Airbus klar med nødmotor til helikoptere med motorsvigt

Illustration: Wikimedia Commons / Stiopa

Helikopter-producenten Airbus Helicopters er begyndt at udvikle et batterisystem til nødsituationer, hvor mindre helikoptere oplever motorsvigt. I stedet for at styrte til jorden, vil batterisystemet være i stand til at holde rotoren kørende og helikopteren stabil nok, til at piloterne kan sikre sig selv og eventuelle passagerer en sikker landing.

Det skriver Flightglobal.com

Elmotoren skal agere som nødsystem til helikoptere, der opererer med en enkelt hovedmotor, og Airbus Helicopters er næste år klar med en forsøgshelikopter af modellen H130, hvor en batterimotor skal agere sikkerhedsnet til et simuleret motorsvigt. Her forventer man, at batterimotoren kan holde rotoren stabiliseret og funktionsdygtig i op til to minutter, hvilket kan give piloterne tid til at nødlande helikopteren.

Læs også: De gjorde en fuldt ud fungerende helikopter til en dødsfælde

Batterimotoren skal også være i stand til selv at registrere, når den øvrige motor bliver sat ud af kraft, for sekunderne er nemlig dyrebare, når først denne motor svigter. Hvis der går for lang tid, før reservemotoren træder til, kan rotorens hastighed blive så lav, at helikopteren ikke kan stabilisere sig selv og opretholde kontrollen. Hvis alt går efter planen, skal batterimotoren på få sekunder opdage om der er markante dyk i rotorens hastighed, roteringer i minuttet, ændringer i trykket eller ændringer i temperatren.

Skal spotte de rigtige problemer

Samtidig skal systemet være i stand til at identificere og se forskel på, når et fald i hastigheden skyldes motorsvigt, og hvornår det blot skyldes situationer med naturligt lave hastigheder som ved opstart eller landing. Evnen til at adskille disse slags situationer skal nemlig forhindre tilfælde, hvor systemet opdager 'nødsituationer', hvor intet faktisk er i vejen, og alt er under kontrol.

Læs også: De gjorde en fuldt ud fungerende helikopter til en dødsfælde

Det er ligeledes planen, at helikopter-piloter skal være i stand til på manuel vis at slå systemet fra, hvis det fejlagtigt identificerer et motorsvigt og slår en nødmotor til, der i bedste tilfælde er overflødig og i værste tilfælde gør pilotens arbejde sværere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Auto rotation er kun muligt hvis helikopteren har tilpas meget højde og/eller fart til at udføre den.

Ja, og godt nok træner man autorotation, men det er ikke en hverdagsbegivenhed at man bruger det. Ofte går det galt alligevel, fordi piloten skal forholde sigt til alt for mange problemer på en gang. Helikopteroperationer foregår ofte i lav højde, og selv om man autoroterer, er mulighederne for at finde en egnet "parkeringsplads" begrænsede. To minutter ekstra til at disponere en landing, det kan gøre en meget stor forskel.

  • 13
  • 2

...at motoren vejer 20 kg hvis batteripakken til den vejer 70 kg ? Det er ret væsentlig indhug i nyttelasten, ville en ekstra gasturbine ikke være mere praktisk løsning, denne løsning ville forhøje nyttelasten mv. og skabe sikkerhed.

...men bevares i disse grønne tider kan alt løses med en elmotor.

  • 2
  • 16

..at motoren vejer 20 kg hvis batteripakken til den vejer 70 kg

Den originale artikel siger 40kg - der står dog ikke om det er for batteri eller for motor + batteri.

  • 4
  • 0

De fleste større helikoptore i dk/no har to motorer, da det er kravet for at flyve kommercielt over vand (olie rig transport). De crash der har været på dem har enten skyldes gearboxen mellem motorerne eller den sidste fatale fra Airbus hvor hele rotoren faldt af.

Men jeg lurer på om Airbus plan er at man vil gøre de nuværende 2 motors modeller til 1 motor + el, og om man så kan få dem certificeret på samme måde. Det kræver så at reserve motor kan fungere længe nok til at man kan nå ind til en sikker landingsplads. Umiddelbart ligner det en billigere løsning end to stk turbine motorer, men der er mange detaljer som skal på plads for at de kan lade sig gøre. (hvor skal varmen fx komme fra når turbinen står af og el overtager)

  • 4
  • 5

.... mest af fastvingede fly med glidetal over 40. Personligt anser jeg at grunden for at helikoptere kan flyve skyldes at de er så grimme at jorden frastøder dem og at jorden kun venter på en lejlighed til at udrydde dem.

  • 6
  • 5

Hvis motoren vejer 20 kg så er det en pæn stor elmotor og den slags bruger ret meget strøm - så, medmindre den bare skal "aktivere" autorotationen, skal den have en pæn batteripakke.

En 20 kg elmotor vil kunne yte ca 100 kW. 100 kW i to minutter er 3,3 kWh. Et batteri på 3,3 kWh veier ca 20 kg (om batteriet har samme tetthet som Teslabatteri). Så ikke så vanskelig å få et grovt overslag (i stedet for å ta tall fra luften)!

  • 8
  • 0

En 20 kg elmotor vil kunne yte ca 100 kW. 100 kW i to minutter er 3,3 kWh. Et batteri på 3,3 kWh veier ca 20 kg (om batteriet har samme tetthet som Teslabatteri). Så ikke så vanskelig å få et grovt overslag (i stedet for å ta tall fra luften)!

Det er korrekt, jeg overså de to minutter...

...det ændrer bare ikke på det faktum at det er ren dødvægt 95% af tiden, hvor en ekstra gasturbine kompenserer for sin vægt og øger nyttelasten.

  • 1
  • 11

...det ændrer bare ikke på det faktum at det er ren dødvægt 95% af tiden, hvor en ekstra gasturbine kompenserer for sin vægt og øger nyttelasten.

Og hvis man ikke noget at bruge den eksta nyttelast til, er det bare ekstra omkostninger ! En tomotoret helikopter er væsentlig dyrere, end en enmotoret, både i anskaffelse og drift. Man skal huske på at helikoptere i forvejen er meget kostbare, og det kan nemt være den ekstra turbine, der afgør at man vælger en anden løsning.

Søværnet fløj nu fiskeriinspektion og søredning i Nordatlanten, gennem 20 år, med den enmotoret Alluette III, uden at miste en enete helikopter. Royal Navy og US Coast Guard havde også enmotore helikopterer på deres skib. Det gør man ikke i dag, selv om motorstop er meget sjældent.

Mange små helikoptere flyver opgaver over land, som EMS, politi, TV og ledningsinspektion, hvor elmotoren kan erstatte en ekstra motor. Hvor de to minutter en elmotor kan give, er en fuld god erstatning for to motorer.

  • 3
  • 0

Der står faktisk i den artikel fra Ligth Gloabl der henvises til at:

Airbus Helicopters head of innovation Tomasz Krysinski recently indicated that the system it proposes testing includes a 40kg (88lb) battery and electric motor.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten