984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening

984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening

Foto: Movia

Mens nye filtre skal bringe luftforureningen fra 299 af Movias busser ned under de nye Euro 6-normer, kører næsten 1.000 af trafikselskabets busser videre med langt højere NOx- og partikel-emissioner. Der er ingen planer om at opgradere de resterende busser, siger Movia.

Både trafikselskabet Movia, Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet har flittigt udsendt pressemeddelelser om opgraderingen af næsten 300 busser på de mest trafikerede veje i København med renseudstyr, der fjerner størstedelen af bussernes forurening.

Det er godt nyt i miljøperspektiv, eftersom filtrene bringer udledningerne fra de gamle busser ned under EU's seneste miljøstandard, Euro 6. Movia stiller nemlig stadig ikke krav om at overholde Euro 6-standarden, når selskabet afholder udbud om driften af buslinjerne. Selskabets vognmænd kan med andre ord stadig køre med busser, der ikke opfylder de nye EU-standarder.

Læs også: 299 busser i København har fået NOx- og partikelfiltre

Men de nye filtre imødegår kun problemet på en fjerdedel af de forurenende busser.

984 af selskabets busser kører fortsat rundt i hovedstaden og resten af Østdanmark med et emissionsniveau over Euro 6. Tallet omfatter de busser, der er hverken opfyldte Euro 6, da de blev indkøbt, eller får eftermonteret de rensesystemer, der nedbringer udledningerne til Euro 6-niveau. Og en stor del af de næsten 1.000 busser overholder end ikke den tidligere Euro 5-standard.

Movias aktuelle busflåde. (Kilde: Movia)

»Når de sidste luftpakkesystemer er blevet monteret på de 299 busser, har Movia 146 rigtige Euro 6-busser, 299 busser, der er opgraderet til Euro 6, og 984 busser fordelt på Euro 3 med filter, Euro 4, Euro 5 og EEV. Movia har for nuværende ikke planer om at opgradere de resterende busser til Euro 6-norm,« skriver Karen Nielsen, kommunikationsrådgiver i Movia, i en e-mail til Ingeniøren.

Otte gange så meget NOx/kWh

Det medfører en væsentlig forskel i bussernes emissioner, eftersom kravet i Euro 6 er højst 0,4 gram NOx/kWh, mens busser under Euro 5-kravene må udlede fem gange så meget NOx/kWh, og busser under Euro 4-kravene må udlede over otte gange så meget NOx/kWh som under Euro 6. For partikler er grænsen i Euro 6 højest 0,01 gram/kWh, mens den under Euro 4 og 5 er dobbelt så høj.

EEV, som Karen Nielsen nævner, refererer til Enhanced Environmentally friendly Vehicle. Det er en europæisk standard, som ligger mellem Euro 5 og Euro 6.

Læs også: Københavnerne må leve med NOx-udspyende bybusser i mindst 12 år endnu

Pengene til opgraderingen af de 299 busser blev bevilget under den tidligere regeringens luftpakke 'Ren luft til danskerne'. Puljen består af i alt 84 millioner kroner, heraf 74 millioner kroner fra Miljø- og Fødevareministeriet, 9 millioner kroner fra Københavns Kommune og 1 million kroner fra Frederiksberg Kommune.

Forurener frem til 2028

»Sammen med midler fra Københavns Kommune og Frederiksbergs Kommune rakte det til montering af rensefiltre på 299 busser. I forhold til de resterende 984 busser har de involverede kommuner og regioner for nuværende ikke midler til at opgradere disse ud over den opgradering, der sker via af de løbende udbud,« skriver Movias Karen Nielsen.

Hun peger på, at selskabet også udskifter 60 busser som følge af et netop afgjort udbud. 53 af busserne efterlever Euro 6-kravene, heraf 45 nye busser og 8 opgraderede busser.

»Og der er lignede eksempler fra tidligere udbud. Opgraderingen af de 984 busser sker således allerede som en del af udbuddene – det tager bare længere tid,« skriver Karen Nielsen.

Movia, som er ejet af de 45 kommuner og to regioner i Østdanmark, udbyder imidlertid sine busruter for en periode på seks år ad gangen, med mulighed for at forlænge kontrakten med to gange tre år. Og som Ingeniøren skrev i november, betyder det, at de emissionstunge busser kan køre videre helt frem til 2028.

Kommentarer (16)

Citat:
"984 af Movias busser overskrider stadig EU-standard for luftforurening"

Movia ejes af Region Hovedstaden, Region Sjælland og de 45 kommuner i dækningsområdet, altså det offentlige.

Pinligt!

Så virker det jo noget meningsløst med en enkelt bilfri dag og en cykelplan i Københavns Kommune.

  • 12
  • 4

var der ikke noget med at de pillede filtrene af , når bilerne kom hjem fra syn ........... det er måske stadig praksis ?

  • 4
  • 1