Åbning af Aarhus Letbane udskudt på ubestemt tid
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Åbning af Aarhus Letbane udskudt på ubestemt tid

Stadler-togene må også den næste måned køre rundt på de nye skinner i Aarhus uden passagerer. Foto: Sanne Wittrup

De nye tog fra tyske Stadler vil også i de kommende uger glide rundt tomme og uden passagerer på Danmarks første letbane i Aarhus. Letbane-selskabet med Aarhus Kommune og Region Midtjylland som hovedejere har endnu en gang udskudt åbningen af banen.

Det sker, efter at letbanen måtte aflyse åbningsfesten for små to måneder siden – efter at kransekagen var købt til den helt store åbningsfest i den jyske hovedby.

Læs også: Her er letbanens sikkerhedsproblemer

Dengang stillede letbaneselskabet i udsigt, at åbningen ville ske inden for fem til otte uger, men nu står det klart, at letbaneselskabet heller ikke når den frist. Og ledelsen er holdt op med at gætte på, hvornår passagererne får lov til at stige om bord på Stadler-togene.

I stedet konstaterer letbaneselskabet i en pressemeddelelse, at en opdateret udgave af selskabets 'sikkerhedsvurderingsrapport' bliver sendt til Trafikstyrelsen i løbet af uge 48 (denne uge er uge 46). Herefter er det usikkert, hvor lang tid styrelsens skal bruge til at godkende rapporten og dermed give letbaneselskabet lov til at samle passagerer op ved de nye stoppesteder i Aarhus.

Trafikstyrelsen afviser, at argumenterne har ændret sig

Tidligere var det største problem, at selskabet Keolis, der som operatør kører letbanetogene, havde et for dårligt sikkerhedsledelsessystem. De sidste udeståender i det system blev dog ifølge letbaneselskabet opdateret i sidste uge.

Læs også: Professor om Aarhus Letbane: Man spørger sig selv, hvad i alverden der foregår

Nu oplyser Aarhus Letbane i stedet, at det største udestående problem er »argumentationsdybden for de tekniske regler«. Det får selskabet til at skrive, at »Trafikstyrelsens argumentation undervejs i forløbet har ændret sig«.

Det afviser vicedirektør Kåre Clemmesen fra Trafikstyrelsen.

»Vi har hele tiden haft fokus på både Keolis og letbanens tekniske regler,« siger han til Jyllands-Posten.

Den yderligere forsinkelse skyldes ifølge vicedirektøren udelukkende »den tid, som Aarhus Letbane har brugt på arbejdet«.

Måske åbning inden nytår

Kåre Clemmesen forventer at bruge cirka to uger på at gennemgå rapporten fra Aarhus Letbane.

»Realistisk set når vi nok hen i midten eller slutningen af december, før en godkendelse vil være på plads, men jeg håber da, at materialet er så godt, at vi kan godkende det,« siger han til Jyllands-Posten.

Aarhus Letbane har bedt om en møderække med Trafikstyrelsen for »at sikre fælles forståelse for dybden af de yderligere argumenter, som Letbanen skal fremføre, og som assessor skal validere,« som det hedder i pressemeddelelsen.

Borgmestre lægger pres på styrelsen

Letbanen fremhæver, at Stadler-togene nu har kørt 80.000 km uden passagerer eller 17 uger i prøvedrift uden passagerer. Der har været et enkelt uheld uden personskade, og dermed »svarer uheldsfrekvensen nogenlunde til dem, der kendes fra andre letbaner efter flere års drift«. Det kalder selskabet »særdeles tilfredsstillende«.

Læs også: På jomfrutur med Aarhus Letbane: Intet er som duften af spritny sporvogn

Samtidig forsøger Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, og formanden for regionsrådet i Midtjylland, Bent Hansen, at skubbe på. De to socialdemokrater har ifølge Jyllands-Posten skrevet et brev til Trafikstyrelsens direktør, Carsten Falk Hansen, hvori de beder om et møde.

»Det er svært for os at forstå, hvori problemerne består. Det er væsentligt for os at få en kort tidshorisont og en handlingsplan, som vi kan arbejde frem efter. Derfor har vi høj grad brug for Trafikstyrelsens hjælp til at komme i mål,« citerer den jyske morgenavis fra brevet.

Alt er gået galt med de nye sporvogne i Aarhus, desværre en ren Aarhushistorie. Budget, tidsplan, intet har holdt.

Lad os benytte lejligheden til at droppe sporvognen i Ring 3 i København. Den er vanvittig dyr, på den længste tur sparer man 1 minut i forhold til busserne, den bidrager ikke med noget nyt, den er i vejen for cykler, gående, bilister og lastbiler og den får aldrig et netværk eller forbindelse til centrum da man her satser på metro i stedet.

  • 11
  • 14

Jeg håber at Odense Letbane har fulgt nøje med i denne frase af projekt styring, så de ikke bliver ramt ad se samme ting

  • 7
  • 1

De skal jo lige bevis at de er vigtige og det gør man bedst ved at skabe problemer, dårlig kommunikation og sendrægtig sagsbehandling !
For så kommer man nemlig i dagspressen og vicedirektør Kåre Clemmesen fra Trafikstyrelsen få lov til at udtale sig !
Det er så underordnet hvad det koster og hvilke ulemper togets brugere får -

  • 9
  • 11