Airbus: Masser af tid til at opdage helikopterfejl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Airbus: Masser af tid til at opdage helikopterfejl

Billedet viser rotoren fra den EC225 Super Puma, der sidste år styrtede ned i Norge. Rotoren gik løs på grund af et revnet tandhjul i gearet og landede flere hundrede meter fra resten af helikopteren. Illustration: Statens Havarikommisjon for Transport, SHT

Der var masser af tid til at opdage fejlen, før helikopteren af typen Super Puma styrtede ned i Norge sidste år og dræbte 13 mennesker. Det mener Airbus Helicopters, hvis egne udregninger viser, at det har taget mindst 55 flyvetimer, fra revnen opstod, til hovedrotoren gik løs på grund af et revnet tandhjul.

Det skriver Teknisk Ukeblad ud fra den foreløbige undersøgelsesrapport, som blev udgivet forrige uge i forbindelse med etårsdagen for ulykken.

Udregningerne fra Airbus Helicopters strider dog imod oplysningerne fra de norske myndigheder. Ifølge Statens Havarikommisjon for Transport, SHT, er det nemlig ikke muligt at slå fast, om revnen opstod pludseligt eller over længere tid. Og dermed hvorvidt det var muligt at opdage og udbedre fejlen, før det gik galt.

Læs også: Revnet tandhjul skyld i helikopterulykke

»Vi har forskellige roller, og det er naturligt, at vi på dette stadie ikke er enige om alt,« siger Kåre Halvorsen, afdelingsleder i SHT, til Teknisk Ukebrev.

Undersøgelsen er stadig i fuld gang, og derfor er der endnu mange ubesvarede spørgsmål omkring årsagen til og dermed også ansvaret for ulykken.

Sikkerhedssystem i søgelyset

Indtil videre er det dog helikopterens advarselssystem, der er i fokus på i havarikommissionens undersøgelse.

Piloterne blev nemlig ikke advaret om nogen tekniske problemer, før helikopteren pludselig styrtede.

Sikkerhedssystemet er lavet til at reagere på løse metalsplinter, men fordi revnen ikke lavede nogle splinter, blev problemet ikke registreret.

Men det burde systemet have været gearet til. Det mener ingeniør og turbinedesigner Jan Erik Syljeset.

»Træthedsbrud afgiver ikke de her partikler. Revnen vokser, indtil der ikke er tilstrækkeligt materiale tilbage til at bære de her vekslende belastning, og så sker der et pludseligt brud,« fortæller Jan Erik Syljeset til Teknisk Ukebrev.

Læs også: Metaltræthed i gearkasse var årsag til helikopterstyrt med 16 om bord

I 2009 styrtede en anden Super Puma ned uden for Skotlands kyst på grund af en skade på et planethjul i rotorens gearkasse. Den norske havarikommission undersøger sammenhængen mellem de to episoder. Indtil videre er der stadig flyveforbud mod Super Puma-helikopterne AS332L2 og EC225LP i Norge og Storbritannien.

EASA ophævede et europæisk flyveforbud i oktober.

Emner : Helikoptere
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten