i alle biler, erhverv som private.
Når flere og flere lastbil- og buschauffører starter dagen med en dyb indånding, skyldes det ikke udsigten til timelang køkørsel, men at der bliver installeret alkolås i stadigt flere danske køretøjer.
Ifølge importørene af alkolåse har de siden 2009 installeret låsene i 2.000-3.000 danske køretøjer.
»Der er så absolut en stigende interesse for alkolåse: Nogle gør det, fordi det bliver et krav i overenskomsten, at alle skal have alkolås. Andre gør det, fordi de gerne vil hjælpe en medarbejder, som har et alkoholproblem. Og så er der en forventning om, at alkolåse kan blive et krav i forbindelse med kontrakter, som man har set det i Sverige,« siger direktør Jan Bülow-Jakobsen fra importørfirmaet F. Bülow & Co.
Stigningen af salget kom, efter at Folketinget i 2010 vedtog en lov om, at spritbilister kan dømmes til at installere en alkolås i deres bil, fortæller Jan Winum Poulsen fra Jawin Safe Trip Danmark.
»Det er ikke sådan, at salget buldrer derudad, men loven gjorde, at mange pludselig fik øjnene op for alkolåse. Jeg tror, at mange havde ventet på, at regeringen skulle blåstemple løsningen som en måde at hjælpe nogle misbrugere til at undgå at lave ulykker i trafikken på.«
Alkolås-loven er endnu ikke blevet ført ud i livet, fordi politiet og Justitsministeriet endnu ikke har fundet ud af, hvordan loven i praksis skal administreres. Det bliver heftigt kritiseret af oppositionen, men uden for Slotsholmen er flere virksomheder allerede i gang:
Trafikselskabet Arriva har installeret alkolåse i hundredvis af busser, Carlsberg har låsene i alle deres lastbiler og har besluttet, at alle nye biler - lige fra direktionens til teknikernes - skal have alkolås installeret fra begyndelsen.
Copenhagen Malmö Port installerer alkolåse i alle nye køretøjer og regner med, at 80 procent af deres flåde har alkolås i 2016. Hos transportfirmaet Anneberg Transport har man valgt, at alle nye lastbiler skal have alkolås for at øge sikkerheden og for at beskytte chaufførerne og virksomheden mod rygter om misbrug, fortæller sikkerheds- og materielchef Sven Anneberg.
»Vi har haft to sager, hvor chauffører er blevet anmeldt, og så har vi straks sendt dem til politiet, men begge gange har der ikke været noget at komme efter. Ved at installere alkolåse sikrer vi både dem mod rygterne og mod, at det kan ske i andre tilfælde.«
Ifølge Jan Winum Poulsen er nogle taxivognmænd også begyndt at installere alkolåse:
»Vi har taxikunder, der tester vores alkolås i Skive og Viborg nu. Vi prøver at lave en løsning, hvor det er integreret med taxametret, så man kan dokumentere, at der bliver kørt alkoholfrit.«
Dansk Folkeparti har flere gange foreslået, at det skal være et lovkrav, at der skal være alkolås i busser, men det er blevet nedstemt hver gang. I befolkningen er der imidlertid opbakning.
I en Gallup-undersøgelse fra 2010 mente 69 procent af de 1.036 adspurgte således, at det var en god idé at kræve alkolås i erhvervskøretøjer som taxaer, busser og lastbiler.
i alle biler, erhverv som private.
ved samme lejlighed checke kørekort, sygesikringsbevis, manglende skatteindbetaling og om personen er efterlyst. For det er jo muligt. Ironi kan forekomme.
En spraydåse med alm. luft til 25kr. og en lille slange åbner låsen. Bartrykket er tilstrækkeligt. Lyftdåser bruges til at rense elektronik og finmekanik.
En stor fodpumpe til cyker kan det samme.
Antabus løser spritproblemet for alkoholister.
Det vil da være ide at der skulle indsætte et gyldigt kørekort i køretøjer før start. Det vil måske ikke stoppe alle, men vil da besværlig gøre kørsel uden kørekort.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard