Airbus vil udvikle el-fly til 90 passagerer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Airbus vil udvikle el-fly til 90 passagerer

Det er ikke forbeholdt droner at suse næsten lydløst rundt i luften med batteridrevne elmotorer. Firmaet Airbus Group, der står bag verdens største passagerfly, A380, har netop gennemført sin første bemandede flyvning med prototypen E-Fan.

Prototypen, der har plads til to personer, skal videreudvikles og på længere sigt sælges til flyskoler som træningsfly, da det eldrevne fly er billigt i drift. Der er også planlagt et E-Fan 4.0, som skal rumme fire passagerer, og slutmålet er udviklingen af et fuldt ud konkurrencedygtigt rutefly, der kan fragte 90 passagerer på kortere regionale ture.

E-Fan er bygget af kulfiber for at holde vægten nede på 500 kg og er udstyret med to propeller, der hver er indlejret i en cylinder, som mindsker tab af fremdrift ved propelspidserne. Det er 6,7 meter langt, har et vingefang på 9,5 meter, og designet er modelleret ud fra det franske letvægtsfly Columban Cri-Cri.

Batterierne sidder i vingerne tæt ved kroppen og er blandt flyets tungere bestanddele. 120 styk 250 volts lithium-ion polymer batterier driver flyets to motorer med en samlet effekt på 60 kW. Topfarten er 220 km/h, og flyvetiden er mellem 45 minutter og en time.

Prototypen er designet og bygget i løbet af bare 18 måneder og består derfor af sammensatte færdige komponenter fra adskillige leverandører. Det var dog helt afgørende for ingeniørerne, at flyet blev udstyret med to propeller.

»Vi ville have dobbeltmotorer, fordi de store Airbus-fly har dobbeltmotorer. Det kunne gå med en enkeltmotor, men hvis du skal planlægge det store fly, er du nødt til at starte med en lille udgave for at kunne videreudvikle teknologien,« siger chef for design og koncepter ved Airbus Bruno Saint-James til The Engineer.

På vej mod fire passagerer

Snart går udviklingen af et firepassagers fly i gang og dernæst en endnu større udgave. Men den altoverskyggende udfordring for den ambitiøse drøm om et større passagerfly med 90 sæder bliver den batteriteknologiske udvikling.

»Vi skal gå fra 250 V og 100 A til mere end 1.000 V og tusindvis af ampere. De sidste 20 år har vi forbedret batteriers effektivitet med en faktor tre, så jeg forventer at se langt større fremskridt. På laboratorieniveau findes der allerede batterier, som er i stand til det, vi leder efter, men de er for små. Vi leder efter noget industrielt,« siger Airbus Groups teknologichef, Jean Botti, til The Engineer.

Se Airbus' elektriske fly i luften for første gang:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den som er først ude af starthullerne har muligheden for at at tage fremtidens marked. Rart at se at det er en Europæisk virksomhed der tør tage teten.
Et 90 personers kommercielt fly lyder ambitiøst. Men hvis man ikke sætter sig ambitiøse mål, så sker der jo intet.

  • 13
  • 0

De skulle lige tage kontakt til Tesla, jeg er sikker på at et samarbejde med deres Gigant fabrik ville være godt for begge parter! :)

  • 2
  • 2

he airbus og tesla kunne jo udvikle en flyvende elbil jeg ville glædeligt købe mig en så kunne jeg flyve over de hundehoveder og hængerøve der køre over for rødt ikke overholder vigepligt og meget meget mere :D

  • 1
  • 6

@Christian Hyldgaard

udvikle en flyvende elbil


Den ide er godt nok langt ude... Men lad gå, så kunne Airbus vel også tage kontakt til en elcykel fabrik, så man endelig kan få udviklet en flyvende elcykel, der kan flyve over regnvejrskyer så man ikke behøver at blive våd når man cykler. ;-)

  • 4
  • 0

Jeg tror bare jeg nøjes med at flyve med traditionelle fly de næste 60-70 år. Men synes da bare alle de normale el-entusiaster skal komme igang.

  • 3
  • 4

Hvad er lydniveauet i sådan en fætter? Og hvordan er sammenligningen med et almindeligt 4personers fly? Hvis ikke flyet kan sælges på billig grøn drift, så må det vel kunne sælges på øget komfort.

  • 2
  • 0

Næstefter det at få flyet stabil på vingerne er det nok det mest interessante perspektiv. For lufthavne er der mulighed for at udvide start/landingsperioden til 24 timer hvis flyene ikke larmer nævneværdigt. Det vil jo alt andet lige udvide kapaciteten uden yderligere investeringer - et drømmeperspektiv.

Og netop derfor vil vi måske se lufthavne støtte sådanne projekter - men kravet er jo altså noget nær lydløshed

  • 1
  • 0

Synes at ideen virker rigtig spændende dog tror jeg at det største problem ligger i at kunne "tanke" flyet med energi svarende til ca 10000 kwh på en rimelig tid.
Det er jo ikke så smart hvis flyet skal stå til opladning i flere timer efter hver flyvning.

Men jeg tror dog på at der er en fremtid for et eldrevet fly.

  • 1
  • 0

Hvad er lydniveauet i sådan en fætter? Og hvordan er sammenligningen med et almindeligt 4personers fly? Hvis ikke flyet kan sælges på billig grøn drift, så må det vel kunne sælges på øget komfort.

Lydniveauet er langt lavere. Og driften skulle være en del billigere.
Så hvis det kan bringes til at fungere, så er jeg ret sikker på at de vil være et hit hos flyselskaberne. Flyselskaberne har jo blikket stift rettet mod driftsomkostningerne. Her er der modsat bilkøbere ingen irrationel modstand der skal overvindes (og ingen frygt for begrænset rækkevidde, da flyruterne er kendt på forhånd) , - hos flyselskabene gælder 100% at billigst er bedst.

  • 2
  • 0

Jeg tror bare jeg nøjes med at flyve med traditionelle fly de næste 60-70 år. Men synes da bare alle de normale el-entusiaster skal komme igang.

Et elfly bør kunne bygges så det er væsentligt sikre end jetfly. Du tænker måske på at flyet kunne løbe tør for strøm, men man tanker altså hellere ikke jetflyene mere end så det passer til turen. Det er dyrt at flyve rundt med for meget brændstof. Så ingen forskel der.

Elmotoren er meget pålidelig. Chancen for at beskadige motoren ved birdstrikes er minimal. Propellen kan naturligvis skades, men tænk på en turbine, hvor fuglen suges ind igennem de mest følsomme dele.

Jeg vil tro at elmotorens pålidelighed er en vigtig faktor der gør elfly interessante. Turbinerne skal konstant vedligeholdes og det er meget dyrt. En elmotor er til sammenligning vedligeholdelsesfri.

Batterisystemet kan opbygges i uafhængige moduler så der er redundans.

Der skal nok tænkes lidt over hvordan brand i batteriet håndteres. Hvis det ikke er muligt at udvikle tilstrækkeligt gode brandslukningssystemer, så kan man eventuelt blot droppe batterimodulet. Men brand bør være ekstremt sjældent og man må bemærke at brande i Boings batterier altså ikke medførte at flyet brændte til grunde. Igen må man huske på at motorbrand i jetfly er noget der sker jævnligt.

  • 2
  • 2

Næstefter det at få flyet stabil på vingerne er det nok det mest interessante perspektiv. For lufthavne er der mulighed for at udvide start/landingsperioden til 24 timer hvis flyene ikke larmer nævneværdigt. Det vil jo alt andet lige udvide kapaciteten uden yderligere investeringer - et drømmeperspektiv.

Mere interessant er det formodentligt, at man ville kunne placere (indenrigs)lufthavne tættere ved bycentre, og således kompensere for flyenes lavere airspeed.
Ved korte flyvninger, som elflyet egner sig til, vil man måske endda kunne forkorte den totale rejsetid.

Natflyvninger vil næppe have meget appeal ved korte rejser.

  • 0
  • 0

Rasmys Dybbro:

Hvad er lydniveauet i sådan en fætter?

Det er jo lidt svært at sige ud fra videoen, hvor man er så idiotiske, at man præsenterer et lydsvagt fly i en video med meget støjende underlægningsmusik.

  • 1
  • 0