Årsag til iltproblemer i F-35 ikke fundet

Der har været tilfælde af hypoksi-lignende symptomer også efter den 21. juni, men disse tilskrives en fejl på iltmaskerne. Illustration: Lockheed Martin

Samtlige F-35-fly var groundet i elleve dage i juni som konsekvens af, at fem piloter inden for kort tid havde meldt om symptomer på iltmangel (hypoksi) under træningsture med kampflyet.

Den 21. juni blev flytræningen på flybasen Luke genoptaget - dagen efter den første opvisning i Paris. Det skete med en del operationelle begrænsninger. Onsdag den 30. august blev disse dog fjernet, og nu kan flyene flyve som normalt uden dog at være meldt klar. Det sker nemlig på trods af, at man endnu ikke har fundet årsagen til problemerne.

Grundige undersøgelser

»Vi har lært meget de seneste par måneder. Selv om vi endnu ikke kan identificere én enkeltstående årsag, har vi elimineret flere potentielle årsager til åndenød og indånding af kulilte, og derudover har vi forbedret en række rutiner og træningsprocedurer,« skriver Brook Leonard, der er chef for 56. Fighter Wing på Luke, i en pressemeddelelse.

Det er grunden til, at de operationelle begrænsninger nu ophæves, med et loft på 25.000 fod.

Der har ifølge Defense News været tilfælde af hypoksi-lignende symptomer også efter den 21. juni, men det er konstateret, at disse skyldes fejl på en ventil på piloternes iltmasker og ikke har sammenhæng med hændelserne tidligere på året.

Et bredt sammensat hold af ingeniører, teknikere og specialister i flyvemedicin fra Lockheed Martin, F-35’s multinationale programkontor (JPO) og Air Force Research Laboratory har undersøgt hændelserne. Norge sendte også ingeniører.

Omdrejningspunktet for undersøgelserne har selvfølgelig været iltsystemet, som kaldes On-Board Oxygen Generating System (OBOGS). Flight Global skriver, at der er gennemført tests af OBOGS monteret om bord på fly, men at man stadig mangler at sammenligne disse med fabriksnye systemer.

En Raptor gik tabt

Alle fem piloter landede trygt og sikkert, og reserveiltsystemet fungerede, som det skulle. Samtidig er det kommet frem, at iltmangel har været et problem i F-35 i mange år - med mindst 23 rapporterede tilfælde siden 2011

Det skal dog understreges, at dette ikke udelukkende er et problem med F-35. Da USA for snart syv år siden mistede sin fjerde F-22A Raptor, blev fejl i ilttilførslen udpeget som medvirkende årsag til ulykken.

På det tidspunkt var reserveiltsystemet ikke designet til at slå til automatisk.

Talspersoner for det norske kampflyprogram har tidligere udtalt til Teknisk Ukeblad, at forårets aflyste træningsflyvninger førte til nyttig træning på landjorden. Det drejede sig bl.a. om at blive opdateret på sikkerhedsprocedurer og få genopfrisket, hvilke symptomer kroppen får ved iltmangel. Vi udviser alle forskellige symptomer på iltmangel, og derfor er det meget vigtigt for piloter at kunne genkende netop deres særlige symptomer.

Iltproblemerne vil ikke forsinke leverancerne til Norge, som nu har modtaget alle syv træningsfly, der skal dog skal forblive på flybasen i Arizona.

Efter planen skal de næste fly transporteres direkte til hovedflybasen i november.

Artiklen har tidligere været udgivet på Teknisk Ukeblad.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Regeringen bør snart fatte, at indkøb af F-35 vil blive en IC4-agtig katastrofe, bare 10 gange så dyr.

Men i stedet for at købe en af de andre kampfly, der har været på tale, bør de indse, at tiden er ved at løbe fra bemandede kampfly. Fremtiden tilhører fjernstyrede kampdroner med AI nok til undvigelse og angreb (når først målene er godkendt).

  • 0
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten