Aarhus Letbane håber på at køre til Odder i løbet af sommeren
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Aarhus Letbane håber på at køre til Odder i løbet af sommeren

Illustration: Sanne Wittrup

Det bliver ikke før sommerferien, Aarhus Letbane begynder at køre med passagerer på den næste strækning til Odder .

Det skyldes, at selskabet Aarhus Letbane endnu ikke har indsendt ansøgninger om alle de nødvendige tilladelser til at tage banen i brug. Når ansøgningerne er sendt, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bruge et ukendt stykke tid på at godkende ansøgningerne, og først når ibrugtagningstilladelsen er på plads, kan Aarhus Letbane gennemføre de afsluttende funktionstests af banen.

Projektet er dog kommet så langt, at det nu tyder på, at Odderbanen kan åbnes for passagerdrift »i løbet af sommeren,« skriver Aarhus Letbane I/S i en pressemeddelelse.

Odderbanen skulle have åbnet ved årsskiftet, men åbningen blev udskudt på grund af forsinkelserne på letbanens første etape gennem det centrale Aarhus.

Frygter endnu en fadæse

Siden åbningen af den første strækning måtte aflyses under et døgn inden den store åbningsceremoni i september, har Aarhus Letbane afvist at give et bud på, hvornår Odderbanen åbner.

Helt frem til mandag i denne uge afviste direktør Michael Borre at indkredse forventningen til, om Odderbanen overhovedet kan ventes at åbne i 2018. Det skyldes, at selskabet frygter endnu en omgang kritisk medieomtale, hvis åbningen igen glipper.

Læs også: Aarhus Letbane: Vi har en intern plan. Men om den holder, ved vi faktisk ikke

»Der er næsten ikke nogen, der kan huske, at vi åbnede med første strækning 21. december. Det eneste, folk kan huske, er, at vi ikke åbnede 23. september. Så derfor sætter vi ikke en dato på åbningen af Odderbanen. Lige pludselig kører togene bare,« sagde Michael Borre i mandags fra talerstolen ved jernbanebranchens årlige konference.

Aarhus Letbane understreger da også, at en præcis åbningsdato ikke er mulig at fastsætte, før alle ansøgninger er indsendt og efterfølgende godkendt.

Læs også: Ejere af Aarhus Letbane kendte risikoen for aflysning

»Vi befinder os i en kompleks proces med flere aktører, der gør det umuligt at arbejde med præcise datoer. Sammenlignet med den indre strækning, hvor letbanetogene kører på sigt, er Odder- og Grenaabanen traditionelle jernbaner med andre og mere omfattende godkendelsesprocesser og sikkerhedskrav. Alle involverede parter arbejder intensivt på at få godkendt først Odder- og derefter Grenaabanen, og vores mål er fortsat, at begge strækninger kan åbne i 2018,« siger Michael Borre ifølge selskabets pressemeddelelse.

Emner : Letbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Det skyldes, at selskabet Aarhus Letbane endnu ikke har indsendt ansøgninger om alle de nødvendige tilladelser til at tage banen i brug."

Banen? Er der ikke tale om det samme produkt som den eksisterende strækning? Togene til Grenaa og Odder er anderledes end dem på den eksisterende strækning, men banen er vel den samme teknik, eller? Nogen som ved mere?

  • 1
  • 4

Det er rimeligt at kunne blive stillet til ansvar for noget man har indflydelse på. Varighed af myndighedernes godkendelser ligger uden for denne indflydelsessfære, så helt urimeligt er det vel ikke?

  • 2
  • 0

Banen? Er der ikke tale om det samme produkt som den eksisterende strækning? Togene til Grenaa og Odder er anderledes end dem på den eksisterende strækning, men banen er vel den samme teknik, eller? Nogen som ved mere?

Jo samme strækning. Men som jeg kan læse mig frem til, er det et noget større greb, end "bare nyt materiel og ledninger".

Frit fra hukommelsen, i en artikel jeg ikke kan finde: Flere steder er spor (også til Odder) skiftet, signalsystemet er nyt, perron'er omkoteret, reglerne skal kombinere jernbane uden for aarhus med letbanekørsel hvilket er et nyt scenarie i DK.
Altså tæt på en ny jernbane med uprøvede kombinationsregler, som både bygherre, driftsansvarlig og myndighed skal navigere i.

Kunne / burde man have forudset det? Tja bum... Men det er så altså måske det, man ikke er lykkedes med. Ved det ikke.

Der hvor letbanen kører, er det en fornøjelse at være passager - men den giver først rigtig mening, når både etape 1 (inkl. Odder & Grenå) og etape 2 (Hinnerup & Brabrand) er færdige.

  • 2
  • 0

Banen? Er der ikke tale om det samme produkt som den eksisterende strækning? Togene til Grenaa og Odder er anderledes end dem på den eksisterende strækning, men banen er vel den samme teknik, eller? Nogen som ved mere?

- i en beslægtet artikel udtrykkes det således:

Odderbanen og Grenaabanen adskiller sig markant fra den første letbanestrækning, idet togene her kører efter samme type signaler som en almindelig jernbane, hvorimod førerens udsyn er afgørende inde i Aarhus. Yderstrækningerne skal også betjenes af en anden type sporvognstog...

https://ing.dk/artikel/aarhus-letbane-vi-h...

Det kan jeg ikke læse på anden vis, end at der er omstigning, hvis man ønsker at køre til Odder eller Grenå - to gange endda, hvis man får den (tossede?) idé at køre hele vejen fra Odder til Grenå - eller modsat!?

  • 1
  • 3

Hov. Jeg tager fejl. Om aftenen og weekend (ikke lørdag midt på dagen) vil man skulle skifte mellem Odder og Grenå.
https://www.midttrafik.dk/media/10743/letb...
Det er også muligt der er ét hverdagsskift mellem Grenå og Odder (men ikke den anden vej). Det er lidt svært at gennemskue på kortet :s

  • 2
  • 0

@Hans Henrik
Det kort du linker til, viser blot de tre strækninger, de to oprindelige i grøn og blå (Odder hhv. Grenå), og nybygningen (Aarhus H-AUH-Lisbjerg-Lystrup) i rød. Det er ikke et liniekort som så.

Der bliver to linier:
- L1 Mårslet-Aarhus H-Lystrup-Grenaa, med myldretidsafgange videre mellem Mårslet og Odder (aften og weekend køres kun mellem Aarhus H og Grenaa)
- L2 Odder-Aarhus H-AUH-Lisbjerg-Lystrup

Så man skal altid skifte i Lystrup eller på Østbanetorvet, hvis man skal fra Grenaabanen til nybygningen; evt. i Mårslet, hvis man skal fra Grenaabanen og videre mod Odder; og aften og weekender, dog undtaget lørdage i dagtimerne, tillige på Aarhus H, hvis man skal fra Grenaabanen til Odderbanen.

Man kan se nuværende og fremtidige liniekort her (som angiver situationen, når både Odder-Aarhus og Grenaabanen er åbnet):
https://www.midttrafik.dk/koreplaner/letba...

  • 4
  • 0