Airbus installerer elmotor på 2 MW i nyt elfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Airbus installerer elmotor på 2 MW i nyt elfly

PLUS.
Hybridflyet E-Fan x er et ombygget Bae 146, der har fået den ene af sine fire jetmotorer udskiftet med en to MW elmotor. Illustration: Airbus

Airbus sigter mod at halvere CO2-udledningen fra fly i 2050, men vejen mod elektrisk fremdrift er belagt med flere forhindringer end blot batterierne. Det fortæller chefen for den europæiske flyproducents udvikling af elfly i dette interview.

I 2021 begynder Airbus de første testflyvninger med eldrift på et større passagerfly kaldet E-Fan X. Der er godt nok kun tale om, at én af flyets fire jetmotorer skal udskiftes med en elmotor, og vejen er stadig meget lang til emissionsfri flyvninger. Testflyvningen er dog en naturlig fortsættelse af

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

en længere rejse for Airbus mod at finde teknologier til at halvere CO2-udledningen fra sin flåde med 50 procent sammenlignet med 2005. Udviklingen af eldrevne fly i selskabet er gået stærkt, siden Airbus’ lille to-sæders E-Fan den 9. juli 2015 krydsede den engelske kanal. Flyet havde en vægt på 600 kilogram og fik sin kraft fra to elmotorer med en samlet kraft på 60 kW. Siden har Airbus u...