

Opdateret kl. 14.00 med uddybende citat fra Aarhus Havn
Mens kampen i København i står om fremtiden for Lynetteholm, så kæmpes der i Aarhus om en 100 hektar stor udvidelse af Aarhus Havn, den såkaldte Yderhavnen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er 1km2, og kan med vindmøller give 5MW, bare til sammenligning.
Er Aarhus ikke med i klubben der vil være CO2 neutral?
I øvrigt ligner det Kbh's planer med Lynetteholm. En masse trafik igennem hele byen. Dilemmaet er selvfølgelig at en havn bør ligge ved havet.
Få nu sat gang i udvidelsen. Det kan gå for langsomt. Der er meget vigtigt at få udvidet Aarhus havns mulighed for fortsat udvikling. Dette er absolut en stor fordel for hele Aarhus.
Man glemmer i diskussionen det faktum, at den planlagte meget dyre havnetunnel ned gennem Marselis Boulevard kan spares, hvis man fjerner årsagen - de ufatteligt mange lastbiler, som skal fra motorvejen tværs gennem landets næststørste by gennem et af byens smukkeste kvarterer, til en havn, der må siges at være 'havnet' et helt forkert sted, rent logistisk. En del af de mange millarder kunne derfor flyttes over til havneudvidelse og jernbaneudbygning i Grenå. Man glemmer også en overordnet samfundsmæssig beregning af, hvordan vi sparer CO2 bedst. Jernbanetransort vil givetvis være væsentligt bedre for klimaregnskabet end de mange lastbiler. Smider man så leveårstab pga. partikelforurening ind i ligningen, vil regnestykket se helt tosset ud. Endelig - her er et godt eksempel på, hvordan de få skaber sig velstand på bekostning af de mange. Der fremføres det gode gamle arbejdsplads-argument (for at få venstre side af byrådssalen med), men i virkeligheden er der ikke tale om mange arbejdspladser på Århus Havn - kun om store profitter for en ganske lille gruppe. De rigtig mange arbejdspladser, som derimod ligger i hele oplevelsesøkonomien (mad/kunst/kultur/shopping osv.), og som ikke mindst har stort behov for den fortsatte fortælling om byen ved vandet, Kystevejens smukke allé og udsigten til Mols, tæller mange, mange flere mennesker. Det ødelægges med havneudvidelsen. Men her er erhvervsinteressen spredt ud på mange flere hænder, og derfor står denne gruppe ikke så strækt lobby-mæssigt som den stærke havnelobby, der tilmed har borgmesteren i bestyrelsen. Det er en rævekage der bages i Århus.
Oprindeligt (10+ år siden) var det vel planen at køre containere til Årslev logistikcenter via jernbanen, så man kunne laste dem der?
Århus havneudviddelse: er det ikke galt med antal Ha?? når jeg tæller sammen på tegningen, når jeg da snildt til 88 ha!! containeren alene tager jo de 38ha! ??????????????