Aalborg Universitet vil gøre intelligent intranet til projektlederens højre hånd

Timelange møder og endeløse fællesmail kan gøre ethvert projektarbejde til en besværlig og rodet affære.

Men nu er forskere ved Aalborg Universitet gået i gang med at udvikle en ny type intelligent software, der kan lette den daglige kommunikation i videntunge erhverv betydeligt.

Sammen med seks andre forskergrupper fra Europa har de fået 20 millioner kroner fra Europa-Kommissionen til at udvikle et intelligent intranetsystem, der kender hver medarbejder, og som bygger videre på princippet bag en såkaldt semantisk - dvs. meningsgivende - wiki.

»Produkterne fra flere og flere virksomheder er viden i sig selv, og derfor er det i stigende grad vigtigt at udvikle nogle teknologier, der kan styre den viden,« siger Peter Dolog fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet.

Projektet "Kiwi: Knowledge in a Wiki" begyndte i marts i år og skal løbe tre år frem. Den danske gruppe skal udvikle dele af systemet og teste, hvordan systemet kan forbedre projektstyringen hos softwarevirksomheden Logica.

Hvis Logica for eksempel skulle udvikle software til økonomistyring for alle erhvervskoler i Danmark, er der mange ting, som projektlederen skal huske på. Der skal for eksempel laves en tidsplan, en risikoanalyse, en plan over milepæle og en beskrivelse af ansvaret hos de enkelte deltagere i projektet.

Skræddersyet information

Med Kiwi-systemet kan alle medarbejdere skrive på en række fælles dokumenter, som vi kender det fra Wikipedia. Men på skærmen vil de også kunne se bokse med informa­tion, som er skræddersyet til dem.

Hvis en person i virksomheden for eksempel skriver ind i et hvilket som helst dokument, at lovgivningen er ændret på en måde, som har betydning for risikoanalysen, så finder softwaren ud af, hvilken medarbejder, der har arbejdet med den problemstilling før.

Der vil herefter automatisk dukke en besked op i medarbejderens personlige region på skærmen. Softwaren vil også oplyse om erfaringer om lignende risici fra tidligere opgaver og i det hele taget samle og præsentere den relevante information fra interne dokumenter og links til nettet, så snart der sker ændringer.

Hvem arbejder bedst sammen?

»Kiwi-systemet skal også præsentere forslag til, hvilke medarbejdere der arbejder bedst sammen i forhold til deres uddannelse, interesser og erfaringer, og som bedst for eksempel kunne håndtere en opstået risikofaktor. Softwaren vil kunne gennemse alle dokumenter og konstant henvende sig til de rette personer,« siger Peter Axel Nielsen fra Aalborg Universitet.

Søren Rieck fra Logica mener, at der er meget store potentialer i projektet.

»Når vi får en opgave med at udvikle software, går mellem 10 og 20 procent af udgifterne til projektledelse. Derfor er der mange penge at spare, hvis man kan udvikle et program, der kan være projektlederens højre hånd - eller hjerne,« siger han.

Det intelligente intranet bygger på principper fra det semantiske web og wiki's, som allerede findes. For eksempel har nyhedsbureauet Reuters for nylig udviklet en søgefunktion, som automatisk finder sammenhænge mellem firmaer, personer eller steder, der er nævnt i en artikel.

Kiwi-systemet kombinerer intelligent søgning i meget store mængder information med fordelen i, at en stor gruppe mennesker kan skrive på den samme tekst. Og slutteligt kommer systemet til at "kende" hver enkelt medarbejders styrker og baggrund.

»De såkaldte semantiske wikis findes allerede, men vi videreudvikler det ved også at lægge det personificerede element ind over. Det er en kombination af web 2.0 princippet med wikis, sociale sites og det semantiske web. Man kan sige det er en form for Facebook til deling af viden i industrien,« siger Peter Axel Nielsen.

Dokumentation

Kiwi-projektets hjemmeside