Adaptive fartpiloter kan øge trængslen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Adaptive fartpiloter kan øge trængslen

PLUS.
I biler med adaptiv fartpilot kan føreren justere tidsafstanden – hvor mange sekunder det med nuværende afstand og hastighed vil tage, før bilen når det punkt på vejen, hvor kofangeren på bilen foran befinder sig nu. I Tesla er laveste niveau 1 sekund, højeste er 7. Illustration: Tesla

Det er bekvemt, når moderne biler selv styrer speeder og bremse, men teknologien kan gøre ondt værre, viser nyt dansk studie.

Vi har hørt det før: Selvkørende biler er ikke nødvendigvis løsningen på vores trængselsproblemer. Nu viser det sig også, at personbilernes såkaldte førerassistenter eller adaptive fartpiloter – en slags

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.