Aflyste og forsinkede tog i tusindvis frem til 2014
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Aflyste og forsinkede tog i tusindvis frem til 2014

20.000 tog bliver hvert år forsinket af de dårlige, danske signaler. Selv om der er bevilget fire milliarder kroner til at renovering, vil signalerne give flere forsinkelser de næste syv år.

Danskerne må døje med tusindvis af forsinkede og aflyste tog i mindst syv år endnu.
Trods en bevilling på fire mia. kr. til de nedslidte signaler - som er en af de væsentligste årsager til forsinkelser - vil antallet af fejl i signalsystemet fortsætte på et uhørt højt niveau de næste mange år.
De fire milliarder kr. fra efterårets politiske trafikaftale forpligter nemlig kun Banedanmark "til at holde fejlniveauet på signalerne", forklarer projektdirektør, Morten Søndergaard, fra Banedanmark.

»De 4.019 milliarder kroner vi - qua den nuværende trafikaftales ramme - har frem til 2014, vil ikke blive brugt til at udskifte de gamle signaler men til at forlænge levetiden på vores eksisterende signaler,« siger han.

De 35 år gamle togsignaler er i dag skyld i ca. 20.000 forsinkede og aflyste Intercitytog og S-tog årligt.

Går man Banedanmark på klingen, viser det sig, at man end ikke kan holde det nuværende niveau. Styrelsen forudser, at antallet af signalfejl vil stige med seks pct. til næste år, før udviklingen standses.

Passagererne skal derfor væbne sig med engleværdig tålmodighed. For først om fire år er antallet af fejl og forsinkede tog tilbage på niveauet fra 2004, hvor omkring 17.000 tog og S-tog blev forsinkede.

Og den store forbedring af signalerne vil først begynde om syv år - efter den nuværende trafikaftale udløber i 2014.

Vejen frem mod forbedringerne er helt bogstaveligt ­belagt med forhindringer. I første omgang er det specielt S-togs-rejsende, der bliver ramt.
Den centrale S-togs-strækning fra Valby over Hovedbanegården til Svanemøllen Station skal have en overhaling i løbet af de første måneder af 2007.

Reparationerne er over­stået til august, hvor en ny køreplan for S-togene træder i kraft. Men den vil kun give færre forsinkelser i en begrænset periode, erkender områdechef i Banedanmark, Kim Andersen.

»Vi laver levetidsforlængelser, ikke udskiftninger. Derfor er vi nødt til at gentage ­arbejderne - med de forsinkelser de medfører - en del gange frem mod 2014,« siger han.

Passagererne må også døje med større sporarbejder på S-togs-nettet hvert eneste år.

Uden for København: Kaos

20.000 tog bliver hvert år forsinket af de dårlige, danske signaler. Selv om der er bevilget fire milliarder kroner til at renovering, vil signalerne give flere forsinkelser de næste syv år.

I resten af Danmark vil Banedanmarks folk blive et sjældent syn i områder med få passagerer. Der vil fejlene få lov at vokse, erkender Kim Andersen.

»Vi prioriterer indsatsen der, hvor flest passagerer bliver påvirkede. Det betyder så også, at strækninger med få passagerer må leve med stadig flere fejl indtil 2014.«

Til gengæld vil der efter Banedanmarks plan gradvist ske færre fejl på Kystbanen, i hovedstadsområdet og på banen mellem Århus og København. På fjernbanen, som strækningerne kaldes, kommer den store forbedring dog først i 2018, når et nyt fælleseuropæisk signalsystem indføres.

I DSB håber underdirektør, Planlægning & Trafik, Ove Dahl Kristensen, at der er styr på signalrenoveringen.

»Vi prøver at være opti­mister i forhold til signalfejlene, men vi er mentalt forberedte på tilbageslag,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten