984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening

Foto: Movia

Mens nye filtre skal bringe luftforureningen fra 299 af Movias busser ned under de nye Euro 6-normer, kører næsten 1.000 af trafikselskabets busser videre med langt højere NOx- og partikel-emissioner. Der er ingen planer om at opgradere de resterende busser, siger Movia.

Både trafikselskabet Movia, Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet har flittigt udsendt pressemeddelelser om opgraderingen af næsten 300 busser på de mest trafikerede veje i København med renseudstyr, der fjerner størstedelen af bussernes forurening.

Det er godt nyt i miljøperspektiv, eftersom filtrene bringer udledningerne fra de gamle busser ned under EU's seneste miljøstandard, Euro 6. Movia stiller nemlig stadig ikke krav om at overholde Euro 6-standarden, når selskabet afholder udbud om driften af buslinjerne. Selskabets vognmænd kan med andre ord stadig køre med busser, der ikke opfylder de nye EU-standarder.

Læs også: 299 busser i København har fået NOx- og partikelfiltre

Men de nye filtre imødegår kun problemet på en fjerdedel af de forurenende busser.

984 af selskabets busser kører fortsat rundt i hovedstaden og resten af Østdanmark med et emissionsniveau over Euro 6. Tallet omfatter de busser, der er hverken opfyldte Euro 6, da de blev indkøbt, eller får eftermonteret de rensesystemer, der nedbringer udledningerne til Euro 6-niveau. Og en stor del af de næsten 1.000 busser overholder end ikke den tidligere Euro 5-standard.

Movias aktuelle busflåde. (Kilde: Movia)

»Når de sidste luftpakkesystemer er blevet monteret på de 299 busser, har Movia 146 rigtige Euro 6-busser, 299 busser, der er opgraderet til Euro 6, og 984 busser fordelt på Euro 3 med filter, Euro 4, Euro 5 og EEV. Movia har for nuværende ikke planer om at opgradere de resterende busser til Euro 6-norm,« skriver Karen Nielsen, kommunikationsrådgiver i Movia, i en e-mail til Ingeniøren.

Otte gange så meget NOx/kWh

Det medfører en væsentlig forskel i bussernes emissioner, eftersom kravet i Euro 6 er højst 0,4 gram NOx/kWh, mens busser under Euro 5-kravene må udlede fem gange så meget NOx/kWh, og busser under Euro 4-kravene må udlede over otte gange så meget NOx/kWh som under Euro 6. For partikler er grænsen i Euro 6 højest 0,01 gram/kWh, mens den under Euro 4 og 5 er dobbelt så høj.

EEV, som Karen Nielsen nævner, refererer til Enhanced Environmentally friendly Vehicle. Det er en europæisk standard, som ligger mellem Euro 5 og Euro 6.

Læs også: Københavnerne må leve med NOx-udspyende bybusser i mindst 12 år endnu

Pengene til opgraderingen af de 299 busser blev bevilget under den tidligere regeringens luftpakke 'Ren luft til danskerne'. Puljen består af i alt 84 millioner kroner, heraf 74 millioner kroner fra Miljø- og Fødevareministeriet, 9 millioner kroner fra Københavns Kommune og 1 million kroner fra Frederiksberg Kommune.

Forurener frem til 2028

»Sammen med midler fra Københavns Kommune og Frederiksbergs Kommune rakte det til montering af rensefiltre på 299 busser. I forhold til de resterende 984 busser har de involverede kommuner og regioner for nuværende ikke midler til at opgradere disse ud over den opgradering, der sker via af de løbende udbud,« skriver Movias Karen Nielsen.

Hun peger på, at selskabet også udskifter 60 busser som følge af et netop afgjort udbud. 53 af busserne efterlever Euro 6-kravene, heraf 45 nye busser og 8 opgraderede busser.

»Og der er lignede eksempler fra tidligere udbud. Opgraderingen af de 984 busser sker således allerede som en del af udbuddene – det tager bare længere tid,« skriver Karen Nielsen.

Movia, som er ejet af de 45 kommuner og to regioner i Østdanmark, udbyder imidlertid sine busruter for en periode på seks år ad gangen, med mulighed for at forlænge kontrakten med to gange tre år. Og som Ingeniøren skrev i november, betyder det, at de emissionstunge busser kan køre videre helt frem til 2028.

Kommentarer (16)

Citat:
"984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening"

Movia ejes af Region Hovedstaden, Region Sjælland og de 45 kommuner i dækningsområdet, altså det offentlige.

Pinligt!

Så virker det jo noget meningsløst med en enkelt bilfri dag og en cykelplan i Københavns Kommune.

  • 12
  • 4

var der ikke noget med at de pillede filtrene af , når bilerne kom hjem fra syn ........... det er måske stadig praksis ?

  • 4
  • 1

De busser som foruerener op til 8 gange mere end de må på EURO-6 kravet er de underlagt bøder?

Man må da forvente det har konsekvenser ikke at overholde reglerne. Det er jo ikke fordi problemet er svært at komme til livs.

Hvor er det pinligt at sådanne busser har lov til at køre på de danske veje også helt indtil 2028.

  • 5
  • 1

Hvordan er situationen i resten af landet?
Står det lige så slemt til med busserne der?
Jeg oplever dagligt i Horsens, hvordan by- og regionalbusser sender meget ubehagelig "usynlig tåge" af partikler ud til gene for specielt cyklister og fodgængere.

  • 1
  • 0

Hvor er det pinligt at sådanne busser har lov til at køre på de danske veje også helt indtil 2028.


Tiden til år 2028 er blot det teoretisk tidspunkt for nuværende udbuds maksimale længde, så længe kan busser der kører mange timer hver dag ikke holde, dertil bliver de for dyre at holde i gang ved et alt for stort brændstof forbrug i forhold til nyere busser, der indføres løbende miljø zoner rundt omkring, hvis en bus overlever til 2028 er det nok reserve bussen som køre meget få kilometer.

  • 1
  • 0

-- Jeg oplever dagligt i Horsens, hvordan by- og regionalbusser sender meget ubehagelig "usynlig tåge" af partikler ud til gene for specielt cyklister og fodgængere.

Så er i heldige:
På Frederikssundsvej hvor jeg kørere dagligt, sender 5A og 350S ikke usynlig tåge ud, den er endog meget tydelig.
Faktisk har jeg gjort det til vane at lukke for luften i bilen når jeg kommer bag en bus, og så ellers se at komme forbi den så snart det er muligt!

Lugten (stanken!) fra busserne er en ren plage i byen og det er mig ufattelig at kommunen ikke har sat krav til busselskaberne, når nu man anslår at luftforureningen årligt slå 540 menesker ihjel i København.
Til sammenligning krævede trafikken 155 meneskeliv sidste år... i HELE Danmark!

Nu siger jeg ikke er busserne alene har hele skylden, men det var dog et godt sted at starte. Specielt når løsningen er SÅ simpel (filter til 20-30.000kr).

Det er iøvrigt bemærkesværdigt at det sjældent lugter når man ligger bagved en turistbus. Så det kan altså lade sig gøre, bare det ikke går ud over den "hellige" offentlige traffik.

  • 4
  • 1

Det koster en del mere at opgradere til Euro 6. Her er det både filter og SCR, de koster over 150 tkr. pr bus.
Men hvis man mener at det skal monteres bør det vel gælde alle. I dag er der ingen krav til lastbiler eller busser i miljøzonerne udover Euro 3 og 2

  • 2
  • 0

Hvor ofte skal sådan nogle filtre skiftes?
150.000 kr er et pænt beløb.

Mit bud er at elbusser idag ligger cirka 1 million over dieselbusser i indkøb. Til gengæld vil vedligeholdsomkostninger og brændstoføkonomi være mindst halv pris.
Der skal ikke meget til før elbusser er det oplagte valg når nye busser skal indkøbes.

  • 4
  • 0

Ud over luftforureningen, så er det også værd at bemærke Movias busser er blandt de allermest støjende køretøjer på vejen i Københavnsområdet.

Der er typisk en markant blæserstøj der kan overdøve det meste, og den er tydeligvis helt unødvendig, da turistbusser (givetvis med højere motor effekt og mere aircondition etc.) larmer væsentligt mindre!

  • 3
  • 1

150tKr er selvfølgelig en del ja.
Men hvis det ellers passer at luft forureningen i KBH årligt koster samfundet 4 milliarder kr., så skulle man da også tro at der var økonomisk fornuft i at installere filterne?

Men nå ja, det et jo en anden kasse...

  • 2
  • 0

Hvor ofte skal sådan nogle filtre skiftes?

De skal skiftes ca. én gang om ugen, men der er ikke tale om et helt filter, der skal skiftes, men derimod en simpel, genopfyldelig cylinder med et salt i, hvori der er bundet ammoniak, som afgives ved opvarmning af beholderen og indføres direkte i udstødningsgassen.
Her i "opstartsperioden" (dvs. inden resten af verden for øjnene op for hvor ringe AdBlue er ift. Amminex' teknologi) fyldes disse på deres egen fabrik i Nyborg, men det er en relativ simpel proces, som kan flyttes ud til andre partnere.

Source: Jeg har arbejdet derude for et par år tilbage.

  • 3
  • 0

(dvs. inden resten af verden for øjnene op for hvor ringe AdBlue er ift. Amminex' teknologi)


Jeg ser jævnligt et dæksel på busserne hvor der står adblue, så hvor mange af hovedstadens busser kører med animex og hvor mange kører adblue?

Det er relativt billigt at køre med adblue, ved kun at tuc dekra siger at forbruget på busserne er forsvindende lille, og at min lille personbil Citroen C3 kører 20-25.000km på en 17 liters tankfuld dvs 2 års forbrug for 200kr.

Lyder lidt dyrt og besværligt med animex.

  • 0
  • 0