Affaldsmangel truer Amager Bakkes økonomi

Affaldsmangel truer Amager Bakkes økonomi

Allerede inden anlægget er færdigbygget, truer affaldsmangel økonomien for det store Amager Bakke-forbrændingsanlæg. Et notat skitserer forskellige løsninger; blandt andet import af affald.

Allerede inden det omdiskuterede affaldsforbrændingsanlæg Amager Bakke er bygget færdig, ser selskabet bag værket, ARC, ind i faldende affaldsmængder og dermed et truende underskud.

»Hvis vi ingenting gør, ender det med, at økonomien i anlægget bryder sammen nogle år ud i fremtiden,« siger formanden for selskabets bestyrelse, socialdemokraten Lars Weiss fra Københavns Kommune, til Politiken.

Læs også: Økonomien skranter for Amager Bakke

Ud over Københavns Kommune ejes ARC af Frederiksberg, Hvidovre, Dragør og Tårnby kommuner, som tilsammen har stillet en lånegaranti for ARC på byggesummen for Amager Bakke på knap 4 mia. kroner.

Så langt er Amager Bakke-byggeriet kommet netop i dag - ifølge et webcam på byggepladsen.

Dermed ser det ud til, at modstanderne - især i Københavns Kommune - af at bygge et kæmpestort forbrændingsanlæg har fået ret. I debatten om anlægget slog de netop på, at der ikke vil være affald nok til så stort et forbrændingsanlæg i fremtiden, men at man burde bygge et langt mindre i stedet. Det var tilbage i 2012.

Læs også: København får kritiseret kæmpe-forbrænding - overborgmesteren jubler

Ifølge Politiken er affaldsmængderne nu justeret ned til 350.000 ton affald om året, mens ARC dengang mente, at der var affald nok til et forbrændingsanlæg, der kunne klare 480.000 ton.

Læs også: Benhård talkrig om fremtidens affald

ARC's direktør, Ulla Røtger, forklarer til Politiken, at forudsætningen for at bygge værket byggede på affaldsprognoserne fra 2010, hvor tallene ikke viste, at krisen ville få mængden af affald til at falde så meget. Ligesom man ikke vidste at 80.000 ton erhvervsaffald bliver kørt til udlandet.

Læs også: Konsulentrapport: Udskyd beslutning om Amager Bakke

I et notat skitseres fire fremtids-scenarier for ARC, som ARC's ledelse nu skal beskrive nøjere, hvorefter de skal diskuteres i bestyrelsen og på et kommende borgmestermøde.

Scenarierne går i tre retninger. For det første kan man gøre ingenting og lade virksomheden køre med underskud, indtil den går konkurs. Eller der kunne blive tale om fusioner med henholdsvis Vestforbrænding eller med CTR og Hofor. Det sidste scenarie peger på at ændre den politiske aftale omkring forbrændingsanlægget, så det gerne må brænde importeret affald.

Læs også: Vestforbrænding: Tallene bag nyt kæmpe-anlæg holder ikke en meter

Efter planen skal byggeriet stå færdigt i 2017.

Kommentarer (15)

Citat: "Et notat skitserer forskellige løsninger; blandt andet import af affald"

Kineserne producerer varerne.
Sejler dem med skibe til USA, som forbruger dem.
Når de er slidt, sejles de til et miljøvenligt anlæg i Danmark som brænder det af.
Røgen driver over til svenskerne, hvis blot skorstenene er høje nok.

Hvad vi ikke gør for miljøets skyld!

Kan vi gøre affaldssortering ulovligt, for at redde økonomien?

Hvad med en skrotpræmie til nye biler?

Strider tvungen loft-oprydning mod Grundloven?

Kan bycyklerne til 80.000 kr. stykker brænde? Nå nej, de fleste blev jo aldrig leveret.

København vil plante 100.000 træer, om 40 år bør de være vokset store og kan bruges til at fyre op med.

  • 24
  • 9

Citat: "Ligesom man ikke vidste at 80.000 ton erhvervsaffald bliver kørt til udlandet"

Nej, sådan nogle småting undersøger kommuner jo ikke når det blot drejer sig om 4 milliarder skattekroner.

Projektet er solgt til offentligheden og til politikerne på den flotte skibakke man forestiller sig fra toppen af anlægget. Blot har man glemt at det ikke har sneet væsentligt de seneste 2 år i Danmark.

  • 17
  • 15