Årtiets teknologiske slagsmål slutter forbavsende fredeligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Årtiets teknologiske slagsmål slutter forbavsende fredeligt

De seneste 12 måneder har langtfra været fred, smil og forstadsidyl hos Googles autonome køretøjsudvikler Waymo. Idylknuseren har været tvisten om den kuppel, som sidder på taget af bilen. Det er en roterende specialfremstillet lidar, som Waymo hævdede, at Uber har kopieret. Illustration: Waymo/Alphabet

Den var spækket med alle ingredienserne til at være dette årtis mest langtrukne, ophedede, vigtige og spændende teknologiske tvist – retssagen om Google vs. Uber i forbindelse med påstået tyveri af lidar-teknologi:

  • En af klodens sandsynligvis kløgtigste og mest kontroversielle ingeniører, når det gælder konstruktionen af de sensorsystemer, som lader førerløse biler sanse deres omgivelser og dermed bane vejen for den autonome udvikling.

  • Tyveri af forretningshemmeligheder inden for lidar-teknologi til en værdi af 12,5 milliarder kroner.

  • To modstandere som er de mest fremsynede virksomheder, når det gælder om at profitere på dataindsamling.

Men allerede fire dage efter sagen begyndte i retten i USA, er de to stridsparter nået til en løsning. En noget overrumplende afgørelse, eftersom Google og Uber har spenderet månedsvis og millioner af dollars på profilerede advokater for at forberede deres sag.

I stedet er stridshanerne nået frem til et forlig:

Google får en ejerandel af Uber på 0,34 procent. Derudover lover Uber, at de ikke vil anvende Waymos særegne lidar-teknologi eller andre forretningshemmeligheder i deres selvkørende enheder.

Læs også: Stjerne-ingeniør gik bag om ryggen på Google

Googles førerløse bil-startup Waymo havde ellers i stærke vendinger anklaget Uber for at bygge deres teknologi til førerløse biler på baggrund af særegne systemer, som Waymo har udviklet.

Disse tyvstjålne teknologier skulle den tidligere lidar-ekspert Anthony Levandowski ansat hos Google havde hapset med sig, da han forlod tech-giganten for at stifte sit eget firma, som kort efter blev opkøbt af Uber.

Lægger afstand til fyret topchef

Med forliget udstiller især Uber, at selskabet lægger afstand til stjerneingeniøren Anthony Levandowski, som er blevet fyret. Det samme gælder Ubers tidligere frontfigur Travis Kalanick.

SMS-beskeder mellem Anthony Levandowski og Travis Kalanick har vist, at de to personer kørte et aggressivt dobbeltspil, for at Uber skulle trække sig sejrrigt ud af lidar-krigen og stække Waymo. Det modsatte blev snarere tilfældet.

For med retssagen undervejs i et års tid blev der nedlagt forbud mod at arbejde videre med en række lidar-projekter i Ubers teknologiske udviklingsafdeling . At dømme ud fra en udtalelse fra Ubers nye administrerende direktør, Dara Khosrowshahi, er der nu indført en anden mere forsonlig stil i Uber. Og ikke mindst er der lettelse over, at ingeniørerne nu for alvor igen kan koncentrere sig om udviklingen af lidarer uden nogen juridiske spændetrøjer.

»Til vores medarbejdere, især de talentfulde i Ubers Advanced Technologies Group: Jeg er inspireret af jeres engagement for at realisere drømmen selvkørende køretøjer til livs. I løbet af det sidste år er I blevet distraheret fra den mission. Det er jeg ked af«, skriver Dara Khosrowshah.

Sensorer spiller en afgørende rolle

En lidar, Light Detection and Ranging, er kort fortalt en sensor-teknologi beregnet til afstandsmålinger. Den virker ved, at der udsendes laser-pulser med høj frekvens, samtidigt med at de enkelte pulser typisk ved hjælp af et spejl, drejes ud i forskellige retninger. Den tid det tager de enkelte pulser at ramme et objekt og blive reflekteret til laseren bruges til at beregne afstanden.

Diplomingeniøren Anthony Levandowski er en af de bærende kræfter i udviklingen af autonome køretøjer og lidarer. I 2004 byggende han det eneste tohjulede selvkørende køretøj, som fuldførte Darpas Grand Challenge. I 2007 en kortlægningstjeneste baseret på lidarer. I 2008 Pribot, som ret beset var en selvkørende Toyota Prius. Indtil 2016 arbejdede han hos Google og Waymo, men sagde op i januar 2016 for at stifte Otto, da han som han udtalte i et interview til New York Times var »ivrig efter at kommercialisere de selvkørende køretøjer så hurtigt som muligt«. På grund af retssagen mellem Uber og Waymo har Anthony Levandowski indvilliget i, at han ikke er berøring med noget lidar-relateret arbejde. Senere er han blevet fyret af Uber. Illustration: John Sommers/Wikimedia Commons

I relation til selvkørende biler fungerer lidarer altså som bilernes øje, der gør, at de kan sanse verdenen og vælge en handling. Tesla og AutoX sværger udelukkende til radar og kameraer, men ellers er brugen af lidarer en integreret og afgørende del af de øvrige bilproducenters forsøg på at fremstille autonome køretøjer.

»Hundredvis af Waymo-ingeniører har brugt tusinder af timer, og vores firma har investeret millioner af dollars på at designe et yderst specialiseret og unikt lidar-system. Waymos ingeniører har formået at reducere prisen på lidarer betragteligt, selvom vi har forbedret både kvaliteten og pålideligheden. Konfigureringen og specifikationerne af vores lidar-sensorer er unikke for Waymo. At frarøve os denne teknologi svarer til at stjæle et bryggeri eller læskedriks hemmelige opskrift,« forklarede Waymo tidligere i et indlæg på internetsiden Medium, hvor de redegør for teknologi-slagsmålet set fra deres øjne.

Anklager om tyveri

Tvisten begyndte at spidse til i 2016, hvor Uber opkøbte det seks måneder gamle startup Otto. Et selskab, der er specialiseret i at udstyre lastbiler med sensorer og andet isenkram, så de kan køre uden en chauffør bag rattet.

Bag Otto står den tidligere Waymo-ingeniør Anthony Levandowski. Ottos gode lidar-sensorer udlægges i medierne som selve årsagen bag Ubers opkøb.

Læs også: Før var en lysfølsom sensor stor som en elkoger - nu kan den sidde på spidsen af robottens finger

Men så i begyndelsen af dette år modtog Waymo en videresendt e-mail fra en af deres leverandører, som bygger og samler nogle af delene til Waymos lidar-system. I den videresendte e-mail var der vedhæftet en tegning af en lidar, som leverandøren blev bedt om at bygge. Opdragsgiveren var Uber, og leverandøren syntes, at Ubers lidar minder mistænkeligt meget om Waymos.

En mistanke, som Waymo delte, og selskabet indledte en efterforskning. Den viste ifølge Waymo, at Anthony Levandowski, seks uger før han kvittede sit job hos Waymo, downloadede 14.000 højst fortrolige og ophavsretligt beskyttede design-filer for forskellige hardware-systemer udviklet af Waymo. Herunder designet af virksomhedens lidar-sensorer og selve kredsløbspladen til lidaren.

Billede fra en patentansøgning, der viser, hvordan Alphabet forestiller sig, at Googles selvkørende biler via selskabet Waymo skal orientere sig på vejen via to lidarer. Alphabet er holdingselskab og konglomerat, som ejer flere selskaber som før var ejet eller skabt af Google, inkluderet Google selv. Illustration: Waymo/Alphabet

Ifølge Waymo skulle Anthony Levandowski ligefrem have installeret speciel software på sin bærbare computere fra Waymo for at få adgang til Waymos design-servere og hapse 9,7 gigabyte filer med fortroligt materiale. Materialet blev derefter overført til en ekstern harddisk, og Levandowski formatterede derefter sin bærbare computer i håbet om, at hans handlinger ikke kunne spores.

Ifølge Waymo har andre af selskabets tidligere ansatte også downloadet fortroligt materiale, som alle kredser om byggeriet af Waymos særlige lidarer. Disse tidligere ansatte er også ansat hos Uber eller Otto i dag.

»Vi tror, at alle disse handlinger er en del af en koordineret plan om at stjæle Waymos forretningshemmeligheder og intellektuelle ejendomme,« skriver Waymo på internetsiden Medium.

Distriktsdommer William Alsup har tidligere betonet over for Waymo, at de ganske rigtigt har beviser på, at Levandowski har downloadet dokumenter indeholdende byggestenene til selskabets særegne lidar-sensor. Men der er ingen beviser på, at Levandowski har overdraget dokumenterne til Uber.

Uber har ikke afvist, at Levandowski har stjålet dokumenter fra Waymo, men siger, at sådanne dokumenter aldrig har fundet vej ind i Uber eller i deres design på nogen vis.

Læs også: Lidar-sensorer på nippet til endeligt gennembrud

»Vi er fortsat sikre på vores sag og hilser enhver chance for at tale om vores egenudviklede teknologi i ethvert forum velkommen«, havde en talsmand fra Uber forklaret i en e-mail forud for retssagen, der altså endte i et forlig.
Udtalelsen blev bragt i erhvervsmediet Quartz.

Anthony Levandowski står ikke selv anklaget i sagen, da den primært handler om Googles Waymo vs. Uber. Han er dog indblandet i to voldgiftssager med Waymo, men hovedslagsmålet stod vel at mærke imellem de to it-giganter.

Uber demonstrerer, hvordan deres selvkørende biler orienterer sig i verden via lidar-sensorer. Illustration: Uber

I forløbet frem mod forliget har distriktsdommer William Alsup gerne villet tale med den kontroversielle ingeniør Anthony Levandowski for bedre at kunne finde ud af, hvad der er op og ned i sagen.

Men Anthony Levandowski har påkaldt sig sin forfatningsgivne ret til ikke at inkriminere sig selv og har altså forholdt sig tavst og nægtet at svare på nogen spørgsmål om de downloadede dokumenter, hans arbejde hos Otto og senere hen Uber.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten