Åbning af spilenhed vækker glæde på Københavns Universitet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Åbning af spilenhed vækker glæde på Københavns Universitet

Siden Microsoft lancerede spilleenheden Kinect, der blandt andet kan bedømme afstand ved brug af en infrarød laser, har brugere verden over fundet på nye og anderledes måder at anvende Kinect på.

De mange anvendelsesområder, der eksempelvis omfatter muligheden for at kontrollere et tv ved brug af håndbevægelser, har blandt andet været båret frem af folk, som har forsøgt at tolke de data, der er kommet ud af den åbne USB-port i Kinect-enheden, hvorefter de har skrevet frit tilgængelig software, så andre også har kunnet kommunikere med Kinect.

Men nu har Microsoft for første gang udgivet et offentligt udviklingsværktøj til enheden, som giver yderligere adgang til produktet. Og det vækker glæde på Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU).

»Det ser ud, som om den software, Microsoft bruger, er af højere kvalitet, end de open source-systemer, der har eksisteret indtil nu. Derfor er vi rigtig glade for nu at have adgang til den 'rigtige' software,« siger lektor og medlem af Billedgruppen på DIKU Jon Sporring.

Glæden bunder i, at Billedgruppen gennem længere tid har arbejdet på et projekt, der nu baserer sig på Microsofts Kinect, og som skal hjælpe med fysisk genoptræning af patienter.

Projektet startede for tre år siden, men siden hen har Kinect erstattet det stereokamera, som billedgruppen oprindelig havde købt for 50.000 kr. for at kunne foretage bl.a. afstandsbedømmelse. En Kinect-enhed fås på nettet i skrivende stund fra ca. 700 kr.

»Vi har holdt øje med Kinect længe. Det er storartet, at der er lavet et produkt, der gør, at denne her teknologi bliver så billig,« siger Jon Sporring, der er en af hovedkræfterne bag Kinect-projektet.

Open source-drivere

Billedgruppen har brugt open source-drivere til Kinect for at kunne tilgå data fra enhedens USB-port. Data er efterfølgende blevet behandlet i software, som folk fra Billedgruppen selv har udviklet. Softwaren kan bruges til en patient, der har behov for genoptræning, for at illustrere, om hun eller han foretager de øvelser, som lægen har ordineret, korrekt.

»Jeg forestiller mig, at man får en interaktiv video med hjem fra lægen. Derhjemme kan man måske dreje det i 3D, og så kan man se sin egen krop i forhold til det, man optog hos lægen,« siger Jon Sporring.

I fremtidige udgaver af produktet forestiller han sig også, at systemet kan fungere online, så lægen løbende via internettet kan vejlede patienten under øvelserne.

Behov for større præcision

En af udfordringerne i forbindelse med udviklingen af genoptræningssoftwaren har været præcisionen. Jon Sporring fortæller, at stor præcision er vigtig, hvis genoptræningsøvelserne skal fungere korrekt. Og her har Kinect ikke været tilstrækkeligt præcis.

Det problem har udviklerne af den danske software dog løst ved at sætte nogle parametre i programmet, som bevirker, at en arm eksempelvis ikke pludseligt kan skifte længde under en øvelse, selv om kameraets sensorer fejlagtigt registrerer, at armen faktisk skifter længde.

Men med Microsofts udgivelse af et officielt udviklingsværktøj til Kinect kan det være, at Billedgruppen fremover i mindre grad behøver kompensere for diverse unøjagtigheder. Det nye udviklerværktøj eller SDK (Software Development Kit) gør det nemlig muligt at tolke flere data fra Kinect end med de uofficielle løsninger, forklarer direktør for platform og udviklere i Microsoft Danmark Ole Kjeldsen.

»Vi mener trods alt, at vi kender vores Kinect-enhed bedre, end folk der har hacket hardwaren,« siger han.

Beslutningen om at udgive et officielt SDK blev truffet i kølvandet på de mange uofficielle produkter til Kinect, forklarer Ole Kjeldsen.

»Vi besluttede, at vi ville lave et supporteret og officielt SDK - så ved vi, at vi giver udviklerne den bedste oplevelse,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så mangler vi bare at internet-tøjbutikkerne kommer med på vognen og viser folk hvordan tøjet vil se ud på dem før de køber det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten