Aftale om nyt havforskningsskib sparkes til hjørne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Aftale om nyt havforskningsskib sparkes til hjørne

Illustration: Line Reeh

Der bliver ikke sat penge af til at gå i gang med byggeriet af et nyt, dansk havforskningsskib foreløbig.

Det står klart, efter at et enigt folketing i dag har præsenteret en aftale for, hvordan forskningsreservens knap to milliarder kroner skal fordeles i 2020.

Beslutningen er taget på trods af, at DTU Aqua, som i øjeblikket ejer det eneste oceangående havforskningsskib i Danmark, har råbt vagt i gevær om, at det nuværende skib ved navn Dana IV hastigt nærmer sig pensionsalderen.

»Skibet er på mange måder forældet. Det skaber udfordringer i forhold til den daglige drift, vedligeholdelsen af skibets tekniske løsninger og selve formålet med at lave havforskning,« har Dennis Lisbjerg, der er sektionsleder ved DTU Aqua tidligere udtalt til Ingeniøren.

Behov for bedre beslutningsgrundlag

I den nye aftaletekst påpeger folketingets partier, »at det er vigtigt, at danske forskere og myndigheder har adgang til forskningskapacitet, der kan overtage opgaver fra DTU’s nuværende oceangående havforskningsskib DANA IV.«

DTU har allerede tidligere i år udarbejdet et forslag til, hvordan et nyt havforskningsskib kan se ud, og hvad det ville koste at bygge.

Men ifølge folketingets partier er der stadig behov for et bedre beslutningsgrundlag, før der kan tages stilling til, om et nyt skibsprojekt bliver en realitet.

Blandt andet vil partierne have et bedre overblik over, hvilken skibstype der er behov for, hvilke opgaver det skal løse for danske myndigheder, og hvem der skal eje det.

»Partierne noterer sig, at uddannelses- og forskningsministeren senest medio 2020 vil tilvejebringe et beslutningsgrundlag for, hvordan danske forskere og myndigheder kan opnå den skibsadgang,« lyder det i aftalen.

Om forskernes i fremtiden får adgang til et nationalt oceangående havforskningsskib, eller om de skal leje sig ombord på nabolandenes skibe, er stadig uklart.

Ingen penge på trods af opbakning

Undervejs i forhandlingerne har flere forskningsordførere fra Christiansborg udtrykt deres opbakning til projektet om et nyt oceangående havforskningsskib, men direkte løfter om penge blev det dog ikke til.

Blandt dem var Ulla Tørnæs (V) og i kølvandet på den nye aftale pointerer hun, at der er blevet kæmpet for en erstatning til det gamle havforskningsskib.

»Venstre har kæmpet for midler til videreførelse af Grundtvigcenterets arbejde, ligesom vi har prioriteret udarbejdelsen af et beslutningsgrundlag for et nyt oceangående havforskningsskib, der skal afløse DANA IV, og som bl.a. kan løse opgaver i Arktis,« siger hun i en pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De kan da bare lave deres goder og pensioner om til almindelige menneskers. Så er der et skib på få år.
Ikke sikkert at de har evnerne til at begå sig i den virkelige verden.
Bare de 60 medlemmer der fik sparket koster op til 80 milioner.

Kan godt være at jeg lyder sur, men jeg føler virkeligt at de danske politiker kravler under gærdet hvor det er højest. Det der med at kravle over hvor det er lavest er vi for lang tid siden forbi.

  • 2
  • 2

Måske skulle skibet høre under søværnet/overvågning? Evt. kombination af flere skibe.


Militært (og muligvis andet direkte statsligt) ejerskab umuliggør forskning i nogle områder, og er også ret besværligt da der skal en del til for at kunne få lov at sejle igennem andre landes farvande.

Et rent civilt skib har meget lettere ved at sejle derhen hvor forskningen skal ske - og så er universiteterne det logiske sted at placere ejerskabet.

  • 2
  • 1

Civilt eller militært, Danmark eller banan-republik- er bare nureaukrati.
Et skib kan flages om på en dag hvis man vil.

Med den accellererende fokus på arktis ville en multi-funktions-platform være mest effektiv - kan holde i 40 år. Dermed ikke oplæg til "summen af alle krav", men kan der tages hensyn, så ......
Alene konceptet med standard-containere på agterdækkes synes smart - forudsat man også gennemtænker en "adapter" som tillader Søværnets flex-containere. OG en container-position under bakken. Osv.

Manglende HELO lande-mulighed synes absolut uigennemtænkt.

  • 0
  • 0

Universiteterne kan vel deles om opgaven ? Universiteterne får jo allerede penge til at købe nyt videnskabeligt hardwear, så hvorfor i alverden skal de så have en særbevilling til et skib ?

Vel er alle de danske universitetet hver for sig for små, men det skulle vel være muligt at få dem til at samarbejde om opgaven ? Ellers bør de vel lægges sammen under een rektor !

Men måske er sagen, at ingen af universiteterne faktisk mener at have et reelt videnskabeligt behov, men mere brug for at markere sig ?

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten