Advarsel til sejlere ved Bornholm: “Rocket launch. Warning”
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Advarsel til sejlere ved Bornholm: “Rocket launch. Warning”

“ES D 139 Bornholm E. Rocket launch. Warning”. Den besked møder danske lystsejlere, der planlægger en tur i farvandet øst for Bornholm i slutningen af august.

I Efterretninger for Søfarende kan sejlere nemlig læse, at en raketopsendelse er planlagt i weekenden 21 - 23. august og 28 - 30. august.

Det er de danske raketbyggere i Copenhagen Suborbitals (CS), der står bag, for de er nu så langt med byggeriet af de såkaldte Nexø-raketter, at de har meldt de mulige opsendelsesdatoer ind til Søfartsstyrelsen. Om affyringerne vil finde sted afhænger dog helt af vejret - og så alt det uforudsigelige, som en opsendelse indebærer.

Læs også: VIDEO FRA KØBENHAVNSK RAKET: Styreror i kobber blev brændt væk af raketmotor

Sidste motortest i weekenden

CS er nu færdig med byggeriet af hele tre raketmotorer, herunder BPM-5 som skal løfte den første Nexø-raket til en højde over 10 kilometer og således slå europarekorden. Højderekorderne er dog ikke så væsentlige for CS, hvis endemål er at sende en mand i rummet, og som derfor arbejder helt bevidst med en raketteknologi, der har det som endemål. F.eks er det afgørende, at de har en motor, som ikke leverer for voldsomme G-kræfter ved lift-off.

CS har allerede testet en prototype på deres BPM-5 motor til Nexø-raketten, men de to forbedrede udgaver skal testes den 26. juli på Refshaleøen, hvor mindst tre tændinger vil finde sted. Tilskuere er velkomne. Mere info her.

Før raketmotoren er klar til test skal tankene først tryktestet, og der skal gennemføres vandflowtest. Imens foregår samlingen af selve Nexø-raketterne, hvor flere hundrede gevind er blevet boret og skåret i stag og laserskårne flanger.

Læs også: Tju hej, hvor det går!

Den maritime afdeling har også nok at se til med installering af syrefaste batterikasser i affyringsplatformen Sputnik, og Mission Control-skibet Vostok er ved at få monteret de sidste antenner, blandt andet til satellittelefoner, så der er en sikker forbindelse til luftfartsmyndighederne.

En del af kerneholdet i CS er dog i Singapore, hvor de underviser studenter på Nanyang Technological University i raketmotorbygning, som led i et uddannelsesforløb.

Læs også: Overblik over det danske raketkapløb: Tre hold kæmper for at nå rummet

Raket-Madsen opsender til efteråret

Kun et stenkast fra CS er der også aktivitet i Raket-Madsens Rumlaboratorieum, hvor man også gør klar til en kommende opsendelse. Raketbygger Peter Madsen har netop med succes testet de motortyper, som indgår i efterårets opsendelse af en såkaldt iRocket. Det har gjort ham langt mere optimistisk omkring en mulig opsendelse til efteråret.

Læs også: Femdobbelt vellykket testaffyring - Rumlaboratoriet er klar til at teste flight hardware.

iRocket er en lang raket, hvor mindre motorer er koblet til siderne og skal levere en kortvarig, men meget stor kraft. iRocket bliver opsendt fra en slags bøje ud for Malta, og er - i modsætning til Nexø-raketterne - uden aktiv styring.

Hvis iRocket peger perfekt mod rummet, og ikke afviger for meget fra sin bane, så vil den potentielt have mulighed for at nå rummet, ifølge Peter Madsen.

Raketteknologien i den kommende iRocket vil dog ikke kunne bruges til at sende en mand i rummet, da dens starthastighed er alt for høj, men målet for Peter Madsen er stadig at komme i rummet. iRocket er en måde at afprøve dele af teknologierne til dette, samt logistikken omkring en affyring ud for Malta.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten