Aarhus har fået nye bycykler: Selskab har store forventninger til 2019
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Aarhus har fået nye bycykler: Selskab har store forventninger til 2019

Lokale og besøgende i Aarhus kan bruge Donkey Republics app til at finde og leje cyklerne flere steder i byen. Cyklerne kan låses op med app’en, som forbinder til cyklens lås via Bluetooth. Illustration: Gilmanshin/Bigstock

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie MobilityTech.

500 orange by- og pendlercykler fra selskabet Donkey Republic har siden midten af juni været at finde i det aarhusianske gadebillede.

Aarhus Kommune har nemlig indgået en aftale med Donkey Republic om at levere cyklerne, der skal testes som afløser for de blåfarvede bycykler fra 2004. Planen er, at de blå cykler fortsat skal være tilgængelige resten af året, mens de nye cykler testes.

Hvis de 500 nye cykler forbliver en succes, er det planen, at cirka 2.000 nye by- og pendlercykler skal erstatte kommunens nuværende bycykler fra 2020, oplyser Aarhus Kommune.

Og når man ser på, hvordan cyklerne fra Donkey Republic er blevet brugt i 2018, er der tale om en god start for selskabet, siger Caroline Steiner, som er Communications Manager hos Donkey Republic, til MobilityTech.

»Vores mål er, at cyklerne bliver brugt to gange i døgnet - i gennemsnit, over hele året. Hertil skal det også siges, at brugen af cykler stiger gradvist år for år, efter at vi har lanceret i en by. Taget i betragtning, at vi lancerede i midten af året i Aarhus og stadig opnåede gode tal for 2018, har vi høje forventninger til 2019,« siger Caroline Steiner.

Faldende brugertal bekymrer ikke

Helt tilbage i august lød den foreløbige konklusion fra kommunen, at aarhusianerne og byens gæster havde taget de orange cykler til sig, og at brugerne vurderede cyklernes funktionalitet til 4,4 ud af 5 mulige.

Det viste sig dengang, at brugen af de nye cykler havde været støt stigende siden juni og var oppe på et gennemsnit på tre ture om dagen pr. cykel i midten af august.

Årsagen til det høje tal formodes blandt andet at være VM i Sejlsport, der blev afviklet i byen.

Ifølge Donkey Republic bliver selskabets cykler generelt brugt mindre i efterårsmånederne og i vintermånederne, og Aarhus er ingen undtagelse.

I juli og august blev cyklerne brugt knap to gange om dagen i gennemsnit, lidt under i juli og lidt over i august. I de efterfølgende måneder er tallet for september knap en gang om dagen i gennemsnit og en halv gang om dagen fra oktober.

Selskabet kan dog samtidig se en positiv tendens i forhold til de tilbagevendende brugere. Kurven for såkaldt 'returning riders' er næsten lineært opadgående fra to procent i juni ved lanceringen til 65 procent i januar 2019.

Mens Donkey Republic altså kandiderer til at blive de nye bycykler i Aarhus, ser de samtidig ud til at få konkurrence fra de elektroniske løbehjul, der blev gjort lovlige tidligere på måneden.

Aarhus Kommune er foreløbig sparsom med oplysninger, men skriver i en pressemeddelelse, at man er »i dialog med med en række udbydere om at lave en deleløbehjulsordning, hvor løbehjulene, som man også kender det fra bycyklerne, placeres tæt på trafikale knudepunkter og let kan
kombineres med eksempelvis bil eller offentlig transport«.

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først