Afsløring: DSB var ti procent billigere end konkurrenterne

En knaldhård udbudsrunde om eneretten til at køre øresundstog de næste syv år blev vundet af DSB i samarbejde med skotske First Group. Togkonsortiets tilbud var næsten ti procent lavere end det næstlaveste.

Prisen vægtede kun 50 procent, da Trafikstyrelsen og Skånetrafikken onsdag udpegede et konsortium med DSB og skotske First Group til at køre øresundstog de næste syv år.

Men en samlet gevinst på en milliard kroner er også værd at tage med.

En milliard kroner er, hvad staten over syv år regner med at spare ved at tildele DSB-konsortiet kontrakten.

Dokumenter fra gennemgangen af udbuddene, som Ingeniøren er kommet i besiddelse af, viser, at DSB og First Group var ti procent billigere end den næstbilligste konkurrent.

Tættest på at true DSB var Deutsche Bahn. Derefter fulgte Arriva og DSB's svenske modstykke, Statens Järnvägars i samarbejde med Hongkong-virksomheden MTR. Det franske tilbudskonsortium Veolia var sprunget fra i anden udbudsrunde.

I forhold til de nuværende omkostninger ved at køre øresundstog lover DSB/First's tilbud en besparelse på 20 procent eller 350 millioner kroner årligt.

DSB kører i forvejen halvdelen af Øresundstrafikken og lover ud over besparelserne store forbedringer af både driftsikkerhed, service og rengøring.

Dagens glade vinder, administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen havde i samme anledning været under tæt revisorovervågning i halvandet år, og han understregede, at der er vandtætte skotter mellem DSB's øvrige økonomi og økonomien i det nye Øresunds-datterselskab.

Selv om forhandlingerne har været detaljerede og drejet sig om 22 parametre, har vindertilbudet ifølge Søren Eriksen, ikke rykket sig væsentligt under forhandlingerne.

»Finjusteringer,« kalder han det.

De forskellige parametre har haft lidt forskellig vægt i Sverige og Danmark, hvor pris har haft henholdsvis 65 pct. og 50 pct. vægt, kvalitet 20 og 30 pct. og leveringssikkerhed 15 og 20 pct.

Udbudsmyndighederne har forskellige redskaber til at holde DSB/First i ørerne. Kontrakten indeholder incitamenter, så operatøren får økonomiske fordele af større regularitet. Billetindtægterne, som i dag er DSB's, scorer myndighederne. Til gengæld for den i alt syv milliarder kroner store kontrakt har operatøren ud over driftsikkerheden forpligtet sig til at levere bedre trafikinformation i tog og på stationer og bedre service inklusiv længere åbningstid.

Den nye kontrakt betyder derfor, at hvis DSB kører som i dag, vil det være ensbetydende med irettesættelser.

Gensidige beskyldninger

Udbudsprocessen har været præget af operatørkonsortiernes gensidige beskyldninger mod hinanden for for eksempel at modtage statsstøtte

Trafikstyrelsens udbudsansvarlige, Claus Klitgaard udelukker derfor ikke, at der efterfølgende kommer klager over afgørelsen. Men han tror det ikke.

DSB's Søren Eriksen bakker ham op og betegner de mange klager som en del af den almindelige retorik.

Særligt har Statens Järnvägar forsøgt at lægge træstammer hen over forhandlingssporene. SJ's nylige udsagn om, at de vil fortsætte med at køre en slags parallel-drift til Øresundstrafikken mellem København og Malmö, regner DSB dog med at kunne forhandle væk.

Desuden har SJ ikke villet afgive to af de ellers planlagte strækninger til udbudet. Det betyder, at der stadig ligger to uafklarede optioner, som DSB først venter at få afgjort i august.

Forundring over udbudscirkus

Enhedslisten gratulerer DSB med en afgørelse, der faldt ud til fordel for de rejsende, de ansatte og for DSB som helhed:

»Kystbanen er en af landets mest trafikerede og følsomme strækninger, især mellem Svanemøllen og Hovedbanegården, hvor øresundstogene kører på en strækning, der er så følsom, at blot den mindste svipser hurtigt kan påvirke togtrafikken på det øvrige Sjælland og mellem landsdelene,« siger Rune Lund.

Han undrer sig samtidig over, hvad hele dette krævende udbudscirkus skulle til for.

Det er ikke småbeløb, DSB har måttet investere i denne proces - blot for at vinde sin egen strækning og blot for at tilfredsstille EU's og transportministerens ønske om at lade alt og alle konkurrere med hinanden.

Mål om 20 procent fra udlandet

Men transportminister Flemming Hansen er godt tilfreds, også med at have vundet DSB som operatør:

»Det er flot, at DSB sammen med First har været stand til at klare sig i den hårde konkurrence, og jeg vil godt ønske DSB First tillykke med opgaven. Det viser, at DSB har lært meget af de senere års deltagelse i udbud i udlandet.«

Flemming Hansen er specielt glad for, at det fælles dansk-svenske mål om én fælles operatør er nået.

»I begge lande har der været lagt stor vægt på, at vi fik en sammenhængende trafik på tværs af Øresund. Trafikstyrelsen og Skånetrafiken har valgt den operatør, der har givet det samlet set bedste tilbud på trafikken på tværs af landegrænse. Udbuddet medfører lavere omkostninger og bedre service for passagererne,« siger Flemming Hansen og understreger, at udbudsprocessen fortsætter, muligvis med DSB som helt eller delvist privatiseret aktieselskab.

For DSB betyder sejren, at virksomheden efter mange ydmygende nederlag, er godt på vej mod målet om at hente 20 procent af sine indtægter på togvirksomhed i udlandet. Og hvis det står det til DSB - allerhelst i samarbejde med First Group.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det jo dejligt at DSB påstår at de gerne vil og nu skal de sørme til at køre stærkt og præcist og med luksus og kaffe og service og alt muligt.

Men; hvis ikke de kan det i resten af landet - hvorfor skulle de så kunne gøre det på den danske del af Øresundsstrækningen? Og så enda til en lavere pris end alle den andre?

/J

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten