Aalborg-studerende 3D-printer øko-brintbil undervejs

Den årlige universitetskonkurrence for specialdesignede biler er over os. Team Aalborg Energy fra Aalborg Universitet stiller med en bil, der til forveksling ligner bilen fra sidste år, men indvendig har den fået en gevaldig overhaling.

Sidste år færdiggjorde bilen ikke løbet, da finjusteringer manglede, og bilen ikke kunne nå en høj nok fart.

Holdets bybil forbedres til årets dyst med nyt transmissionssystem (motorer, motorstyring og gearing). Der implementeres også GPS-kommunikation, så de studerende kan følge bilens kørsel på banen ned i mindste detalje og f.eks. sammenligne præstationer fra omgang til omgang endnu bedre.

Læs også: DTU's sparebil lukker indsugningen 20 grader tidligere

Desuden har Team Aalborg Energy indgået samarbejde med pumpegiganten Grundfos, der har leveret en specialudviklet synkronmotor til styring af output-spændingen i bilens brændselscelle.

Sidste år lykkedes det ikke for holdet at få noteret deres bybil for et forsøg under Eco-marathon, da de ikke holdt sig inden for tidsgrænsen. I år regner holdet stærkt med at placere sig i den stærke ende af ranglisten.

Nu har de haft tid til at justere. Indtil videre arbejder de med to motorstrategier. Enten vælger de en trefaset permanent magnet-synkronmotor, som kun trækker på et hjul. Eller også en brushless DC-motor, som trækker på begge baghjul.

Læs også: Ny dansk verdensrekord ved øko-ræs

Bilen ved navn Cimbrer drives af en brændselscelle, som leverer lave spændinger. Tophastigheden afhænger af udgangsspændingen på brændselscellen. Så udfordringen ligger i, at brændselscellen ikke leverer en konstant spænding. Jo mere strøm man trækker ud af den, jo lavere bliver spændingen.

Sidste år havde Team Aalborg Energy som det eneste hold deres egne 3D-printere med, så de kunne printe reservedele undervejs. Igen i år har holdet 3D-printere til rådighed.

»Nogle ting tager måske 14 timer at printe - andre måske 5 minutter. Men det er jo super smart, at vi kan printe dernede, hvis noget går i stykker, bliver slidt eller skal redesignes,« fortæller Søren Juhl Andreasen fra holdet.

Alt lige fra styretøj og rat til planetgearets tandhjul kan printes on site.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når topfarten kun er 37 km/t, så betyder aerodynamik nok ikke det store (selvfølgelig en stor del, men spørgsmålet er hvor meget mere man får, for det kæmpe arbejde det kræver at optimere de sidste 10-5% cv værdi). Et hold har en mængde resourcer og bruger dem der hvor de tror at de får mest bang-for-their-bucks. Hvis de sidste år slet ikke kom i mål pga. problemer med spænding på deres brændselsceller, så er det selvfølgelig her at de skal ligge deres resourcer.

Spændende at se deres brug af 3d printede dele.

  • 5
  • 0

Hvad for noget ?

Er det her et sagligt teknisk forum, eller et formiddagsblads ?

Men hvis man ikke forstår hvad man skriver, så ser meget godt ud uanset fejl og mangler.

Den teknisk begavede har forstået, at bilen er forsynet med en GPS-modtager, og at disse positioner sendes videre trådløst. Men om det er hyppige SMS'er, eller man bruge en helt almindelig AIS installation fra en lystbåd er uklart. Sidstnævnte er off-the-shelf incl. modtager og display på banen, så det ville være smart.

  • 2
  • 0

Jeg vil gætte på at vindmodstanden er større end rullemodstanden ved 37 km/t Hvis det er rigtigt, så er der en ret stor fordel ved at mindske vindmodstanden.

  • 0
  • 1

På shell eco marathon hjemmesiden linkes der til eurosport, men der er ikke noget eco marathon i deres program oversigt.

Urban concept klassen skal opfylde andre krav end prototype klassen, Bla stop and go kørsel, blinklys, nemmere ind og udstigning etc.

  • 0
  • 0

Først Eurosport har lavet et lille dokumentar indslag for team Aalborg Energy, som kan ses her: https://vimeo.com/90398602 Hvorvidt de sender live, eller bare laver et opsamlende indslag er lidt uklart. Men alle de danske teams har en facebook side hvor de løbende opdaterer deres resultater og fremskridt.

Ja aerodynamisk kan der laves meget optimering, hvis man vælger en kulfiberstøbt skal (som f.eks. set hos DTU og AU). Det er dog dyrt, tidskrævende og skal laves ude i byen. Charmen ved det valgte design er i det minimalistiske: Det er billigt, kan gøres af de studerende og muligheden for at ændre designet løbende er ikke længere væk end en kommando til 3D printeren. Alle samlinger bliver printet, kulfiber og polycarbonat plader skal skæres til og det hele kan samles i løbet af få timer med kun en skruetrækker. Så fleksibiliteten er utroligt høj, og fra en ingeniørs synspunkt var det også interessant at se hvor meget bil, der kan laves kun med en 3D printer og nogle plader.

Hele konstruktionen er utroligt letvægt, hvilket lige som aerodynamik har stor indflydelse. Bilen blev vejet ind igår til 81 kg, hvor DTU's til sammenligning vejede 128 kg. (De er dog i en kategori med en motor type, som også vejer noget mere end vores brændselscelle)

Vi har ikke noget ekstern kommunikation med bilen men bilen logger GPS koordinater, der kan bruges til efterfølgende analyser.

Hvis I har flere spørgsmål er I velkommen til at stille dem her, eller benytte vores facebook side: https://www.facebook.com/TeamAalborgEnergy

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten