AirFrance vil give dig hurtigt internet med lys i ti kilometers højde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

AirFrance vil give dig hurtigt internet med lys i ti kilometers højde

Illustration: Air France

En art digital morsekode. Sådan kan man beskrive Lifi-teknologien, som forskere og teknologivirksomheder har arbejdet med i over ti år uden et rigtigt kommercielt gennembrud.

Nu har den franske teknologivirksomhed Oledcomm annonceret at de senere i år vil etablere en internetforbindelse i 10 kilometers højde, der kan sende data med 100 megabit i sekundet.

»LiFi er ideelt til luftfartsindustrien, og det gør os i stand til at vise, at vi ikke længere er på udviklingsstadiet, men allerede skaber værdi i forretningsapplikationer,« siger Benjamin Azoulay, bestyrelsesformand i Oledcomm i en pressemeddelelse.

Læs også: Fremtidens computere skal blinke til hinanden

Oledcomm lover internetforbindelser med hastigheder på op til 100 megabit per sekund til hver enkelt flypassager, mens de bedste WiFi-forbindelser i fly i dag sjældent kommer over 20 megabit per sekund.

Mens WiFi fungerer ved at der sendes data med radiobølger, så fungerer Light Fidelity(LiFi) ved at sende data trådløst via lys. Det sker ved at en LED-belysning slås til og fra så hurtigt, at det ikke kan ses af det menneskelige øje. I den anden ende modtages lyssignalet, der så konverteres til elektriske impulser. LED-pærerne kommunikerer altså ved at blinke til hinanden.

På CES-messen i Las Vegas i januar viste Oledcomm en prototype af deres LiFiMAX-sender, som måler omkring 10 centimeter i diameter og er en 2,5 centimeter tyk. En LiFiMAX kan etablere 16 forbindelser på en gang med en rækkevidde på begrænsede 28 meter, og når Paris Air Show åbner om få dage, har Oledcomm udstyret en kopi af et mellemdistance-fly med LiFi, som et e-sportshold skal teste.

Læs også: Blinkende wifi-alternativ giver samme lyskvalitet som andre LED-kilder

Uvist hvad der forbindes

Oledcomm har oplyst at LiFiMAX-netværk bliver tilgængelige i Air France-fly ved udgangen af i år. Det er uklart hvordan passagerne faktisk skal få adgang til LiFi, for der er i praksis ingen mobiltelefoner eller computere der i dag er kompatible med LiFi.

Ifølge Oledcomm bliver det muligt at købe et LiFiMAX-sæt med en sender og en enkelt modtager fra omkring 6.000 kr.

Illustration: Martin Kirchgässner

Sidste år præsenterede engelske Purelifi en usb-dongle som Lifi-modem, ligesom de har varslet et mobilt modem klar til smartphones. Der er dog ingen af de store smartphone- eller computerproducenter, der endnu har meldt ud, at de vil integrere LiFi i deres hardware.

Læs også: LiFi nærmer sig: Snart kan mobiltelefonen sende data med lys

LiFi har også en række andre fysiske begrænsninger. Eksempelvis kræves visuel kontakt mellem de to LED-dioder, og da lys ikke kan vandre gennem vægge, eller sågar bukselommer, kan forbindelsen kun etableres, hvis der er visuel kontakt mellem de to enheder, der skal sendes data frem og tilbage imellem.

Hollandske Signify( tidligere kendt som Philips lightning, red.) leverer i dag en LiFi-løsning med LiFi-kompatible lamper, hvor man kan etablere en dataforbindelse på 30 megabit per sekund.

Læs også: Kontorlamper kommunikerer med mobiltelefoner ved at blinke

Mens LiFiMAX skal sætte turbo på dataoverførslen inde i selve flyet, så forbedrer det ikke den hastighed, og pålidelighed som flyet modtager før det distrubueres rundt til passagerne.

Purelifi forventer, at en international standard for lyskommunikation først er klar i 2021. Indtil videre arbejdes der på at lave en lysstandard, der læner sig op ad den anerkendte Wi-Fi standard IEEE 802.11.

Læs også: Forskere sender flere gigabit i sekundet med synligt lys

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mens LiFiMAX skal sætte turbo på dataoverførslen inde i selve flyet, så forbedrer det ikke den hastighed, og pålidelighed som flyet modtager før det distrubueres rundt til passagerne.

Jeg havde håbet på at det var forbindelsen op til flyet som var LiFi. Noget med en masse lasere som skyder mod fly. Over havet kunne de f.eks. monteres på hajer...

  • 5
  • 0

Som demonstrationsprojekt for LiFi kan Air France projektet selvfølgelig være godt for Oledcomm, men hvorfor skal det lige foregå i et fly, hvor båndbredderne op og ned til flyet er stærkt begrænsede og under ingen omstændigheder når 100 MBit, som Oledcomm gerne vil demonstrere. Måske en lounge i en lufthavn var et bedre valg.

Som generel løsning på bredbåndsdækning i et fly har LiFi næppe gang på jord (pun intended), da belysning i fly næppe er stabil nok til at give noget fornuftigt i forhold til stabil opkobling (jo, lyset er stabilt nok, men det tændes, slukkes og dæmpes under flyvningen, og det vil påvirke brugbarheden til LiFi). Installation vil kræve et omfattende installationsarbejde, fordi man ikke bare skifter belysningspaneler ud, men skal sikre at den nye installation overholder alle de mange forskrifter osv.

Når alternativet så er WiFi, som alle passageres telefoner og laptops understøtter, og hvor installationsomkostningen er en brøkdel, så falder LiFi ideen helt til jorden.

I Oledcomm's tilfælde vil det formodentlig også kræve en kraftig segmentering af dækningen da 16 forbindelser jo kun dækker omkring 2-3 sæderækker.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten