Advarsel fra trafikchef: Vi kører galt med internet og Facebook i bilen

Informations-elektronik i biler er en kraftigt stigende risiko for trafikken, fordi nye biler indeholder mere og mere elektronik, der kræver opmærksomhed fra bilisterne. Den advarsel kommer nu fra David Strickland, leder af den amerikanske trafiksikkerhedsorganisation NHTSA.

»Vi mister 33.000 liv i trafikken hvert år, og i 995 tilfælde ved vi, det har noget at gøre med en mobiltelefon,« sagde han ifølge Detroit Free Press i denne uge på Telematics konferencen i Detroit, hvor en række bilproducenter var til stede.

Problemet er imidlertid slet ikke begrænset til mobilsamtaler under kørslen. Biler fra General Motor bliver leveret med Onstar tjenesten, som i begyndelsen var et nød-radionetværk, der automatisk tilkaldte en mekaniker, hvis bilen gik i stykker. Men Onstar er nu udvidet med en syntetisk stemme, der oplæser bilistens Facebook-nyheder. Seks millioner amerikanere abonnerer på Onstar.

Her kører en trafiksituation fuldstændig af sporet i byen Guildford i England, fordi en bilist ikke kunne eller ville holde op med at tale i telefon, da hun kørte ind i krydset. Hun bakkede flere gange rundt mellem trafikanterne i krydset, og endte angiveligt med at overfuse buschaufføren - uden at afbryde sin telefonsamtale. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Og Ford har siden 2008 leveret biler med Sync, et Microsoft-produkt, der giver navigations-anvisninger, hånd-fri telefonopkald, musik-søgning, motor-analyser, tilpassede daglige informationer, firma-søgninger, trafik-advarsler og oplæste tekst-beskeder. Senest er der kommet touch-skærm og stemmestyret klimaanlæg, og den næste udvidelse bliver i retningen mod sociale netværk og internet-browsing. Det skal være i alle Ford-biler inden 2015.

BMW har allerede internet-browsing i 5-serien af personbiler, og det samme gælder Mercedes-Benz SLK.

»Problemet er, at folk ikke sætter sig om på bagsædet, når der kommer nye info-systemer i bilerne. Det betyder, at der er for meget, der kan distrahere bilisterne,« siger David Strickland.

Upræcis årsags-statistik

Herhjemme siger direktøren for Rådet for Sikker Trafik, Anders Rosbo:

»Vi er meget opmærksomme på problemet. En DTU-undersøgelse viser, at hver tredje ulykke skyldes uopmærksomhed. Til efteråret starter vi en ny kampagne om det.«

Han taler om, at mængden af distraktorer er voksende, altså ting, der kan fjerne opmærksomheden fra færdslen.

»Distraktion handler om, hvor dybt man engagerer sig i en telefonsamtale eller en problemstilling, som ikke har noget at gøre med at køre bil. Vi har for eksempel kendt bilradioen i mange år, og vi ved, at et radioprogram kan distrahere en bilist, så han bliver mindre opmærksom.«

Men selv om bilradio har været kendt i årtier, er der aldrig foretaget undersøgelser eller indsamlet pålidelige statistiske data om, hvor mange ulykkesbilister, der lyttede til radio, mens de kørte galt, fortæller han. Det samme gælder for mobiltelefoner.

»Politi og skadestuer har en mulighed for at registrere det. Men det er meget svært at stadfæste den slags med sikkerhed,« siger han.

Unge vil have Facebook i bilen

EU-Kommissionen inddeler bilisters uopmærksomhed i tre kategorier: Visuel, kognitiv og manuel. Den visuelle får bilister til at fjerne blikket fra vejen. Den kognitive får ham til at tænke på noget andet, og den manuelle får ham til at fjerne hænderne fra rattet.

Som eksempel er en lovlig mobilsamtale med brug af headset en kognitiv forstyrrelse. Hvis bilisten holder sin telefon i hånden, bliver den også en manuel forstyrrelse. Og helt galt går det, hvis han læser eller skriver SMS - for så er alle tre kategorier af uopmærksomheds-tyverier i aktion.

Ifølge en amerikansk undersøgelser vokser risikoen for at blive involveret i et færdselsuheld med 23 gange, hvis man SMS'er under kørslen.

Især den yngste generation af bilister forventer imidlertid, at der er masser af elektronik i en bil, og de opfatter i stigende grad kørslen som en distraktion i deres tilstedeværelse på de sociale netværk - ikke omvendt, skriver magasinet Thecarnennection.com.

Dokumentation

Artikel i Bloomberg om NHTSA's advarsel
Sikker Trafik's hjemmeside om brug af mobiltelefon under kørsel
EU-kommissionens hjemmeside om uopmærksomhed i færdslen
Artikel i Thecarconnection.com
Artikel i Detroit Free Press

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...nævnes som eksempler, men mig bekendt er det ikke muligt for føreren at bruge Internet mv. hvis bilen kører. Kun passagererne har den mulighed.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Tiden syntes moden til autonome biler. * Bedre udnyttelse af energi * Frit intellekt under transport (til sin smartphone :) * Få trafikdræb og såret * Kortere transport tid (stort set ingen køer, højere hastighed) * Drink and drive (du får bilen med hjem, selv når du er fuld) * Slipper for at tale med chaufføren i en taxa (lol) * Find selv på flere fordele...

  • 0
  • 0
  • Ambulancer til tiden
  • Autonom gadefejning (fx efter gade festivaler)
  • Færre "Den løb tør for brændstof midt ude på motorvejen" sætninger
  • Ord som "Spøgelsesbilist" benyttes væsentligt mindre
  • 0
  • 0

http://www.ruf.dk løser også andre problemer - f.eks. kan man bygge "veje" i højden i stedet for i bredden (og dermed løse trafikproblemer i byerne).

  • 0
  • 0

Det ved jeg ikke, men kan konstatere at der en stigning af tilfælde, hvor jeg har undgået buler ved at bremse op for personer der var vildt optaget af deres samtaler.

Jeg kan også konstatere at der mangler en politinsats på gaderne, da mere end hver fjerde billist har en telefon for øret.

Hvis dette viser borgernes respekt for vore love, så har jeg selvfølgelig den holdning at love skal overholdes og personer der ikke kan det skal holdes væk fra gaderne. Og hvis de ikke kan det ........ så!!

  • 0
  • 0

Forbyd chauffør-betjent mobiltelefon, internet og stereo-anlæg der spiller så højt, at det overdøver en cykelklokke i bilen (og på cykler & motorcykler/knallerter), gør internet gratis i toget og køb flere toge, så der er sæder til dem der har købt billet.

  • 0
  • 0

Man får vidst ikke bare Darwin awarden ved at kører sige selv ihjel, der skal man gøre sig særligt fortjent, måske hvis du kører i bil ud til postkassen, for at hente dagens post, og vel og mærke bor i et normalt hus, så der ikke er over 50 meter til postkassen, hvis man så ser et egern, speeder op for at prøve at kører det over, mister herredømmet over bilen og kører ind i sit hus, hvor man så får ens overdimensionerede aircondition-enhed i hovedet og dør, så begynder det og ligne noget...

  • 0
  • 0

Tiden syntes moden til autonome biler. * Bedre udnyttelse af energi * Frit intellekt under transport (til sin smartphone :) * Få trafikdræb og såret * Kortere transport tid (stort set ingen køer, højere hastighed) * Drink and drive (du får bilen med hjem, selv når du er fuld) * Slipper for at tale med chaufføren i en taxa (lol) * Bedre mulighed for delebiler (bilen kører selv til der hvor den skal bruges) * Ambulancer til tiden (redderne kan koncentrere sig om at være reddere) * Autonom gadefejning (fx efter gade festivaler) * Færre "Den løb tør for brændstof midt ude på motorvejen" sætninger * Ord som "Spøgelsesbilist" benyttes væsentligt mindre * Find selv på flere fordele...

tiden synes måske rigtig. men er ikke sikker på teknologien er klar endnu.

Tiden har været moden længe og teknologien er klar - politisk vilje mangler: http://www.nytimes.com/2010/10/10/science/...

Hos 01 Advanced Innovation er vi allerede (eller rettere stadig) i gang med autonome elbiler, hvilket har endnu flere fordele for begge teknologier.

Mvh SOE

NB: Citaterne er let redigeret for at øge forståelsen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten