Afsluttende testkørsler i gang: Letbane til Odder forventes at åbne inden 1. september
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Afsluttende testkørsler i gang: Letbane til Odder forventes at åbne inden 1. september

Illustration: Aarhus Letbane

Den 16. juli begyndte de afsluttende testkørsler på Letbanen mellem Odder og Aarhus, og når de er gennemført, mangler Aarhus Letbane kun en enkelt godkendelse fra Trafik-, Bygge,- og Boligstyrelsen, før den kan tages i brug på den sydgående strækning.

Ingeniøren kunne ellers i maj rapportere, at selskabet stadig manglede at sende tre ud af fire ansøgninger til styrelsen.

Men kort efter lød tonerne fra Aarhus Letbane dog lysere, da de i en pressemeddelelse skrev, at »Planen er at åbne Odderbanen, straks den er klar, og efterfølgende markere åbningen sammen med Odder Kommune, når alle er vendt tilbage fra sommerferie.«

Af samme pressemeddelelse fremgik det også, at selskabet forventer at tage Odderbanen i brug i løbet af sommeren – det vil sige inden 1. september. Pendlerne fra Odder har også ventet længe nok, for den 26. august 2018 er det præcis to år siden, at Oddergrisen, som den blev kaldt, lukkede for al togkørsel mellem Odder og Grenaa.

‘Finish arbejde’ og erfaringskørsel

Den seneste opdatering er fra 31. juli, hvor letbaneselskabet oplyser, at de nu også udfører sporarbejde – såkaldt ‘finish-arbejde’ – langs Odderbanen for at justere skinner, ballast og skærver. Det sker hovedsageligt om aftenen og natten, så testkørslerne stadig kan udføres om dagen.

Testkørslerne på Odderbanen skal især teste togenes ATP-system (Automatic Train Protection), der automatisk bremser toget, hvis føreren kører for stærkt eller overser et signal, ligesom kommunikationen mellem tog og passagerer på perronerne skal funktionstestes og justeres. Derudover bruges testene til erfaringskørsel, som skal gøre letbaneførerne fortrolige med strækningen.

Aarhus Letbane kører også lige nu afsluttende tests på strækningen mellem Aarhus Universitetshospital og Lisbjerg, som vil åbne samtidig med Odderbanen.

Grenaabanen forventes at køre med passagerer inden udgangen af 2018.

Samme service som før letbanen

Så langt, så godt. Men på Odderbanen vil antallet af afgange stort set være det samme som på den gamle nærbane, da den lukkede for to år siden. Det skriver JP Aarhus efter at have sammenlignet antal afgange på den nye Odderbane med den gamle.

»Det, vi får på Odderbanen fra starten, er samme niveau, som vi havde på Odderbanen, inden den lukkede. Vi får halvtimesdrift i dagtimerne på hverdage plus enkelte myldretidstog til Odder, men når Grenaabanen kommer i gang, vil der være kvartersdrift til Mårslet,« siger Ole Sørensen, som er gruppeleder hos Midttrafik.

Når Grenaabanen tages i brug, vil den også have samme antal afgange som før, dog med en ekstra afgang i myldretiden – men først, når hastighedsopgraderingen er klar. Og det forventes den først at være engang i 2019.

Ole Sørensen understreger, at de endelige køreplaner ikke er færdige endnu.

Letbanens etape 2 klar til VVM-undersøgelse

Mens Odderbanen og Grenaabanen (måske) er på trapperne, er planlægningen til anden etape for alvor begyndt. Etapen skal ifølge de foreløbige planer deles i tre delprojekter: En letbanelinje til Aarhus Ø, en linje fra Aarhus C til Brabrand og en linje mellem Lisbjerg og Hinnerup. I Hinnerup planlægger man desuden et 'Parkér & Rejs'-anlæg til pendlerne fra E45.

Aarhus Byråd godkendte i slutningen af maj to indstillinger fra Teknik og Miljø-udvalget, hvilket betyder, at etapen er klar til VVM-undersøgelse, og at Aarhus Letbane via udbud skal til at vælge en rådgiver til projektet.

Planen er indtil videre at anlægge den første linje til Aarhus Ø, når Molslinjens nye færgeleje er flyttet til Aarhus Ø i 2020. Det fortæller Hans V. Tausen, der er civilingeniør og sagsbehandler i Aarhus Kommune, i en pressemeddelelse fra Aarhus Letbane.

»Politikerne besluttede sidste år at speede processen for Aarhus Ø op, for her går udviklingen stærkt, og finansieringen er på plads,« siger han og fortsætter:

»Det er målet, at projektafklaringen og VVM-undersøgelsen kan være afsluttet, så der ligger en konklusion ved udgangen af 2020. Den skal så godkendes af byrådet, hvorefter de forberedende arbejder under jorden og dernæst byggeriet af Letbanen kan gå i gang.«

Du har ret.
Pointen med at flytte den fra Aarhus Ø er netop ikke at få færgetræk ind over Aarhus ø og Nørreportkrydset, der i forvejen er trafikalt belastet. At vente med at anlægge en letbanestrækning til Aarhus Ø til efter at færgetræk er ude af billedet giver god mening, både på lang sigt og under anlægsfasen.

En eventuel fremtidig Marselistunnel vil i øvrigt matche fint ift. den fremtidige færgehavn, med mindre færgen bliver overhalet af en kattegatforbindelse :-)

  • 2
  • 0

Allerede 1. september!


I dag skriver letbane-selskabet, at de har afleveret sidste brik i ansøgning om godkendelse.

Aarhus Letbane fremsendte fredag den 17. august den endelige, overordnede sikkerhedsvurderingsrapport, der ligger til grund for en godkendelse af letbanestrækningen mellem Odder og Aarhus til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST). Dermed kan TBST begynde at behandle ansøgningen med henblik på en godkendelse. Hvornår det sker, afhænger af sagsbehandlingstiden og de spørgsmål, der kan dukke op undervejs.

Så de åbner nok inden sommeren er ovre - men vi skal måske se frem til nogle sensommerdage i september.

  • 0
  • 0