Afgiftsfri elbiler ville koste staten 650 millioner i 2016

Afgiftsfri elbiler ville koste staten 650 millioner i 2016

Foto: Bjørn Godske

Venstre-regeringen dropper i forbindelse med det nye finanslovsforslag den tidligere regerings planlagte forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler. Afgiftsfritagelsen bliver ifølge Skatteministeriet 200 millioner kroner dyrere, end ministeriet estimerede i foråret.

Skatteministeriet har, umiddelbart inden meddelelsen om, at Venstre-regeringen ikke forlænger afgiftsfritagelsen for elbiler, opjusteret sit skøn for, hvad staten ville miste ved at videreføre ordningen i et år.

I et svar til Folketingets skatteudvalg skriver skatteminister Karsten Lauritzen (V), at statskassen mister godt 650 millioner kroner, hvis elbiler skal fritages for registrerings- og ejerafgifter i 2016, som den tidligere SR-regering bebudede i foråret.

Det er en opjustering på 200 millioner, siden ministeriet for bare fem måneder siden lavede samme beregning. Dengang estimerede Skatteministeriet, at den forlængede afgiftsfritagelse ville indebære et mindreprovenu på 450 millioner kroner (550 millioner kroner før tilbageløb og adfærd).

SR-regeringen planlagde dengang at lade den forlængede afgiftsfritagelse indgå i sit finanslovsforslag for 2016.

Skatteministeriets nye beregning er oversendt til Folketingets skatteudvalg, få dage inden finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i Berlingske varslede, at regeringen sløjfer afgiftsfritagelsen i forbindelse med det nye finanslovsforslag, der netop er offentliggjort.

Læs regeringens forslag til finanslov for 2016 på Finansministeriets hjemmeside.

»Det skønnes nu med betydelig usikkerhed, at en 1-årig forlængelse i 2016 vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 800 mio. kr. og et mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2016 (2016 niveau),« skriver Karsten Lauritzen til skatteudvalget.

Flere og dyrere elbiler

Skatteministeren belyser også noget af baggrunden for springet i ministeriets estimat. Ministeriet lagde i april til grund for beregningen, at der i 2016 bliver solgt 3.250 elbiler med en gennemsnitspris på ca. 335.000 kroner inklusive moms (men uden registreringsafgift), som erstatter salget af 3.250 konventionelle biler til samme pris med moms og registreringsafgift.

Opjusteringen skyldes, at der er solgt flere elbiler end forventet i løbet af 2015, og at bilerne samtidig er dyrere end forventet, hvilket skyldes et skifte i retning af mere luksuriøse modeller.

Skatteministeriet går nu ud fra, at hver elbil koster omkring 405.000 kroner inklusive moms (men uden registreringsafgift), og at hver ny elbil i 2016 erstatter købet af en konventionel bil til samme pris med moms og registreringsafgift. Og ministeriet skønner, at registreringsafgiften for en konventionel bil udgør omkring 220.000 kroner.

Skatteministeriets nye estimerede gennemsnitspris for en elbil er baseret på skøn over gennemsnitsprisen på nyregistrerede elbiler fra august 2014 til juli 2015.

Regeringens beslutning om at droppe den forlængede afgiftsfritagelse for elbiler har blandt andet mødt kritik fra den socialdemokratiske gruppeformand, Henrik Sass Larsen.

Kommentarer (102)

vil ikke håbe de har budgetteret med de 650mil.
De kommer jo ikke i kassen, eftersom der ikke vil blive solgt en eneste el-bil efter afgifterne kommer på.. og der vil også blive et tab på moms af salget..

  • 37
  • 5

vil ikke håbe de har budgetteret med de 650mil.
De kommer jo ikke i kassen, eftersom der ikke vil blive solgt en eneste el-bil efter afgifterne kommer på.. og der vil også blive et tab på moms af salget..

Hvis du læser artiklen færdig, så er det under antagelse af, at der i stedet bliver købt en konventionel bil til samme (brutto) pris. Og IKKE (som du antager) at de 650 mio. skulle komme fra afgift-indkomst fra el-biler. Om der er hold i regnestykket kan man dog ikke vurdere, med de sparsomme informationer der er givet i artiklen.

  • 12
  • 2