Aalborg får fransk førerløs elbus i 2018

Aalborg får fransk førerløs elbus i 2018

Hvis alt går som planlagt, vil en førerløs bus i 2018 transportere aalborgensere på en 1,6 kilometer lang strækning.

Gangbesværede, børn, beboere uden bil, og hvem der ellers har et mindre transportbehov, kan fra 2018 blive transporteret af en førerløs bus på en 1,6 kilometer lang strækning af Astrupstien i Aalborg.

Otte stoppesteder kommer til at ligge med 300 meters mellemrum, og bussen kan transportere 15 passagerer ad gangen. Aalborg Kommune er i kontakt med det franske selskab Navya Technology, som skal levere bussen.

Her kommer den førerløse bus i Aalborg til at køre i 2018. Foto: Aalborg Kommune

Bussen, med navnet Arma, blev præsenteret i oktober 2015 og er rent eldrevet. Det forventes, at to busser skal køre på strækningen, mens en tredje holder til opladning. Busserne kan maks. køre 45 km/t og bliver netop nu testet i både Belgien, Australien og Schweiz.

Læs også: Førerløse biler er som skabt til verdens aldrende befolkning

For at kunne køre autonomt er Arma udstyret med en hel række sensorer, som også er kendt fra andre førerløse biler, herunder GPS, Lidar, radar og forskellige typer af kameraer. Navya oplyser ikke yderligere specifikationer som for eksempel batteristørrelse, elektrisk systemer og elmotorer.

Det meste af 2016 vil gå med projektbeskrivelser og projektering af teststrækningen. Anlægsarbejdet på stien vil blive udført i 2017, hvorefter selve testen skal foregå i 2018.

Læs også: Bedre sent end aldrig: Japan kaster sig ud i førerløse biler

Bussen kommer til at køre i en forsænket tre meter bred tracé på den nuværende sti. Der vil ikke være nogen form for afskærmning til busbanen.

Ud over Aalborg Kommune og de tre boligselskaber, på hvis matrikler bussen skal køre, deltager også Nordjyllands Trafikselskab, Region Nordjylland og Aalborg Universitet i projektet som partnere. Aalborg Kommune oplyser ikke detaljer omkring budgettet, men ud over økonomisk bidrag fra kommunen er det planen at søge fondsmidler.

Læs også: It-firmaer ryster bilbranchen på vejen mod førerløse delebiler

Se Navyas egen præsentation af bussen Arma:

Kommentarer (21)

... er det så pokkers nødvendigt at lave en bus førerløs, samtidig med der er masser af chauffører på dagpenge eller bistandshjælp?

Hvorfor har vi så travlt med at fremmedgøre vores samfund?

  • 11
  • 13

Fint med demo-projekter -men noget helt andet er:
- i blandet trafik vil bussen vel blive endog meget sårbar over for andre trafikanter, som nu ser fodgængerfelter overalt? Har selskabet overvejdet sådanne problemstillinger - og tænkt løst hvordan?

  • 1
  • 0