Airbus lufter spritnyt komposit-fly

Mens Boeings 787 Dreamliner allerede flyver med passagerer hos flere flyselskaber, er det første eksemplarer af modsvaret fra Airbus nu i stand til at køre på egne hjul fra den ene produktionshangar til den anden.

I sidste uge trillede Airbus A350 XWV, MSN-001, ud af hangaren i Toulouse på egne hjul for at blive fremvist for offentligheden.

Det nye fly har fået vinger og haleparti monteret på skroget, samtidig med at teknikerne har testet visse af flyets tekniske installationer. I næste fase venter test af flyets hydrauliske systemer og flere test af de elektroniske systemer.

I begyndelsen af det nye år indleder MSN-001 den afsluttende certificerings-proces, før flyvet bliver malet og får monteret de to Rolls-Royce Trent XWB-motorer, som hver især har en diameter på tre meter og en trykkraft på op til 47 ton.

Hvis disse processer holder tidsplanen, vil MSN-001 gå på vingerne på jomfrufærd i løbet af sommeren 2013. Den første kommercielle flyvning med passagerer ventes at blive andet halvår 2014.

Airbus A350 XWB er den fælleseuropæiske flyfabriks svar på Boeings succesfulde to-motorers wide-body modeller 777 og 787. A350 vil i den første version få plads til op til 253 passagerer og en nonstop rækkevidde på 16.300 km. A350-familien kommer senere til at inkludere længere versioner med plads til op til 350 passagerer.

Hidtil har Airbus kun haft en enkelt to-motorers wide-body-model på programmet, nemlig A330-modellen med plads til op til 335 passagerer og en rækkevidde på mellem 7.400 og 13.400 kilometer. Denne flytype kan spore sine rødder tilbage til 1970'erne og fløj første gang i 1992.

Ligesom Boeing 787 fremstilles A350 af nye og lettere kompositmaterialer og med et nyt vingedesign.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan vi ikke blive fri for det ord i Ingeniøren? Vi har et dansk ord, der dækker dette halvsvenske ord helt, nemlig "helt", og som alle helt forstår.

  • 0
  • 0

"Hidtil har Airbus kun haft en enkelt to-motorers wide-body-model på programmet, nemlig A330-modellen"

Var den oprindelige A300 ikke wide-body, twin-aisle? Det synes jeg at jeg kan huske.

  • 0
  • 0

"Hidtil har Airbus kun haft en enkelt to-motorers wide-body-model på programmet, nemlig A330-modellen"

Var den oprindelige A300 ikke wide-body, twin-aisle? Det synes jeg at jeg kan huske.

Jo, den og A310 var skam wide-body modeller, men hvis du læser dit citat igennem, så vil du se der står "på programmet", hvilket jo hentyder til den nuværende produktion, og der har A300/A310 været ude af produktion i mange år. Læs selv her: http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A300 Mvh. Oliver

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten