Aalborg: Nu skal vi satse på elbiler

Danmarks kommende elektriske bilpark kommer i fokus, når Aalborg Universitet fra 1. august starter et treårigt forskningsprojekt, som skal fokusere på de højeffektive elbiler.

»Vi vil koncentrere os om hele transmissionsvejen fra motor til baghjul. Det handler om effektstyring, opladning og optimering af alle komponenter. Vi står over for et teknologisk skifte i samfundet, og der er ingen grund til, at danske virksomheder ikke skulle blive leveringsdygtige i den nye teknologi. Det vil vi gerne bidrage til,« siger institutleder ved universitetets Institut for Energiteknik, John K. Pedersen.

Projektet har fået tildelt 14 millioner kroner fra blandt andet EU's strukturfonde, Erhvervs- og Byggestyrelsen samt en række kompetencebidragende partnere.

Det gælder for eksempel Teknologisk Institut, Nordjysk Innovations- og Kompetencecenter for Vedvarende Energi, Danfoss Silicon Power, Dong, Lithium Balance, Serenergy, KK Electronics, H2 Logic, Nyfors, Nordjysk Elhandel, Frederikshavns Kommune, Sintex, Fj Sintermetal og Renault, der er leverandør af de første biler til elbilprojektet Better Place.

»Vi har ikke lagt os fast endnu på, hvilke komponenter i elbilen der skal lægges hovedvægt på. Det kan ændre sig undervejs. Men det ligger fast, at vi ikke kikker på batteriteknologi, for det er kemi, og det er uden for vores område,« siger John K. Pedersen.

Derimod vil der blive brugt kræfter på elbilens rolle som virtuelt energilager i elnettet og på den styring, som elbiler og ladestationer kræver i den sammenhæng.

Dokumentation

Erhvervs- og Byggestyrelsens pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Elbiler er godt, men ikke godt nok. Når kinesere og indere også får biler, så er det slet ikke nok at indføre elbiler. Der vil stadig blive brugt alt for meget energi ved at køre med tunge køretøjer på asfalt. Når der nu skal udvikles komponenter til elbiler, så vil det være klogt at forberede sig på at det måske bliver RUF elbiler (og busser). En RUF elbil kan køre 3 gange så langt pr kWh på sin monorail som en tilsvarende elbil på motorvejen. Det kan den i kraft af at drivsystemet tillader glatte hjul til at bære ruf'en (som er lettere fordi batteriet er mindre) og de kobles sammen i små tog. Der er altså kun brug for 1/3 af de vindmøller, som ellers er nødvendige. Det bliver også langt mere attraktivt at pendle, da man ikke sidder i kø i RUF systemet og man kan bruge ruf'en som sit rullende kontor og tjene penge mens man pendler. Ruf'en forsynes fra skinnen. Det er langt mere effektiv end at skulle oplade et stort batteri først.

Jeg vil derfor opfordre gruppen, der har fået 14 mio kr. til at samarbejde med mig om at udvikle RUF komponenter.

RUF International udstiller på Bright and Green udstillingen i Forum under klima topmødet.

  • 0
  • 0

Det ville vel egentligt være nærliggende at overtage SAAB, sætte fabrikken på folkeaktier i hele Norden og fremstille ordentlige elbiler til hele Europa.

Niels Damgaard, ingeniør.

  • 0
  • 0

Ifølge OPEC falder olieproduktionen med 8 millioner tønder olie om dagen, da der ikke er nogen der vil investerer i nye olie udvindinger, pga. af al snakken om elbiler. De venter snart et "olieshock" når prisen runder $147 tønden eller mere.

"Med forsinkede langvarige byggeprojekter og markant færre investeringer i olie, kan vi komme til at opleve en stærk prisstigning i fremtiden," siger John Lipsky, viceadministrerende direktør for IMF.

Advarslen bliver understøttet af en rapport fra Cambridge Energy Research Associates.

Den konkludererer, at en opbremsning i investeringerne skærer udbuddet af olie med knap otte mio. tønder om dagen. Og det vil føre til et "potentielt og langvarigt efter-chok".

Kilde: http://jp.dk/arkiv/?id=1704610&eceExpr=oli...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten