Adaptive fartpiloter kan øge trængslen

PLUS.
I biler med adaptiv fartpilot kan føreren justere tidsafstanden – hvor mange sekunder det med nuværende afstand og hastighed vil tage, før bilen når det punkt på vejen, hvor kofangeren på bilen foran befinder sig nu. I Tesla er laveste niveau 1 sekund, højeste er 7. Illustration: Tesla

Det er bekvemt, når moderne biler selv styrer speeder og bremse, men teknologien kan gøre ondt værre, viser nyt dansk studie.

Vi har hørt det før: Selvkørende biler er ikke nødvendigvis løsningen på vores trængselsproblemer. Nu viser det sig også, at personbilernes såkaldte førerassistenter eller adaptive fartpiloter – en slags
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.