Airbus' smilende hvidhval i luften for første gang
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Airbus' smilende hvidhval i luften for første gang

Jomfrurejsen med Airbus Beluga XL den 19. juli. Illustration: TCHAIKOVSKI Artem - MasterFilms

Det er en af de mere specielle - nogle vil måske endda sige charmerende - flyskabninger i nyere tid.

Den 19. juli fløj Airbus’ Beluga XL for første gang. Jomfrurejsen gik fra hjemmebanen i Toulouse-Blagnac lufthavn klokken 10.30 med en besætning på tre om bord.

Transportflyet er baseret på A330-200F og er arvtageren til den såkaldte Super Transporter-familie i Airbus. Hovedopgaven er at fragte store flydele fra forskellige anlæg rundt omkring i Europa til slutmonteringsfabrikkerne i Frankrig, Tyskland og Spanien.

Større end forgængeren

Beluga XL blev lanceret i 2014 og følger indtil videre tidsplanen til punkt og prikke. Dengang blev der lagt an til, at første flyvning skulle foretages ca. midt i 2018. Den videre plan er at sætte de to første fly i drift til næste år.

De skal understøtte den øgede produktionshastighed af langdistanceflyet A350 XWB. Beluga XL får for eksempel plads til to A350-vinger på én gang, mens de nuværende fragtfly kun kan have en vinge med ad gangen fra virksomhedens vingefabrik i Broughton i Wales.

Som med dagens supertransportere er det planen, at Beluga XL-flåden skal bestå af fem fly. I 2025 skal alle være i drift i selskabet Airbus Transport International (ATI).

Illustration: Airbus

Den nuværende ‘hvidhval’, A300-600ST Super Transporter, fløj første gang den 13. september 1994 og blev taget i brug to år senere. Det kan bære 47 ton nyttelast, har et lastrum på cirka 1.400 m3 og en rækkevidde på 1.500 sømil (2.779 km) med 40 ton nyttelast.

Beluga XL vil have et lastrum med en kapacitet på lidt over 1.800 kubikmeter. Flyet er seks meter længere og en meter bredere end forgængeren og vil kunne klare at tilbagelægge 2.200 sømil (4.000 km) med en maksimal last på 51 ton. Den maksimale startvægt er på 227 ton, mens maksimal landningsvægt bliver 187 ton.

Her er en A350-vinge i færd med at blive læsset om bord i Beluga på Airbus' vingefabrik i Broughton. Derefter flyves vingen til slutmongeringsfabrikken (FAL) i Toulouse. Illustration: Jane Widdowson

Beluga XL’s halesektion er noget ændret i forhold til forgængeren af hensyn til stabiliteten. Blandt andet er rygfinnen’, som er forbundet med halefinnen noget større, mens begge de horisontale finner er en meter bredere. Finnerne yderst på disse er en meter højere.

Smilende hval

Det, som gør det endnu lettere at adskille den nyeste generation af Beluga fra den forrige, er lakeringen.

Det tog flere år, før Airbus gik med til at bruge navnet Beluga. Men siden da er der åbenbart kommet folk til med lidt mere sans for humor og pr:

Ikke bare er det officielle navn Beluga XL - flyet er også dekoreret, så hvidhvals-udseendet fremhæves snarere end nedtones.

I maj sidste år gennemførste Airbus en intern afstemning om seks forskellige design. Konceptet ‘Smiling Beluga XL’ vandt overlegent. Her kombineres det traditionelle Airbus-farvetema med mund og øjne.

Da produktionen af Airbus A300B startede i 1969, var det med hjælp fra to Aero Spacelines B-377-SGT Super Guppy Turbine, som blev suppleret med yderligere to maskiner tidligt i 1980’erne. Flyet var baseret på Boeing 377 Stratocruiser og den militære version C-97J Turbo Stratocruiser, som fløj første gang så tidligt som 1944.

Artiklen stammer fra tu.no

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne Beluga XL er alle lavpris luftfartsselskabers drøm. Jeg er sikker på at Ryanair vil lave en ny VP klasse, hvor passagererne bliver vakuumpakket og kan lastes i containere i Beluga XL. Jeg tipper at der bliver plads til mindst 800 passager. ;-)

  • 16
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten