Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

Værktøj som dette har mange stjålne cykler på samvittigheden. Et lille sneakpeak fra Ingeniørens test af cykellåse. Illustration: Mads Lorenzen

Højere straffe, GPS'er, geværløb i sadelstængerne, indbyggede låse.

Ideerne var alsidige og mange, da Ingeniøren blæste til kamp mod cykeltyverier og bad læserne om at komme med forslag til, hvordan vi bedst nedbringer antallet af cykeltyverier. Fælles for kommentarsporene til de forskellige artikler er, at læserne er godt trætte af fænomenet cykeltyveri, og at hovedparten har fået stjålet op til flere cykler inden for de seneste år.

Det undrer blandt andre Ari Bach, at vi overhovedet diskuterer cykeltyverier i år 2016.

»Vi kan sende folk ud i rummet, men vi kan ikke udvikle og sælge en cykellås eller en integreret lås, der ikke kan brydes op?«

Derfor samler vi her op på de forskellige løsninger med en afstemning om de løsninger, der enten blev varmt modtaget i debatfeltet eller er dukket op flere gange i kommentarsporene til artiklerne om cykeltyverier. Afstemningen ligger øverst i højre spalte her på siden og kan alternativt findes ved at følge dette link.

Vinderforslaget vil vi tage med videre til relevante parter som forsikringsselskaber, politikere og/eller Cyklistforbundet. Og hvem ved? Måske vil en ung, initiativrig ingeniør læse med og tage ideen op selv.

Idé 1: Internationalt stelnummersystem

Flere læsere påpeger en mulig fordel i at lave nogle fælleseuropæiske regler for stelnumre, så kontrollen med stjålne cykler ikke stopper, så snart cyklen ruller over den danske grænse.

»Afskaf den danske lov om danske stelnumre og erstat den med en tilsvarende europæisk. Det vil sikre sporbarhed på tværs af hele Europa,« skriver Andreas Bach Aaen.

Men det er flere andre læsere uenige med ham i. Én påpeger blandt andet, at stelnumre altid kan slibes af, hvis tyven får cyklen væk fra det offentlige rum og får arbejdsro. Andre mener, at de åbne grænser gør det for nemt for cykeltyve.

»Jeg tror ikke på, at EU-stelnumre vil hjælpe meget mere end danske stelnumre. Blandt andet fordi grænserne er åbne,« lyder det fra Torben Skov.

Idé 2: Montér en lås i stellet

Flere læsere opfordrer til, at man begynder at lave interne låse. På den måde kan man ikke udøve en vinkelslibers magt på låsen, uden at cyklen ødelægges. For mod en vinkelsliber kan de traditionelle låse intet stille op.

»Jeg så et cykeltyveri i Aarhus, hvor tyvene skar låsen over med en vinkelsliber og smed cyklen i en varevogn hurtigere, end jeg kunne nå over vejen,« skriver Bjarne Nielsen.

Adskillige læsere foreslår helt konkret, at man placerer en låsemekanisme i kranken. Faktisk har tre unge ingeniører allerede lavet en cykellås, der blandt andet låser cyklen i kranken, men de mangler penge til at teste deres produkt. Du kan læse mere om løsningen her.

Idé 3: Sæt straffen for cykeltyverier op

Blandt de mere kontante løsninger er de løsninger, hvor læsere foreslår, at straframmen sættes op. Markant op.

»Der findes også en 1/1 løsning – dramatisk op med strafferammen: Hug højre hånd af de slemme tyveknægte – så kan de lære det!,« skriver Rud W. Wichmann. Også René Low synes, cykeltyvene slipper for let.

»Straffen for cykeltyveri skal være brutalt hård. Som fysisk slavearbejde, eventuelt med udbedring af cykelstier.«

Andre er mere moderate:

»Bødestraffen skal være så høj at den standser de fleste og gør det rentabelt at fange resten,« skriver Thomas Frederiksen.

Jørgen Sørensen og flere andre påpeger, at strammere straffe kun nytter, hvis der er en større sandsynlighed for at blive pågrebet for cykeltyveri end de nuværende 0,5-1 procent.

Idé 4: Udstyr cyklen med en alarm

Alternativt kan man udstyre cyklen med en alarm. Charlie Haagendrup skriver:

»En cykelalarm fungerer ret godt. Den reagerer på rystelser/bevægelse. Se evt. denne: http://sonuslock.dk/sonus.«

Han bakkes op af flere læsere, men ikke alle er overbeviste:

»Jeg brugte en Sonus-alarm, der burde reagere på bevægelse og udløse en alarm, men efter noget tid blev det klart, at den var så uduelig, at enhver kunne liste væk med cyklen uden problemer,« skriver Rasmus Kinnerup.

Idé 5: Lav et crowdbaseret cykelsporings-system

Et mere moderne løsningsforslag lyder på at udstyre sin cykel med en transponder, der svarer, når den bliver spurgt. For eksempel en lille NFC-chip. På den måde kan folk scanne cykler på deres vej og se, om de er markeret som stjålne.

»Er der én, der finder en stjålen cykel, får vedkommende tilbudt en findeløn, hvis man fører ejer og cykel sammen igen. Cykelejere, pantsamlere og Pokemon Gó børn vil være oplagte brugere af App'en, skriver Martin Clausen under overskriften ‘Pantflasker bliver altid fundet’.

Han erkender dog, at det næppe løser problemet med professionelle cykeltyve, der eksempelvis kører cyklerne ud af landet. Derudover påpeger Jesper Høgh, at det åbner op for en forretning, hvor man kan kidnappe cykler og levere dem tilbage for en findeløn.

Der eksisterer allerede flere GPS-løsninger på markedet, som dog endnu ikke har formået at stoppe cykeltyvene.

De gale eller geniale

Idérigdommen stoppede ikke ved ovenstående. Nogle læsere foreslår blandt andet at indbygge et geværløb i sadelstangen:

»Opfind en app, som kontinuerligt via Bluetooth sender en personlig kode til en modtager i cykelstellet, der styrer en låsemekanisme. Alt dette isenkram skal sikre, at sædet ikke falder et par centimeter ned ved påvirkning. Og påvirker aftrækkeren til det enkeltløbede jagtgevær, som sadelpinden og forlængelsen i stellet i virkeligheden består af,« skriver Hans Jørgen Nielsen og tilføjer: »Nåh ja – undlad at låne din cykel ud.«

Sonnich Jensen har en anden ‘energisk’ tilgang til problemet:

»Sæt 12KV til at pulse på cyklen, ligesom et elektrisk hegn og en fjernbetjening til at slå det fra med. Det er prøvet med biler før i tiden og virker fint.«

Manglende politisk vilje

Den kommentar, der har fået absolut bedst reaktioner fra medlæserne er Niels Kristian Jensens kommentar til vores artikel Sådan sikrer du dig, at din cykel BLIVER stjålet:

»Og den vigtigste metode (til at få din cykel stjålet, red.) ... bosæt dig i et land, der politisk har besluttet, at politiet ikke behøver bruge tid på cykeltyverier.«

Han bakkes op af flere andre læsere, der mener, at politiet bør sætte flere kræfter ind mod cykeltyverierne:

»Forsikringsselskaberne er inderligt ligeglade. Det samme er cyklisternes landsforbund og politiet, skriver Hans Elfert Bonnesen og han bakkes op af Bent Andersen:

»I Danmark afvises opkald om cykeltyverier, indbrud og trafikuheld uden personskade, simpel vold og legemsbeskadigelse og så videre. I Sydtyskland, hvor jeg bor, bliver der rykket ud til stort set alle ovennævnte forhold. Og der bliver altid optaget rapport,« skriver Bent Andersen.

Andre igen påpeger, at politiet sandsynligvis gør deres bedste, men ligger under for en politisk prioritering. Det bekræfter politiet delvist over for Ingeniøren:

»Det er velkendt, at politiet står med en række vigtige opgaver for tiden, herunder grænsekontrollen og sikkerhedsopgaverne i København. Derfor foregår der naturligvis altid en prioritering i det daglige ude i politikredsene af de mange typer af opgaver, politiet forventes at løse, siger kommunikationsrådgiver hos Rigspolitiet Thomas Kristensen.

Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er en af dem der efterhånden er blevet godt træt af at udskifte cyklen med halvårligt interval. Jeg mener dog at have fundet en udmærket løsning, som dog er ret drastisk.

Da cykler som regel købes slides op af samme ejer kan man sørge for at cyklens ydre er så skamferet at cykeltyve mister lysten. Jeg har på den måde sprayet og ridset en splinterny cykel i en sådan grad at det umuligt kan betale sig for tyven atstjæle den og udbedre skaderne. Naturligvis har jeg medtaget diverse elementer som ellers ville kunne bruges som reservedele, dog uden på nogen måde at nedsætte funktionen. Et godt råd er dog ikke af spraye på skivebremser - det piber ret meget indtil det er slidt af.

Nu cykler jeg på andet år rundt på en tudegrim cykel med en simpel lås og den gør alt det for mig jeg har brug for:-)

  • 4
  • 0

Hvis politiet mangler ressourcer så kan de tages fra de razziaer hvor man fanger almindelige cyklister og giver dem fantasibøder for at mangle f.eks. reflekser og så lave cykeltyv razziaer. Man kunne jo starte med at stoppe polske/rumænske varevogne på vej til grænsen( så fandt man måske også et par stjålne påhængsmotorer, som heller ikke eftersøges af politiet)

Det er mere risikabelt(og dyrere?) at køre uden reflekser, end at stjæle en cykel.

Jeg tror endda det koster 500 kr at stjæle en cykellygte men 600 kr at køre uden!!

Men det er selvfølgelig nemmere at stille sig på et gadehjørne og stoppe cyklister end at bruge politi efterforskning for at fange tyve. Desuden betaler cyklisterne pænt deres bøder, hvor tyvene er ligeglade, eller bare tager til udlandet.

  • 10
  • 3

Det er ikke helt rigtigt, for det første kan den nås på 100 m og for det andet er hele ideen at hvis en ANDEN telefon med app'en finder den, vil den kunne deles globalt.

Jeg kunne da godt finde på at tage telefonen frem og "scanne" området på Skanderborg eller Vejle station for at se om jeg kunne hjælpe nogen til at finde sin cykel. Endda uden findeløn.

  • 2
  • 0

Gps tracker med simkort.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40...

Som skal placeres hvor på en cykel så den ikke er lige til at fjerne og samtidigt være nem at afmontere så den kan oplades måske hver 14 dag. Glem det.
Kan dog evt med fordel monteres inde i batteri kassen på en El-cykel. Måske lige bortset fra at jeg ALTID tager batteriet med mig hvis cyklen skal stå ubevogtet i længere tid.

Bøjlelås er besværlig når cyklen + hjul skal fastmonteres til for eksempel en lygte pæl. Abus bordo er bedste og nemmeste lås at have med at gøre i hverdagen. Koster dog lige så meget som en skod cykel.

  • 0
  • 0

Task force er eneste løsning, den oprettes selvfølgelig i al hemmelighed.
Vi skal bruge:
10 kroner fra hver eneste borger i Danmark
100 cykler af alle typer og stand
bygge batterier, gps+kamera og mikrofon ind i dem
1 stks betjent med drone kørekort, han kan sagtens spise doughnuts eller lave andre opgaver mens han venter.
1 stks politi drone der kan dække københavn
Forbrydere forfølges og indsamles. De gemmes væk i et sort hul i et halvt år Dernæst monteres gps halsbånd på forbryderne og de gennemgår et kort kursus i manuel reparation af cykelstier.
Hverdag bliver de kørt ud til steder der skal fixes. hjem om aftenen og sove. Laver de ikke noget forlænges straffen.

Sådan problemet er løst og alle kan nu købe fantastiske cykler uden at frygte de bliver stjålet, og dermed kan de pendle på arbejde på komfortable cykler, og på komfortable cykelstier som bliver repareret af den store mængde cykeltyve som indfanges.
Så løser vi også lige et bil trængsels problem som i stor grad skyldes biler der køre under 10 kilometer på arbejde i Københavns området.

  • 2
  • 0

Når man nu har stemt og kommer tilbage på siden, skal man så stemme igen for at se resultatet?

Det er vel ikke meningen, når man nu via cookies har styr på, hvor man ellers har været på ing.dk - eller mangler der en enkelt 'kage' her?

Edit: Hvis man stemmer igen, får man vist stillingen og samtidigt oplyst, at man har registreret stemmen.
"Tak, vi har allerede registreret din stemme."

Så man vel også bare vise stillingen ;-)

  • 0
  • 0

Sæt 12KV til at pulse på cyklen, ligesom et elektrisk hegn og en fjernbetjening til at slå det fra med. Det er prøvet med biler før i tiden og virker fint.

Jeg er i tvivl om det er tilladt. Det er tilladt med elektrisk hegn, og opfyldes samme lovgivning, burde det ikke være farligere. Eventuelt, kan der være flere niveauer af stød, så man får et advarselsstød først, eller en alarm kan starte, før der gives stød.

Det behøver ikke at bruge meget strøm - selvom der er vådt - da der kan anvendes et princip som ved en tyverialarm, så der kun gives stød ved rystelse/bevægelse. En accelerometer chip bruger ca. 2uA ved 1.8V.

Ved biler, knallerter og motorcykler, vil jeg være betænkelig ved et el-hegn, på grund af benzin. Men til cykler lyder det som en mulighed, og man vil nemt kunne lave en lille apparat, der kan sættes ind ved støttefoden, eller en ny type støttefod, der afgiver stød.

I stedet for en fjernbetjening, vil jeg nok anvende en aktiv RFID brik, så alarmen automatisk slås fra - det giver et noget lavere strømforbrug, og det er en vigtig egenskab for en cykel. Ved en fjernbetjening, bruges en modtager på cyklen, som bruger strøm. Ved en aktiv RFID transponder, giver cyklen en impuls ud, når alarmen aktiveres, og der bruges derfor ikke ekstra strøm. Der måles så, om der er en aktiv RFID brik i nærheden, og hvis det er, så aktiveres alarmen ikke. Det betyder, at der ikke bruges ekstra strøm, da sende og modtagekredsløbet på cyklen er inaktiv, andet end når accelerometeret aktiveres ved rystelser. Den vil derfor også først slå fra ved bevægelse, og til når der ikke bevæges. Med et forbrug på 5uW, kan selv et AA batteri holder mange år, såfremt alarmen ikke aktiveres.

  • 0
  • 0

Elektrisk hegn er vist kun en god ide, hvis man regner med, at cykeltyverier fortrinsvis begås af heste, grise, køer og får. Homo sapiens med gummihandsker, modstillede tommelfingre og tilstrækkeligt tykke kobberkabler og klemmer, vil jeg vurdere i stand til at neutralisere truslen fra elektrisk stød relativt let.
Hvis jording ikke skulle virke, kan jeg ikke forstå, hvorfor redningsarbejdere er så emsige med at jorde køreledninger, før de vil/må røre ved noget som helst.

  • 0
  • 0

Det er en Bordo 6000. Den er stadig "forsikringsgodkendt".
http://varefakta.dk/om-varefakta/varer-med...

ABUS har også storebroderen 6500. Kan nogen finde en tilsvarende opbrydningsvideo på den, tak?

I øvrigt: Klippet viser, hvordan låsen klippes op med en 30" boltsaks, dvs. en fiks lille sag, på 76 cm, som jeg umiddelbart vil vurdere, at kun professionelle tyve med tilhørende kassevogn vil være i stand til at anvende til noget fornuftigt, hvis de altså skal have cyklen med bagefter. Hvis man alligevel slæber afsted med værktøj i dén kaliber, ville det måske være en anelse smartere bare at bruge en batteridrevet vinkelsliber, eller tage cyklen med, hvis den, ligesom i videoen, alligevel ikke er tøjret til noget?

  • 0
  • 0

Nem for cykeltyven i hvert fald. Den er ikke mere sikker end en billig spirallås.

https://www.youtube.com/watch?v=UtCY3GC5VYY  

Klippet er et par år gammelt - nogle der ved om Abus har forbedret låsen så boltsaksen giver fortabt?

Det er ligegyldigt hvilken lås du har på når cyklen først er fragtet væk. Låsen vil normalt være monteret horisontalt og så kan man ikke bruge jorden til at støde i mod.
Den billige spiral lås som thomas toft anbefaler som lige så god gør du sådan her med.
https://www.youtube.com/watch?v=tVCqGMIz_iU
Den saks kan være i baglommen.

  • 0
  • 1

Bemærk at forslaget til afstemning om den ideelle cykellås ikke for alvor medtænker et forslag fra flere deltagere om at montere en lås, der frigør vitale dele fx styr eller pedaler. Der er naturligvis tale om en lås knyttet mere direkte til cyklen end almindelige låse, men ikke en lås i stellet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten