Næsten 100 procent af de 300 millioner par sko, som den tyske producent Adidas årligt får fremstillet, kommer fra fabrikker i Asien. Her er arbejdslønnen lav, og transporten til kunderne i Europa og USA foregår med store containerskibe.
Men nu er Adidas gået i gang med en proces, hvor en del af produktionen skal trækkes tilbage til to fabrikker, én i Ansbach i Tyskland og én Atlanta i USA.
Den første fabrik kommer i midten af 2017 i Tyskland, og her vil skoene blive fremstillet ved hjælp af de nyeste produktionsteknologier, herunder naturligvis 3D-print. Det forventes, at der i den første periode skal produceres cirka 50.000 par sko årligt.
Adidas kalder det for en Speedfactory, og heri ligger der ikke bare et signal om, at løbesko handler om at løbe hurtigt. Ideen er nemlig, at design, udvikling og produktionsfase tilsammen skal skæres drastisk ned.
I dag er det ikke usædvanligt, at det tager 18 måneder fra skoens designfase, til den stå klar på hylderne i butikkerne. Samtidig bliver flere og flere sportssko kun solgt i korte perioder, ofte under et år, før de bliver erstattet af en ny model. Derfor har producenterne brug for at være fleksible.
Adidas hævder, at man med de nye fabrikker vil være i stand til at reducere de 18 måneder til under en uge. Faktisk tror man, at selve produktioncyklussen kan presses ned på en enkelt dag, så snart designet er klar.
For yderligere at forkorte processen og undgå uheldige designs, vil alle sko have en 'digital tvilling'. Det betyder ikke blot, at selve designet ligger som en digital kopi, men også at det er muligt at simulere konkrete tests på skoen i det digitale univers. På den måde er der muligt at spare produktion af kostbare prototyper. Skoen kan simpelthen 'slides' og testes i en computer.
Fabrikken i Ansbach forventes at skulle beskæftige 160 faglærte personer, hvilket er en brøkdel af, hvad skoproduktion i lande som Vietnam, Indonesien og Kina beskæftiger af ufaglærte for en tilsvarende produktion.
Fra Adidas understreger man da også, at de to nye fabrikker ikke vil erstatte den globale produktion, men blot supplere den. Det må dog forventes, at behovet for manuelt arbejde i Asien vil falde, i takt med at Adidas øger mængden af 3D-printede sko.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard