Aktindsigt: DSB regner heller ikke med at leve op til den nye IC4-plan
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Aktindsigt: DSB regner heller ikke med at leve op til den nye IC4-plan

DSB's nye indsættelsesplan for IC4 kommer til at skride allerede i denne måned. Det vidste DSB, inden planen blev offentliggjort, viser aktindsigt i dokumenter om den nye plan.

DSB opgav ellers den hidtidige IC4-plan for bare to måneder siden, netop i erkendelse af, at det ikke var realistisk at følge den. Det var i forvejen en kontroversiel beslutning, fordi DSB havde fået den hidtidige plan godkendt af et schweizisk eksperthold i det, DSB selv betegnede som den afsluttende IC4-eksamen.

Læs også: Teknik-svigt tvinger DSB til at ændre omstridt IC4-plan

Men det viser sig nu, at DSB heller ikke regner med at kunne leve op til den nye, reviderede plan. Ingeniøren har fået aktindsigt i en e-mail, der viser, at DSB allerede i april, inden den nye plan blev offentliggjort, oplyste på et møde med Transportministeriet, at man ikke forventer at leve op til planens delmål for august om driftsstabilitet.

Driftsstabiliteten måles på, hvor mange kilometer IC4-togene kan køre uden tekniske problemer, såkaldte hændelser. IC4-togene skal som slutmål kunne køre 20.000 kilometer uden hændelser i 2019, og delmålet for august i år er på 10.500 kilometer.

»DSB oplyste på månedsmødet 6. april 2015, at man ikke forventer at nå indsættelsesplanens mål for august på 10.500 km/hændelse for IC4,« lyder det i en e-mail til DSB fra Lasse Winterberg, kontorchef i Transportministeriets togkontor. E-mailen er dateret 14. juli i år.

Ikke desto mindre offentliggjorde DSB to måneder senere den nye IC4-plan med et delmål for august på netop 10.500 kilometer mellem hændelser.

At dømme ud fra de seneste måneders driftsstabilitet virker det da også usandsynligt, at DSB kan nå op på 10.500 uden hændelser i denne måned. Tallet har de seneste fire måneder ligget mellem 7.000 og 9.000 kilometer, og i juli var tallet nede på 7.516 kilometer.

Skaber forsinkelser

Hos DSB bekræfter Anders Egehus, direktør i DSB Operation, at man har offentliggjort den nye IC4-plan vel vidende, at delmålet for driftsstabilitet skrider allerede i august.

»Selvom vi kunne konstatere, at målet for gennemsnitlige antal kilometer mellem hændelser ikke kunne opnås i august, er det bibeholdt i indsættelsesplanen, fordi det er en fastsat milepæl og delmål i IC4-udviklingen. DSB tager alle delmål alvorligt. Dette er ikke et afgørende mål i forhold til den nuværende drift og den planlagte køreplan. Vi kan også konstatere, at en stor del af de IC4-tog, der anvendes i drift, konkret og stabilt opfylder målet,« skriver han i en e-mail til Ingeniøren.

Læs også: IC4: Selv hvis planen lykkes, er togene DSB's mest upålidelige

Selv om DSB ikke betragter delmålet for driftsstabilitet som et afgørende mål i forhold til driften, har det lave antal kilometer mellem hændelser i juli skabt forsinkelser i køreplanen, erkender Anders Egehus.

»Vi vil nu bruge de næste par måneder på at vurdere, om det næste gennemsnitlige mål på 12.500 kilometer mellem hændelser kan nås trods den nuværende forsinkelse i målopfyldelsen,« skriver han.

Deadline for det næste delmål på 12.500 kilometer mellem hændelser er 2016.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Selvom vi kunne konstatere, at målet for gennemsnitlige antal kilometer mellem hændelser ikke kunne opnås i august, er det bibeholdt i indsættelsesplanen, fordi det er en fastsat milepæl og delmål i IC4-udviklingen. DSB tager alle delmål alvorligt.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Hvordan kan DSB hævde at de tager delmålene alvorligt uden at opfylde dem? og hvordan kan det på noge måde give mening at fastholde et delmål DSB VED ikke kan opfyldes. Jeg tror nogen skal lære DSB lidt om hvordan projektstyring virker og ideen med milestones...

  • 26
  • 0

Dette virker lidt urovækkende, fordi DSB fik ny kontrakt umiddelbart før sommerferien 2015, med forudsætning om at IC4 var en (væsentlig) del af kontrakten på 10 år..

Dvs. Transportministeriet har vist, at forudsætningerne for kontrakten ikke holdt!

  • 15
  • 0
  • jeg er glad for, at ingen af kommentarerne lægger skylden på Politikerne…

De har gjort deres arbejde og skrevet en check på stor DKK 5.5. Milliarder og så har de spurgt nogle advokater og ingeniører om, at skaffe 83 stk. Tog.

Og som jeg ser det – så er det Advokaterne og Ingeniører der er de store skurke i denne sag.

Hvis man – som vi andre gør hver dag (i det maritime erhverv – men der må findes tilsvarende i togerhvervet) – blot havde forlangt en FAT (Factory Acceptens Test), HAT (Harbour Acceptens Test), SAT (Sea Acceptants Test) procedure – så havde vi haft 83 stk. virksomme IC4 tog i dag eller DKK 5.5 Milliarder liggende på skrivebordet…

  • 12
  • 1

Citat: "DSB vidste inden offentliggørelsen af den nye IC4-plan, at planen ikke kan holdes"

Når det gælder planer er Egon Olsens mere troværdige end DSBs, jeg tænker her primært på køreplaner :-)

I øvrigt mener jeg komforden i de italienske tog er elendig. Lyden er som en gammel bil og toget rykker i det som en togstamme under accellerationen. Bremserne skriger, men jeg skal vel være glad blot de virker.

At der skulle være 30 år imellem designet af IC3 og IC4 føler man ikke, desværre. Der er stikkontakter ved hvert sæde og de er fornuftigt placeret nede mellem sæderne, ud over det intet at være "begejstret" for. Når man tænker på hvad bildesign oplever på 30 år............

  • 6
  • 3

At planen ikke holder er jo intet nyt. Ingen planer har holdt ift IC4.
Det er heller ikke nyt,at DSB bliver grebet i at have en lidt vel kreativ omgang med sandheden. Måske nærmest befriende, da det afslører, at DSB godt ved, at IC4 er noget skrammel.

Men det er nyt og skræmmende, at transporministeriet har vidst, at hele forudsætningen for en ti-årig (ret dyr) kontrakt med DSB ikke holder. Hvis jeg var forligsparti i denne sag, ville jeg blive meget vred, og fluks gå i medierne. Men forligspartierne er måske også vidende om, at hele investeringen i de næste ti års jernbanedrift, er baseret på en løgn?

DSB har fået ny direktør og der er kommet ny minister. Måske de burde se på, hvordan man genskaber tilliden til dem begge. Det er nok ikke, ved at fortsætte som man hidtil har gjort...

  • 5
  • 0

du glemte hvis den næsten linje
Dette er ikke et afgørende mål i forhold til den nuværende drift og den planlagte køreplan..

hvordan kan man lige man tager alle delmål alvorligt... samtidig med at man siger det ikke er et vigtig må at overhoved...men hov så det den for resten lige nogle forsinkelser.. man skulle sætte de tog til salg til dem som ville overtage driften af de router som de skulle køre på også fyre alle de ansætte som det nye selvskab ikke ville overtage efter de havde overtager det... det burte sku være stafbart at være så dumme som DSB opføre sig her

  • 1
  • 0

burde have fulgt Hollændernes eksempel for længe siden

Og nordmændenes med. Også de sendte Ansaldo-braset retur. Så kvikke var vi dog ikke her i landet, og det til trods for to ultimatummer. En nu meget forhenværende trafikminister (der nu vender tilbage til erhvervslive), stolede blindt på sin partifælle i DSB, når denne skrydede med, at han sagtens kunne får IC4'erne til at køre. Heldigvis er de begge fortid, og bare de dog have taget IC4 med sig.

  • 2
  • 0

"- Når jeg ser, at DSB selv siger, at de ikke overholder deres egen plan, så er vi nødt til at undersøge, hvad der er op og ned i det her, siger Hans Christian Schmidt "

Det er der da ingen grund til at undersøge. Der er kun "NED" i denne sag - bortset fra udgifterne til de fortsatte krampagtige førsøg på "genopstandelse fra de døde".

Når man så klart og så altid overskrider de aftalt grænser og terminer - så skal det være slut.

Lars :)

  • 3
  • 0

Tja - DSB bliver jo nok snart nød til at bestille en ny konsulentrapport, der selvfølgelig efter bestilt arbejder, vil underbygge DSB's fantasier omkring det fantasiske og Pininfarina designede togsæt.

Problemet bliver nok, at finde et konsulenthus, der endnu ikke er afprøvet i forbindelse med IC4, hverken Atkins eller Prose kan bruges længere - og bestilt arbejde løser ved bevis ikke IC4s problemer.

Problemet skal nok findes hos DSB, hvor man endnu praktiserer den bundrådne spin-kultur, som blev opbygget under Søren Eriksens ledelse, og som ingen chef åbenbart har forstået er bortskaffe !!

  • 2
  • 0

Driftsstabiliteten ligger lavere end både Proses og DSB's egne målsætninger. I det store perspektiv er trenden dog stadigvæk positiv:

Km mellem hændelser:
2011: 1800 km
2012: 3600 km
2013: 4519 km
2014: 6461 km
2015: 8460 km (1. halvår)

Også på km i drift er trenden positiv:

2012: 488.827 km
2013: 2.969.244 km
2014: 3.436.008 km
2015: 2.645.168 km (1. halvår)

Kilde: DSB's statusrapporter, DSB's årsrapporter og Wikipedia

  • 0
  • 0