!
De er jo næppe opstået over en nat og på en gang.
Så formentlig har Banedanmark i årevise ladet tog kører over broen med disse revner - man har bare ikke vidst at de var der - thi man havde ikke kikket efter disse!
Nu er de fundet og så har vi miseren!
Trist at der ikke længere er nogle med hår på brystet som kan tillade at de strandede togsæt kan liste over broen og dermed medvirke til at reducere problemerne for DSb og pendlerne på Sjælland.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten