Ærø-færge skal sejle på vindmøllestrøm

Ærø-færge skal sejle på vindmøllestrøm

Foto: Green Ferry Vision

Store batterier og vindmøller skal fra 2017 drive en helt ny færge i det Sydfynske Øhav. Projektet har fået lovning på 125 millioner kroner fra EU.

Fra 2017 vil passagererne på vej til Ærø opleve en noget mere tyst overfart end i dag. Fra da af skal en elfærge transportere passagerer, biler og gods rundt i det Sydfynske Øhav.

Den nye færge har netop fået et tilskud på 125 millioner kroner fra EU’s Horizon Fond og er en del af Green Ferry Vision.

Det er afskaffelsen af elafgiften for skibe på over 400 Bt og det store EU-tilskud, som har banet vejen for at få god økonomi i projektet.

50 ton batterier (blå) kan lagre 3.800 kWh energi og forsyne to 750 kW elmotorer. Den nye færge skal sættes ind fra 2017. Foto: Green Ferry Vision

Færgen får to elmotorer på hver 750 kW, og de kan hver især drive færgen, så der er fuld redundans. Det er planlagt således, at en tredjedel af batterikapaciteten lades op om natten og to tredjedele oplades, mens færgen er i havn og holder middagspause. I alt forventes det, at færgen vil forbruge 2,6 mio. kWh årligt.

Læs også: Svensk el-færge lader på ti minutter

El til færgen skal leveres fra vindmøller af det lokale forsyningsselskab SE.

Batterierne kommer til at veje 50 ton og er af typen NMC (nikkel mangan kobolt) og kapaciteten er 3.800 kWh. Det forventes, at levetiden for batterierne er ti år.

Den første færge skal bygges på Søby Værft på Ærø og den vil blive bygget i stål og designet, så batterierne indgår i opretningsballasten.

Læs også: Danske indlandsfærger kan få stor gevinst ved eldrift

Sammenlignet med Ærø-overfartens nuværende færger, vil elfærgen bruge halvt så meget energi og alligevel sejle hurtigere. Bilkapaciteten vil også være større, samtidig med at besætningen kan skæres ned fra fire til tre. Det skyldes blandt andet, at det ikke længere er nødvendigt at have en maskinmester med om bord. Hvis der under 100 passagerer med om bord, kan færgen sejles af en skibsfører og en skibsassistent - men så er der heller ingen servering af varm mad.

Det forventes, at alle Ærøs fire færger i 2021 er blevet udskiftet med elfærger.

Kommentarer (63)

Det er godt at se at det nu også er muligt at sejle på strøm i stor skala. Og det er godt at se at vi er ambitiøse med hensyn til andelen af el fra vindmøller i dansk elforsyning.

Men med mindre denne færge hopper fra vindmøllevinge til vindmøllevinge på sin tur rundt i det sydfynske øhav, så giver det ingen mening at tale om at den sejler på vindmøller. Ofte vil den sejle på vindmølleSTRØM, ofte vil den sejle på el produceret af andre kilder og fleksible aftagere gør det muligt at opnå større andel vindmølleel i systemet. Men det hjælper ikke på ønsket om at borgerne forstår hvordan elsystemet hænger sammen og hvilken rolle vindmøller spiller i det at lave en så stor sproglig kortslutning i salget af projektet.

  • 12
  • 3

Vægten betyder minimalt på en færge, det er ikke tilfældet i en bil. Hensynet til pris per total benyttet kWh i batteriets livstid kommer derved til at spille en lang større rolle.

  • 19
  • 0